گونه کفتاردندان جدید به نام آنوبیس+عكس
کد خبر: ۷۱۳۶۴
تاریخ انتشار: 2017 April 26    -    ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵
انقراض دایناسورها در رأس زنجیره غذایی جای خالی را باقی گذاشت که به کمک گوشتخواران مصر  باستان پر شد. استخوان ۳۴ میلیون ساله ای که در مصر کشف شده، متعلق به گونه ای جدید از خانواده منقرض شده ای از پستانداران کفتاردندان است که با جثه ها و شکل های مختلفی در سراسر جهان پراکنده شده بودند.
 
گونه کفتاردندان جدید به نام آنوبیس

این گونه جدید که مسراسکتور نانوبیس نام گذاری شده، جثه ای به اندازه راسو داشته و خیلی سریع حرکت می کرده است. محققان تاکنون موفق به کشف بقایای چندین نمونه از این گونه جدید شده اند.

متیو بورتس، یکی از محققان این تیم تحقیقاتی از دانشگاه اوهایو، می گوید: ” کفتاردندان ها بهترین شکارچیان آفریقا در دوره پس از انقراض دایناسورها بوده اند.”

گونه کفتاردندان جدید به نام آنوبیس
فسیل کشف شده در مصر، متعلق به گونه ای جدید به نام مسراسکتور نانوبیس است که خویشاوندی دوری با گربه ها و سگ ها دارد


کشف چنین فسیل های کاملی از این گونه های جدید، می تواند به دانشمندان کمک کند، درک بهتری از نحوه تکامل این گروه از کفتاردندان های آفریقایی عربی داشته باشند که از قدیمی ترین گروه های خانواده کفتار دندان ها محسوب می شوند.

بورتس در ادامه توضیح می دهد: "می توانیم با وجود این فسیل های کامل، رژیم غذایی، چگونگی حرکت آنها را کاوش کنیم و همچنین توضیحی برای علت انقراض این پستانداران گوشتخوار بیابیم که پس از ورود بستگان سگ، گربه و کفتار به آفریقا روی داده است.”

با وجودی که بورتس از سگ، گربه و کفتار نام می برد؛ اما کفتاردندان ها خویشاوندی دور با این گوشتخواران دارند، همچون نوعی پسر عموی دور. در واقع، این گونه جدید دارای اجداد مشترکی با هم بوده اند، کفتاردندان ها متعلق به شاخه ای از درخت خانواده اند که پیش از اینکه حیوانات مدرن شروع به تکامل کنند، از آن جدا شده اند.

گونه کفتاردندان جدید به نام آنوبیس
تصویر بازسازی شده ای از کفتاردندان که خویشاوندی نزدیکی با گونه جدید نانوبیس داشته است. نانوبیس گوشتخوار کوچکی شبیه روباه بوده که جوندگان بزرگ و یا پستاندارن کوچک را شکار می کرده است


محققان در این مطالعه که در نشریه  ” PLoS ONE”منتشر شده، با اشاره به جمجمه گونه جدید، آن را قدیمی ترین نمونه کشف شده کفتاردندان های آفریقایی عربی دانسته اند.

گونه جدید، نانوبیس به دلیل ادای احترام به خدای مصر باستان، آنوبیس، خدای مردگان نام گذاری شده است که با سر شغال (و یا جانور گوشتخوار مشابه دیگری) تصویر می شده است. بورتس در مصاحبه ای دلیل نام گذاری را ارتباط فسیل کشف شده با آنوبیس دانسته است. او در این مورد، حتی از وابستگی شخصی هم صحبت کرده: "همیشه آنوبیس را همچون یک خدای حامی دیرینه شناسی تصور می کرده ام.”
 
تكرا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار