مدهای تاریخی که خوشبختانه منسوخ شدند
کد خبر: ۷۱۵۱۲
تاریخ انتشار: 2017 April 28    -    ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
گاهی با ورق زدن آلبوم‌های قدیمی و دیدن لباس‌های دوره‌های گذشته ممکن است با خودتان بگویید خدا رو شکر که دیگر این لباس‌ها مد نیستند! مد همیشه ابزاری برای زیباتر شدن نبوده؛ در طول تاریخ، گاهی مد با سیاست آمیخته شده و بعضا نشان دهنده‌ی طبقه و جایگاه خاصی برای افراد بوده است.
مدهای تاریخی که خوشبختانه منسوخ شدند

گاهی با ورق زدن آلبوم‌های قدیمی و دیدن لباس‌های دوره‌های گذشته ممکن است با خودتان بگویید خدا رو شکر که دیگر این لباس‌ها مد نیستند! مد همیشه ابزاری برای زیباتر شدن نبوده؛ در طول تاریخ، گاهی مد با سیاست آمیخته شده و بعضا نشان دهنده‌ی طبقه و جایگاه خاصی برای افراد بوده است. گذشتگان ما در دوران گوناگون، لباس‌هایی می‌پوشیدند که شاید از نظر ما امروزی‌ها کمی خنده‌دار به نظر بیاید و وقتی که علت و مضرات وجود چنین مدهایی را بدانید، خدا را شکر خواهید کرد که این سبک‌های پوشش دیگر مد نیستند.

۱- دندان‌های سیاه

مد عجیب

اوایل سلطنت تودورها در انگلستان، شکر به سختی تولید می‌شد و برای همه در دسترس نبود. زمانی که الیزابت اول به سلطنت رسید شکر در بازار بود اما قیمت آن بسیار زیاد بود. ملکه علاقه‌ی خاصی به شیرینی‌جات داشت و به همین دلیل دندان‌هایش سیاه و فاسد بودند. در برخی داستان‌ها آمده که فهمیدن صحبت‌های ملکه به دلیل خرابی دندان‌هایش بسیار سخت بوده است. سیاه بودن دندان‌های ملکه، به دلیل بی‌توجهی او و مراقبت نکردن از دندان‌هایش بود اما موجب شد که سیاه کردن دندان‌ها در بین زنان مد شود. زنان آن دوره،‌ برای این که ثابت کنند که مرفه هستند و توان خرید شکر را دارند، ‌دندان‌هایشان را سیاه می‌کردند.

۲- دامن هابِل

مد عجیب

هابِل (Hubble) در لغت به معنای بستن پای حیوانات است. در گذشته برای جلوگیری از فرار حیوانات، پای آن‌ها را می‌بستند. در اوایل قرن بیستم، دامن هابل چنین نقشی را در مورد زنان ایفا می‌کرد! این دامن مخصوصا برای زنان طراحی شده بود تا مانع از تند راه رفتن و برداشتن گام‌های بزرگ شود. این سبک پوشش، نمادی است که به وسیله‌ی آن می‌توانیم درک کنیم که مردم آن دوران،‌ چه دیدی نسبت به زنان داشتند. دامن هابل را یک فرانسوی به نام پُل پواقه طراحی کرد. زنان در آن دوره بسیار محدود بودند و پُل به گفته‌ی خودش در تلاش بود که لباس راحت‌تری برای زنان طراحی کند اما درست برعکس آن را انجام داد و شاید علت طراحی این لباس، تحقیر زنان در آن دوره بود! 

۳- سبک پوشش مبالغه آمیز

مد عجیب

در زمان الیزابت،‌ سبک عجیبی در پوشش رایج شد! مردم در آن دوره علاقه‌ی زیادی به دوختن لباس‌هایی با آستین‌های گشاد در قسمت بازو پیدا کردند. آن‌ها قسمت بازوی لباسشان را با پارچه پر می‌کردند و حتی مردان در قسمت شکم لباسشان پارچه‌ی اضافه قرار می‌دادند که شکم بزرگی داشته باشند!‌ در آن دوره شکم بزرگ نماد کامیابی،‌ خوشبختی و مرفه بودن به شمار می‌رفت.

۴- کلاه‌گیس معطر

مد عجیب

همه‌ی ما کلاه‌گیس‌های معروف قرون وسطا را دیده‌ایم اما احتمالا ارتباط آن‌ها را با بیماری سیفلیس نمی‌دانید. شِلدِن جی واتس در کتاب خود به نام «اپیدمی و تاریخ: بیماری، قدرت و امپریالیسم» می‌نویسد: در آن دوره، بسیاری از افراد در طبقه‌های متوسط و مرفه از بیماری رنج می‌بردند که باعث ایجاد بوی بد می‌شد و با کچلی متفاوت بود. مردم آن دوره برای مقابله با این مشکل، از نوعی کلاه‌گیس استفاده می‌کردند که از موی بز، اسب یا انسان تهیه می‌شد. این کلاه‌گیس‌ها با اسطوخودوس و پرتقال معطر می‌شدند تا بوی بد سر افراد را تا حدودی از بین ببرند و این سبک پوشش، توسط لوئی چهاردهم رایج شد و البته او هم از بیماری سیفلیس رنج می‌برد. 

۵- چاپین، کفش پاشنه‌دار عجیب!

مد عجیب

اگر کفش‌های پاشنه‌دار امروزی شما را آزار می‌دهند،‌ بهتر است بدانید که کفش‌های پاشنه‌داری که در گذشته استفاده می‌شدند بسیار آزاردهنده بوده‌اند. علت اختراع این کفش‌ها ممکن است به نظر خنده‌دار بیاید. این پاشنه‌ی عجیب، به زنان کمک می‌کرد که در مواقع بارانی بودن هوا بدون فرو رفتن در گِل تردد کنند. پس از مدتی، این کفش‌ها مد شدند و گاهی این پاشنه‌ها به حدی بلند بودند که زنان در هنگام استفاده از این کفش‌ها به کمک نیاز داشتند.

۶- شلوار گشاد زنانه

مد عجیب

این لباس در نوع خود بسیار جالب و عجیب است؛ اما واکنش عموم درباره‌ی این لباس از آن هم جالب‌تر است!

داستان این‌طور شروع شد که در سال ۱۸۵۱ الیزابت اسمیت میلر ( یکی از فعالان میانه‌رویِ حوق اجتماعی) یک دست لباس از این قرار پوشید: شلوار گشادی که روی مچ تنگ می‌شد و یک لباس کوتاه با جلیقه و دامن گشاد!

با دیدن الیزابت، سایر زن‌ها نیز به این سبک پوشش روی آوردند. اما زنانی که این از این سبک پوشش پیروی می‌کردند، اغلب مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند و به همین خاطر این مد منسوخ شد.

۷- ماکارونی

مد عجیب

این ماکارونی، همان غذای محبوبتان نیست. بلکه مد عجیبی‌است که در سال ۱۷۰۰ میلادی رایج شده بود. در آن دوران، جوانان فرانسوی که از مد ایتالیا پیروی می‌کردند، کمی اغراق وارد سبک پوشش خود کردند. ماکارونی در واقع نوعی کلاه‌گیس بسیار بزرگ بود که با یک کلاه خیلی‌کوچک و پَر تزئین می‌شد و به همراه یک جلیقه‌ی براق، جوراب شلواری‌های رنگ روشن و کفش‌های فانتزی سگک‌دار مورد استفاده قرار می‌گرفت. به نوشته‌ی نیویورک تایمز، مردان ماکارونی‌پوش زبانی هم برای خودشان ابداع کرده بودند که تلفیقی از فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی بود.

۸- کِرینولاین، دامن فنری

مد عجیب

کِرینولاین، نوعی دامن فنری بود که در قرن نوزدهم زیر لباس رویی پوشیده می‌شد و معمولا از موی اسب و چوب یا فلز درست می‌شد. هدف از استفاده‌ی این نوع دامن، پف کردن و شاهانه به نظر رسیدن لباس بود که البته استفاده از این دامن، خطراتی را هم به دنبال داشت. زنان بسیاری به خاطر پوشیدن این لباس، جانشان را از دست دادند. زنان در این پوشش، درهنگام وزیدن تندباد قادر نبودند فرار کنند و لباسشان زیر چرخ‌های کالسکه گیر می‌کرد و در هنگام عبور از درها گیر می‌کردند. آن‌ها در هنگام آتش‌سوزی به خاطر غیر قابل انعطاف بودن و عریض بودن لباسشان قادر به فرار نبودند. در سال ۱۸۶۳، در شهر سانتیاگو شیلی هزاران نفر در آتش‌سوزی کلیسا سوختند و اکثر آن‌ها زنانی بودند که به خاطر دامن کِرینولاین گیر کردند و کشته شدند.  

بهتر است برای منسوخ شدند چنین مدهایی که ممکن بود موجب مرگ نابهنگام انسان‌ها شود، خوشحال باشیم و از تاریخ عبرت بگیریم.

بنیتا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار