نگاهی به سبک زندگی روس ها+عكس
کد خبر: ۷۱۵۹۷
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: 2017 April 28    -    ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
همه جا سفید است. تا چشم کار می کند برف روی زمین نشسته، اما در میان این سفیدی ها آدم هایی با پالتوهای مشکی بلند و کلاه های پشمی در حال حرکت هستند و اصلا کاری به وضعیت هوا ندارند. پنج ماه برف می بارد، پنج ماه باران می بارد، دو ماه هم تابستان می شود. از جنوبی ترین نقطه که هوای معتدل تری نسبت به بقیه شهرها دارد تا شمالی ترین که بسیار سرد است، همه مردم صبح زود از خانه خارج می شوند و به سر کارشان می روند. در خیابان ها به خاطر برف تصادف نمی شود، مدارس و دانشگاه ها را هم به دلیل شرایط جوی حتی تا 45 درجه زیر صفر تعطیل نمی کنند.

سلام، اینجا روسیه است؛ بزرگ ترین کشور جهان و مسکو پایتخت آن بزرگ ترین شهر اروپاست. شاید خیلی ها وقتی نام روسیه را می شنوند، ناگهان تصویر تیره و تاری که یادآور دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی باشد را به یاد بیاورند اما همانند خیلی از کشورهای دنیا، روسیه هم درگیر جنگ رسانه ای با کشورهای دیگر است و تصویر درستی از مردم این کشور در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری ارائه نمی شود.

دیوانه وار کتاب می خوانند

نخستین تصویری که توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد، کتاب خواندن دیوانه وار روس هاست. آنها هر جایی که باشند، مترو، اتوبوس و حتی در حال قدم زدن در خیابان مشغول کتاب خواندن هستند. حتی با تلفن های هوشمند خود کتاب می خوانند و کمتر کسی را پیدا می کنید که مشغول کلیپ دیدن یا چک کردن گروه های تلگرامی باشد. بسیاری از آنها نخستین سوالی که از شما می پرسند درباره نویسنده ها و مشاهیر روسیه است. برای مثال اگر شما به آنها بگویید که پوشکین یا داستایوفسکی را می شناسید اما تا به حال اثری از آنها را نخوانده اید، بسیار متعجب خواهند شد که چطور کسی می تواند پوشکین یا ... نخوانده باشد.
 
سرزمین برف، غرور و فرهنگ (اسلایدشو)

بسیاری از آثار مشهور ادبیات روسی را معمولا در دبیرستان می خوانند و نکته قابل تأمل این است که آنها مجبورند آثار نویسنده های روسی را به صورت کامل بخوانند و برای امتحانات خودشان ارائه کنند. در کنار علاقه شدید به کتاب خواندن، روس ها به رقص باله و تئاتر هم دلبستگی خاصی دارند و به جرأت می توان گفت که همچنان در دنیا جزو کشورهای صاحب سبک در این زمینه هستند. هنر، بخش مهمی از زندگی یک روس به حساب می آید. هر کدام شان یکی از هفت هنر را به خوبی می دانند و از دوران کودکی شروع به یادگیری می کنند.

روس ها تا چه اندازه درباره ایران اطلاعات دارند؟

در میان اکثر ایرانیان این تفکر وجود دارد که روس ها باید ایران را بشناسند و چیزهایی درباره ایران بدانند اما گروه کمی از مردم روسیه درباره ایران اطلاعاتی دارند اما همین گروه اندک به خوبی ایران را می شناسند. تا می گویی از ایران آمده ای با شما دست می دهند و می گویند که شما دوست ما هستید. پیتر دانشجوی اقتصاد است. وقتی از او درباره ایران می پرسم، می گوید: «چیزی که من درباره ایران می دانم این هست که ایرانی ها باهوش هستند و کشور زیبایی دارند. البته باید بگویم که شنیده ام در بازی شطرنج مهارت خوبی دارید.»

ماریا، مدیر یکی از بانک های روسی است. او درباره ایران می گوید: «بخشی از شناخت من از ایران به خاطر مطالعه تاریخ است و می دانم که ایران امپراتوری بسیار قدرتمندی بوده و دارای فرهنگ و تمدن چند هزار ساله است. این حرف هایی که این روزها درباره ایرانیان از آمریکا می شنوم صحت ندارد. ایرانیان بسیار با فرهنگ و مهربان هستند.»

دیمیتری، استاد فلسفه، درباره ایران می گوید: «ایرانیان تاریخ و تمدن بسیار غنی دارند و ما در روسیه بسیاری از آثار ادبیات کلاسیک ایران را مطالعه می کنیم. شما دوست کشور ما و مردم ما هستید و همواره ما به شما احترام می گذاریم.»

معروف ترین چهره ادبی ایران در روسیه، بدون شک عمر خیام است. اکثر روس ها آثار او را مطالعه کرده اند و به او عشق می ورزند. بعضی آثار سینمای ایران از جمله کارهای اصغر فرهادی و عباس کیارستمی، بارها در سینماهای مسکو و سایر شهرهای روسیه به نمایش در آمده اند.

روس ها وقتی متوجه می شوند که شما از کشوری آمده اید که آنها چیز زیادی درباره آنجا نمی دانند، مشتاقانه در کنار شما می نشینند و از شما می خواهند که کشورتان را به آنها معرفی کنید. بخش زیادی از این اخلاق به روحیه توریستی آنها بر می گردد. روس ها بسیار اهل سفر هستند و از سفر به هر کشوری و به خصوص کشورهای خاص استقبال زیادی می کنند. به همان اندازه که ما از تبلیغات منفی علیه ایران ناراحت هستیم، آنها هم همین حس مشترک را دارند و به همین خاطر سعی می کنند از پیش درباره کشور شما قضاوت نکنند. بیشتر روس ها مسیحی هستند و در برخی از شهرهای روسیه تعداد قابل توجهی مسلمان زندگی می کنند. در مجموع آنها به شدت به عقاید شما احترام می گذارند.

اخمو و جدی اما خونگرم

نخستین چیزی که در چهره روس ها جلب توجه می کند، اخم های در هم گره خورده آنهاست. آن قدر جدی هستند که شما به خودتان اجازه ندهید سوالی از آنها بپرسید. اما روس ها در کنار جدی بودن شان بسیار خونگرم هستند و از هیچ کمکی به همدیگر یا خارجی ها دریغ نمی کنند. در بدترین شرایط هم کار خودشان را متوقف می کنند و اگر کسی نیاز به کمک داشته باشد، با همان اخم های ترسناک به او کمک می کنند.
 
سرزمین برف، غرور و فرهنگ (اسلایدشو) 

خیلی از روس ها متوجه این اخم و جدی بودن خودشان نیستند. از تعداد زیادی از آنها پرسیدم که چرا اخم می کنند؟ در واقع مشکل کجاست؟ در پاسخ می گویند به ما از کودکی اینگونه آموزش داده اند. واقعا خودمان هم نمی دانیم که چرا؟ اما باید اخم کنیم.

همانند اکثر کشورهای جهان، نسل جوان روسیه هم تغییرات فراوانی نسبت به نسل های گذشته خود کرده است. آنها کمتر اخم می کنند و بیشتر خودشان را به جهان نزدیک می کنند. آنها به مراتب خونگرم تر و به اصطلاح روس ها غربی تر هستند. نسل جوان روسیه بیشتر اهل معاشرت با خارجی ها و یاد گرفتن زبان های خارجی هستند  و آنها در چند سال اخیر نقش زیادی در تغییر سبک زندگی در روسیه ایفا کرده اند. معمولا آخر هفته ها در مسکو و سنت پترزبورگ بیش از 300 اتفاق فرهنگی – هنری به زبان انگلیسی وجود دارد، همانند استندآپ کمدی تئاتر، گالری و ... اکثر این برنامه ها توسط روس ها و دیگر خارجی های این کشور برگزار می شوند و معمولا تعداد زیادی دانشجو از کانادا و آمریکا در میان آنها دیده می شوند.

پوتین، تنهاتر از گذشته است

نقش پوتین در تغییرات و توسعه روسیه را نمی توان انکار کرد اما به نسبت سال های گذشته این روزها دیگر خبری از محبوبیت گذشته پوتین نیست. البته همچنان او در شهرهای کوچک محبوب است اما در شهرهای بزرگ اصلا اینگونه نیست. مثلا در مسکو و سنت پترزبورگ محبوبیت نزدیک به 50 درصدی دارد. اکثر مردم حتی در شهرهای کوچک، سیاست های اقتصادی پوتین را ناکارآمد توصیف می کنند. عدم توانایی در ایجاد شغل و کنترل اقتصاد پس از تحریم های سال 2014 توسط اتحادیه اروپا و آمریکا، زندگی این روزهای مردم روسیه را سخت تر از گذشته کرده است.

روس ها اما همچنان از ثروتمندترین ملت های دنیا هستند. حتی در شهره ای کوچک روسیه که دستمزدها به شدت پایین است به بهترین حالت ممکن زندگی می کنند.از طرف دیگر طبقه متوسط در روسیه پس از تحریم ها رشد زیادی داشته اما نکته جالب درباره مردم روسیه این هست که اساسا ترجیح می دهند اعتراض نکنند و همواره راضی از این نحوه زندگی باشند. وقتی از آنها می پرسید که چرا پوتین را انتخاب می کنند، نخستین پاسخ معمولا این است که فرد دیگری برای جایگزینی او وجود ندارد. این بزرگ ترین مشکل در سیستم سیاسی روسیه است که گزینه آلترناتیو برای پوتین وجود ندارد. به جرأت می توان گفت که آمارها و خبرهایی که در روزنامه ها و سایت ها درباره محبوبیت پوتین می خوانید، هیچ کدام صحت ندارند.

طرح سنت، روح مدرنیته

اگر به هر کدام از شهرهای روسیه سفر کنید متوجه خواهید شد که تمام خانه ها شبیه همدیگر و اصطلاحا به سبک دوران استالین ساخته شده است. حتی امروز هم همین گونه است. ساختمان های هفده تا بیست طبقه که در هر طبقه نزدیک به 10 واحد وجود دارد. اگر شماره خانه ها از روی ساختمان پاک شده باشد، قطعا در میان این برج ها گم خواهید شد. خانه های رنگارنگ قدیمی اما همچنان در شهرها وجود دارند که نمادی از تعلق روس ها به سنت است. خانه هایی که شبیه نقاشی می مانند اما مسکو، خیابان های بزرگ و طولانی دارد و تقریبا در تمام خیابان های مسکو شما مجبور هستید از زیرگذر برای عبور از خیابان ها استفاده کنید، زیرگذرهای بزرگ که گروه های موسیقی و مغازه های مختلف اجناس روسی آنها را احاطه کرده اند.
 
سرزمین برف، غرور و فرهنگ (اسلایدشو)

درست است که هنوز روس ها خانه های شان را به سبک دوران استالین می سازند اما باید به این نکته اشاره کرد که سبک زندگی روس ها تفاوت چندانی با سبک زندگی امروز در کشورهای پیشرفته اروپایی ندارد. روس ها دیگر تفکرات قدیمی خودشان را دنبال نمی کنند. آنها هم برندهای آمریکایی می پوشند، به مک دونالد می روند و مراکز خرید بسیار بزرگ در شهرهای خودشان دارند. برای مثال بزرگ ترین مرکز خرید اروپا به نام «مرکز خرید اروپا» در مسکو قرار دارد که اگر شما در آن قدم بزنید، هیچ وقت نمی توانید تصور کنید در پایتخت سرخ جایی که روزی قرار بود همه چیز به طور مساوی برای هر کسی روی زمین تقسیم شود قرار دارید.

با نگاهی به حومه و اطراف مسکو و حتی شهرهای کوچک روسیه متوجه می شوید که اختلاف طبقاتی در روسیه هم وجود دارد و این مسئله در مسکو بیش از بقیه شهرها به چشم می آید. قیمت خوراکی ها با مرغ و گوشت در تمام شهرهای روسیه یکسان است اما درآمد مردم طبیعتا اینگونه نیست. به همین خاطر مردمی که در شهرهای کوچک تر و با حقوق های به مراتب کمتر از مسکو زندگی می کنند، نسبت به این جریان معترض هستند.

برای مثال یک استاد اقتصاد در دانشگاهی خارج از مسکو حقوقی نزدیک به 400 دلار در ماه دریافت می کند اما همان استاد اگر در مسکو تدریس کند، نزدیک به 1400 دلار دریافت می کند. هزینه های زندگی برای مثال اجاره خانه در مسکو بیش زا سایر شهرهای روسیه است. حال اگر شما به روسیه سفر کنید و مسکو را در کنار بقیه شهرهای روسیه بگذارید متوجه خواهید شد که اختلاف طبقاتی چه اندازه است اما نکته جالب این هست که حتی در شهرهای کوچک هم با توجه به تبلیغات و فرهنگ سازی، از نظر فرهنگی اختلاف طبقاتی زیادی بین پایتخت و سایر شهرها دیده نمی شود. همه می دانند که باید به عابر پیاده احترام بگذارند و تحت هر شرایط حق با عابر پیاده است، چه پایتخت باشد چه یک شهر کوچک.

از زبان روسی تا چینی

بزرگ ترین مشکل برای توریست ها در روسیه موضوع زبان است. در شهرهای کوچک به ندرت می توانید کسی را پیدا کنید که با شما انگلیسی یا هر زبان دیگری را صحبت کند اما برای مثال در مسکو مردم بیشتری می توانند انگلیسی هر چند به سختی صحبت کنند. همچنان بسیاری از منوهای رستوران ها و کافه ها به روسی نوشته شده و کار انتخاب را دشوار می کند. البته که نسبت به چند سال گذشته روس ها میل بیشتری به یادگیری زبان های خارجی دارند. اگر سال های پیش به روسیه سفر می کردید و از آنها می پرسیدید که چرا انگلیسی نمی دانید؟ به شما پاسخ می دادند که ما نیازی به انگلیسی نداریم. البته بخش کوچکی از این تفکر همچنان در شهرهای کوچک دیده می شود اما تقریبا کمتر کسی امروز در مسکو یا سنت پترزبورگ به شما این پاسخ را می دهد.

بازی های المپیک زمستانی سوچی در سال 2014 و جام جهانی 2018 را می توان از جمله دلایلی دانست که آنها روی به فراگیری زبان های خارجی آورده اند. بخش اعظمی از رشته های تحصیلی در دانشگاه های روسیه به زبان روسی است و در کنار آنها هر دانشگاه معمولا چند رشته را به زبان انگلیسی هم ارائه می کند. زبان روسی یکی از دشوارترین زبان های دنیاست اما برای زندگی در روسیه راه دیگری جز یاد گرفتن این زبان ندارید. روس ها به جز انگلیسی علاقه زیادی به یادگیری زبان چینی دارند و بیشتر دانشجوها این زبان را انتخاب می کنند. رابطه دوستانه روسیه و چین چه از نظر اقتصادی و چه از نظر فرهنگی را می توان از مهم ترین دلایل این انتخاب دانست.

آمریکا همیشه دشمن است

یکی از عمده مشکلات روس ها با آمریکایی ها این است که چرا تصویر اینچنینی را از روسیه به دنیا نشان می دهند. اگر نگاهی به سایت های آمریکایی بیندازید، آنها معمولا نخستین تصویری که از روسیه ارائه می دهند، مربوط به ناامنی است. با قاطعیت می توان گفت که این تصویر کاملا غلط است. شما اگر در نیمه های شب یا بامداد در خیابان های مسکو یا هر شهر دیگری در روسیه قدم بزنید هیچ کسی شما را تهدید نمی کند و کاری به کار شما ندارد.

مردم روسیه نگاه مثبتی به آمریکا ندارند و معمولا اگر شما نظر مخالف آنها را داشته باشید، برای مدت طولانی با شما بحث می کنند. آنها معتقدند که آمریکایی ها فکر می کنند از همه مردم دنیا یا حکومت های دنیا بهتر هستند و این لزوما نمی تواند صحیح باشد. حتی در برخی از اتوبوس ها یا ایستگاه های قطار تبلیغات ضد آمریکایی دیده می شود.
 
سرزمین برف، غرور و فرهنگ (اسلایدشو)

در روزهای پیش از انتخابات آمریکا اکثر تلویزیون ها و خبرگزاری های آمریکایی وقتی از مردم روسیه درباره گزینه مورد علاقه شان میان هیلاری کلینتون و ترامپ سوال می کردند، معمولا جواب اکثرشان ترامپ بود. به این خاطر که او در سخنرانی های انتخاباتی اش از روسیه و لغو تحریم های روسیه حمایت کرده بود اما پس از انتخاب شدن ترامپ، روس ها همانند گذشته از او به خوبی نمی نویسند و معتقدند که سیاست آمریکا درباره روسیه تغییر نخواهد کرد. ترامپ و اوباما یا هیلاری کلینتون هیچ کدام فرقی برای دولت و مردم روسیه ندارند. سیاست آمریکایی و فشار آمریکایی برای تسلط و اداره بر جهان را نمی پسندند.

اما رابطه آنها به مراتب با اروپایی ها بهتر از آمریکاست. روس ها عاشق فرانسه هستند و بسیاری از استادهای قدیمی دانشگاه ها زبان فرانسه را به خوبی می دانند. باید به این نکته هم اشاره کرد که شرایط آفریقایی ها در شهرهای کوچک روسیه به نسبت شرایط خوبی نیست. حتی در مسکو هم معمولا مردم با آنها راحت نیستند و زمانی که با یک سیاه پوست مواجه می شوند، نگاه سنگینی روی صورت شان دارند. فمینیسم به سبک اروپای غربی در روسیه وجود ندارد اما همواره احترام به برابری حقوق زن و مرد تاکید می شود.

برای مثال در کشورهای اروپای غربی یا آمریکا شما اگر دری را برای خانمی نگه دارید تا اول برود، آنها این کار را نمی پسندند و معتقدند که خودشان می توانند در را باز کنند اما در روسیه شما باید در را برای خانم ها نگه دارید یا در مترو و اتوبوس حق نشستن ابتدا برای خانم ها و کودکان است و در آخر برای مردان. به صورت مداوم و توسط بلندگوهای اتوبوس ها و مترو این نکته اعلام می شود.

سوشی سنتی و دیگر هیچ

روس ها غذاهای سنتی دارند که معمولا همه نام آنها را شنیده ایم. البته سالاد اولویه را با روش دیگری درست می کنند اما ایرانی ها آشنایی نسبی با این غذاها دارند. نکته جالب دیگر این است که به صورت باور نکردنی غذاهای چینی یا ژاپنی مصرف می کنند. روس ها عاشق سوشی هستند. اگر از آنها بپرسید غذای مورد علاقه شان چیست، منتظر شنیدن نام سوشی باشید.
 
رستوران هایی که مخصوص سوشی هستند شعبه های زیادی دارند. چیزی شبیه به فلافل فروشی های خودمان. در کنار این سبک غذایی، آنها از نخستین طرفداران بستنی در دنیا هم هستند. فرقی نمی کند هوا چقدر سرد است، در کنار غذای خودشان حتما بستنی هم سفارش می دهند. روس ها عادت دارند که همه چیز را با هم سفارش می دهند و می خورند. شاید عجیب باشد اما آنها معمولا قهوه یا چای را برای غذای خود انتخاب می کنند و بستنی هم که عضو ثابت داستان است. حتی در سردترین روزهای سال و در خیابان ها بستنی می خورند.

سرزمینی پهناور اما متحد

آنها به شدت به کشورشان و نژادشان افتخار می کنند و بسیاری از آنها حتی حاضر نیستند از شهرهای خودشان برای کار یا برای زندگی به مسکو سفر کنند. تا قبل از سال 2014 آمار مهاجرت در میان آنها بسیار کم بود اما پس از تحریم های آن سال، دانشجوها و مردم بیشتری از روسیه مهاجرت کرده اند. البته همچنان آمار آنها با ایران قابل مقایسه نیست. بسیار سخت تصمیم به مهاجرت می گیرند و معتقدند که تمام اولویت ها ابتدا به روسیه و شهر و کشورشان تعلق دارد و باید تا جایی که می توانند در کشور خودشان تحصیل یا کار کنند. حتی عده زیادی از دانشجوهای روسی زمانی که تحصیل شان در کشورهای دیگر مثل آلمان یا کانادا تمام می شود به روسیه بر می گردند.

شاید یکی از زیباترین روزها در روسیه روز نهم ماه مه میلادی است که به نام روز پیروزی است و هر خانواده ای با عکس شهدای خودش در جنگ جهانی به میادین اصلی شهرها می آیند و یاد آنها را گرامی می دارند. روس ها خودشان را ناجی دنیا در جنگ جهانی می دانند و به همین خاطر به خودشان افتخار می کنند. روسیه، سرزمین پهناور و اسرارآمیزی است که شما هر چقدر هم در آن سفر کنید همچنان شهرهایی است که ناشناخته باقی می مانند. کشوری با بیش از دو هزار شهر با مردم و اقوام گوناگون در کنار همدیگر.  
سالنامه اعتماد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
6
6
به من زن میدن؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
7
8
یک نکته دیگر اینکه کمتر ملتی مانند روس ها اینچنین همدیگر را سلاخی کرده اند. کشتارها و اعدام های روزگار استالین چنان گشترده بود که تعادل نسبی جمعیت زن و مرد در این کشور را به هم زد چنانکه هم اکنون نیز در این کشور تعداد زنان بسیار بیشتر از مکردان است. آنها همچنین در مواجهه با بیگانگان، حتی همسایگان و هم نژادهیا خودشان نیز بسیار وحشیانه رفتار می کردند چنانکه خاطره همین رفتارها همه کشورهای اروپای شرقی را در نهایت به دام آمریکا انداخت. کسی که تاریخ این ملت را خوانده باشد، می داند که تعریف های گزارش بالا تنها جنبه ای ظاهری از واقعیت است. روس ها ملتی سخت بدگمان، غیر قابل اعتماد، وحشی، در بند منافع خود، و بسیار تو سری خور(تو سری از دست رهبرانشان) هستند. در زمان استالین از جمعیت 200 میلیونی روسیه بین 12 تا 19 میلیون نفر در زندان بودند . گزارش بالا بیشتر به یک تبلیغ بازرگانی برای جذب توریست شباهت دارد. امنیت خیابانهایش هم به هیچ وجه آنی نیست که نوشته شده است. ادارات و به ویژه پلیس این کشور هم بسیار فاسد است و خود روس ها به سبب بی اعتقادی به معنویات مقید به هیچ اصل اخلاقی گذرناپذیری نیستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
3
7
هر شهری فقط از دور قشنگ هست
این تعاریف مربوط به دیدن شهر از دور هست نه نزدیک !
علی
|
Russian Federation
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
6
3
روسیه واقعا جای قشنگی هست. مردمانش بر خلاف باور ما ایرانی ها خیلی صادق و راستگو هستند. درسته شاید احساس سردی از این مردم داشنه باشید اما واقعیت این است که ظاهر و باطن این مردم یکیست.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
دروغ میگی
مهران احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
6
5
سلام واقعا روسیه هم زیباست هم زنان زیبایی دارد هم اهل مطالعه هستند هم از لحاظ فرهنگ در سطح بالا قرار دارند.
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
4
11
دوست عزیز که همینطور فی البداهه نظر دادی و گفتی ملت روسیه وحشی هستن و یک عالم نظر منفی دیگه. ما هم تاریخ پرفراز و نشیبی داشتیم و همه جای کره زمین انسان بد و خوب دارد. فاسد و بی عدالتی در کشور ما چند برابر روسیه است. ما هم ملت تو سری خوری هستم که به این وضع افتاده ایم و مشکلات اجتماعی ، فرهنگی ،سیاسی و ... کشور ما چند برابر روسیه است. هدف من هم دفاع از ملت و کشور روسیه نبود چیزی که با چشم های خودم مشاهده کردم.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
تو دیگه میای ابرو درست کنی میزنی چشم رو هم خراب می کنی
تو خودت ایرانی هستی
همه ی اینا رو اگه داری که پس الآن دروغ نوشتی
اگه نداری پس ایرانی ها رو خودت خراب نکن
ایر نه رومن زاخارین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
1
2
ممنون از نظرات جالب شما
روزبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
3
3
سلام،تشکر میکنم از گزارش خوب شما،به نظر من هم روسیه کشوری زیباست و مردمان خوب و زیبایی دارد،اما میشه گفت مردم روسیه تا حدی نژاد پرستانه رفتار میکنند و خودشان را مراتب بهتر از بقیه میدانند خصوصا افراد کشور های دیگرگ
احسان
|
Russian Federation
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
3
4
سلام
مردم اینجا هم مثل هر کشور دیگری فرهنگ خاص خودشون را دارند. البته کمتر احساساتی می شن و خیلی مثل ما ایرانیها مهربان و با عاطفه نیستند. اما بسیار مقید به قوانین شهروندی هستند. تقریبا هیچ ماشینی ندیدم که حق عابر پیاده را نقض کند. روابط استاد و دانشجو بسیار عالی است.‌ نسل جدیدشون آزادتر و راحت تر از نسلهای قبل زندگی می کنند. اهل مطالعه هستند. از نظر جسمی به نظرم نسل جدید ایرانی ی کم قویتر از روسها باشند. قبلا خیلی از جوانها موهاشون رو از ته کوتاه می کردند ولی حالا نه. اکثرا مدلهای مختلف مو دارند. روزبروز بر تعداد ماشینهای خارجی و فروشگاهای خارجی افزوده می شود.
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
6
4
روسیه واقعا زیباست و زنان بسیار زیبایی دارند ، و عاشق سرمای کشنده سیبری هستم.
ازدواج هم نکرده ام ولی حاضرم زن یک روس باشد تا ایرانی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
0
2
درسته روسیه واقعا زیباست و مردم زیبایی دارد من هم ترجیح میدهم شوهر روس داشته باشم تا ایرانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار