باند بین المللی کوکایین در تهران منهدم شد
کد خبر: ۷۱۹۰۳
تاریخ انتشار: 2017 May 01    -    ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
سردار سید مسعود زاهدیان در نشست خبری اهم فعالیت های پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۶ را تشریح کرد و درباره آمار کشف مواد مخدر در مرزهای ابی و خاکی و همچنین هوایی توضیح داد.

وی گفت: در سال گذشته اقدامات پلیس با افزایش ۱۵ درصدی کشف نواد مخدر همراه بود و بالغ بر ۶۳۱ تن و ۱۲۴ کیلو گرم مواد کشف شد که ۷۷ درصد در حاشیه شرق کشور انجام شد و نشان دهنده تمرکز ما به مرزهای شرقی کشور است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: افزایش ۳۵ درصدی جمع آوری معتادان متجاهر در سال گذشته نشان می دهد ستاد مبارزه با مواد مخدر زیرساخت های لازم را برای نگهداری این افراد و تجهیز مراکز ماده ۱۶ را در دستور کار قرار داده اند در این راه وزیر کشور بسیار همراه بودند و پیگیرانه مسائل مربوط به افزایش اردوگاه های ماده ۱۶ را دنبال می کرد. همچنین جرایم خرد در رابطه با موادمخدر از جمله سرقت های داخل خودرو و همچنین دعواهای خانوادگی نیز در طول سال گذشته به نحوه چشمگیری کاهش داشت.

وی به همکاری خوب قوه قضائیه برای جمع آوری خرده فروشان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: با رویکرد اطلاعاتی پلیس و همکاری قوه قضائیه سر شاخه های اصلی توزیع مواد مخدر در کشور شناسایی و دستگیر شده اند تا جایی که در سال گذشته ۶۷ درصد از کشفیات به خاطر استفاده از اخبار و اطلاعات از قبل رصد شده بود و در زمینه کشفیات شاهد رشد ۷ درصدی بوده ایم.

سردار زاهدیان افزود: در سال گذشته در گروه های استانی که به سه گروه تقسیم شده اند اجرای طرح های عملیاتی را گسترش دادیم که در این زمینه شاهد رشد در استان ها بودیم. اقداماتی که انجام شد در مجموع باعث جمع آوری ۱۴۹ هزار و ۶۹۹ نفر معتاد شد که نسبت به سال قبل از آن، رشد ۳۵ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته در درگیری با قاچاقچیان در نقاط مختلف کشور ۱۶ درصد افزایش درگیری در مناطق مرزی داشته ایم، در نقطه ورود مواد مخدر به کشور شاهد افزایش فعالیت های همکارانم بوده ایم و ۶۷ تن نسبت به سال گذشته افزایش آمار کشف مواد مخدر در مرزهای شرقی را شاهد بوده ایم.

سردار زاهدیان گفت: ۶۳۱ تن و ۱۳۴ کیلو گرم مواد کشف شده که ۴۸۵ تن و ۳۷۵ تن از آن در مرزهای شرقی بوده است که در مجموع شامل ۷۷ درصد از کشفیات می شود.

وی افزود: در حوزه بین المللی پلیس اقدامات خوبی انجام داد همکاری با پلیس آلمان، ایتالیا ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس انجام شده که با گسترش این همکاری ها موفق به انهدام چندین باند بین المللی شدیم.

سردار زاهدیان به همکاری پلیس مواد مخدر ایران با پلیس روسیه و سریلانکا اشاره کرد و گفت: نقش پلیس ایران در این همکاری ها، مهم و برجسته بوده است.

وی به فعالیت پلیس در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: پرونده «اسپایدار» موردی بود که ضربه مهلکی به آن وارد شد. این مورد با ایجاد یک شبکه گسترده عنکبوتی سعی کرده بود جوانان ما را به سمت مصرف مواد بیشتر سوق دهد و این دام را در پارتی های شبانه در بین جوانان متمول برگزار می کرد که از طعمه ها قصد بازاریابی هم داشتند.

سردار زاهدیان در همین زمینه ادامه داد: این مورد رصد شد و فعالیت های آن برای همیشه متوقف گردید. والدین باید دقت بیشتری به رفتارهای جوانان و نوجوانان خود داشته باشند و رفتارهای فرزندان را در فضای مجازی رصد و مدیریت کنند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، گفت: متاسفانه در شبکه های مجازی و کانال های تلگرامی مصرف مواد مخدر و نحوه تولید و تهیه آن آموزش داده می شود.

وی افزود: بزرگترین رصد اطلاعاتی پلیس در چند روز گذشته متهم زن اهل بولیوی بود که ۷ کیلوگرم کوکایین را به تهران وارد کرده و قصد داشت به دست مدیر شبکه که در شمال زندگی می کرد جهت توزیع داده شود که این متهم با موادمخدر در فرودگاه امام(ره) شناسایی و دستگیر شد.

سردار زاهدیان گفت: بررسی های پلیس نشان می دهد که این فرد شمالی همسر غیر ایرانی داشته که وی نیز در جریان توزیع مواد مخدر نقش داشته در بررسی دیگر فعالیت های این باند سه خانم بولیویایی دیگر نیز در ایران فعالیت قاچاق مواد می کردند و اعتراف کرده اند که طی سه مرحله اقدام به ورود موادمخدر به ایران کرده اند. بررسی های بیشتر درباره فعالیت این باند همچنان ادامه دارد و در حال حاضر همه زیر شاخه ها و سرشاخه های اصلی آن شناسایی و دستگیر شده اند.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی و آموزشی ستاد مبارزه با مواد مخدر در بحث مشاوره و پیشگیری در خانواده ها و مدارس، افزود: در تهران در دو منطقه مراکز تخصصی پیشگیری و مشاوره اعتیاد راه اندازی شده است. وظایف این مراکز به این نحو است که هم در مراجعات حضوری و هم به صورت چهره به چهره خدمات مشاوره ای ارائه می دهند.

سردار زاهدیان با اشاره به اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر در نوروز، گفت: همکارانم در طول تعطیلات نوروز بالغ بر ۲۷ تن و ۳۷۸ کیلوگرم مواد کشف کردند و حدود ۷ هزار نفر معتاد در طی ایام نوروز جمع آوری شدند.

وی افزود: تقویت مرزها و تمرکز بر نقاط حادثه خیز و جمع آوری معتادان متجاهر اهم برنامه های پلیس است از ابتدای سال تا الان ۷۳ تن مواد کشف شده که شاهد رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده ایم.

سردار زاهدیان به برگزاری جشنواره فیلم های ۱۱۰ ثانیه ای اشاره کرد و گفت: این جشنواره در نیمه دوم امسال برگزار می شود و داوری فیلم هایی که در  بخش مبارزه با مواد مخدر است، بر عهده ماست و امیدواریم فیلم های خوبی در این زمینه ارائه شود که درد جامعه و راهکارحذف آسیب های اجتماعی درگیر با مواد مخدر باشد.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، افزود: در هفته ناجا جشنواره رسانه و امنیت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد برای روزنامه نگاران برگزار می شود و از خبرنگاران این حوزه تقدیر خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره واکنش پلیس به تخفیف مجازات قاچاقچیان و تخفیف مجازات اعدام، گفت: نظر تخصصی ما این است که حذف اعدام باعث تجری قاچاق فروشان می شود در این مدتی که قاچاقچی گرفته ایم شاهد تجری و خیال راحتی آنها درباره مجازات بوده ایم بحث گردش مالی در مواد مخدر بدون پرداخت مالیات بسیار وسوسه انگیز است در صورت تخفیف مجازات مجرمان، شاهد افزایش تولید و توزیع مواد مخدر در کشور خواهیم بود.

سردار زاهدیان ادامه داد: بحث مواد مخدر شوخی بردار نیست چون جامعه هدف جوانان کشور هستند می دانیم که مجلس به نفع مردم و ملت کار ی را انجام می دهد و همه حساسیت ها را لحاظ می کند پلیس ایران گام های موثری در مبارزه با مواد مخدر برداشته و امیدواریم در تصویب قوانین مبارزه با مواد مخدر حساسیت های لازم بر اساس آمار و ارقام ارائه شده به درستی انجام شود.

وی درباره توقع پلیس مبارزه با مواد مخدر از رئیس جمهور آینده، گفت:  فعالیت های پلیس مبارزه با مواد مخدر بر اساس برنامه ریزی زمان بندی شده و چشم انداز بیست ساله انجام می شود.

سردار زاهدیان همچنین درباره فعالیت باندهای بین المللی در تهران، اظهارداشت: اعضای دستگیر شده گل و ال اس دی و ماری جوآنا به ایران قاچاق می کردند ۹ نفر تبعه خارجی بودند که با ۴۰ نفر در ایران در ارتباط بودند در مجموع ۶ کیلوگرم مواد از آنها کشف شد و همچنین همه ابزار ارتباطی که در اختیار این باند بود نیز شناسایی شد ۶ ماه به صورت شبانه روزی فعالیت این باند در حال رصد بود و سرانجام دستگیر شدند این افراد به صورت گسترده اقدام به توزیع موادمخدر روانگردان در مهمانی ها می کردند.

وی ادامه داد: ال اس دی ماده مخدری است که از راه پوست جذب می شود و رنگ و بو ندارد و در دسته مواد روانگردان قرار می گیرد.

سردار زاهدیان در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، افزود: ماده مخدر جدیدی در بازار کشور توزیع و شایع نشده حتی بحث اعتیاد آور بودن تی بک های دم نوش و آلوده بودن آنها به مواد مخدر نیز رد می شود.

وی همچنین درباره آخرین آمار معتادان کشور، گفت: دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آمار معتادان در کشور اعلام شده است.

سردار زاهدیان درباره بودجه پلیس مبارزه با مواد مخدر، اظهارداشت: ما با حداقل امکانات حداکثر کار را انجام می دهیم امیداریم حمایت ها از پلیس افزایش پیدا کند تا کار حرفه ای تر باشد.

 
مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار