جنگ با سرماخوردگی به کمک مخاط قورباغه‌ی رنگی
کد خبر: ۷۱۱۶۸
تاریخ انتشار: 2017 April 25    -    ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
این پژوهش توضیح می‌دهد که چگونه دانشمندان، ترشحات حاصل از یک نوع قورباغه هندی به نام «هیدروفیلاکس باهوویستارا» (Hydrophylax bahuvistara) مورد آزمایش و بررسی قرار دادند و دریافتند که یک نوع پپتید متمایز می‌تواند گونه‌های خاصی از ویروس آنفولانزا را بدون از بین بردن گلبول‌های قرمز خون انسان، ریشه‌کن کند.

جنگ با سرماخوردگی به کمک مخاط قورباغه‌ی رنگی اختصاصی «تابناک‌باتو»؛ بر اساس گزارش «Verge»، شما مانند فیلم دیو و دلبر، با بوسیدن یک قورباغه هرگز شاهزاده نمی‌شوید اما مخاط یکی از گونه‌های قورباغه‌های رنگی هندی، می‌تواند منجر به کشف روش‌های جدیدی برای مقابله با ویرس آنفولانزا در آینده شود.

پژوهشی که در مجله‌ی «ایمنی» (Immunity) چاپ شده است، توضیح می‌دهد که چگونه دانشمندان، ترشحات حاصل از یک نوع قورباغه هندی به نام «هیدروفیلاکس باهوویستارا» (Hydrophylax bahuvistara) مورد آزمایش و بررسی قرار دادند و دریافتند که یک نوع پپتید متمایز می‌تواند گونه‌های خاصی از ویروس آنفولانزا را بدون از بین بردن گلبول‌های قرمز خون انسان، ریشه‌کن کند. این نوع پپتید، پیش از این توانسته است که آنفولانزای خوکی یا همان آنفولانزای اچ 1 ان 1 (H1N1) را از بین ببرد.

جنگ با سرماخوردگی به کمک مخاط قورباغه‌ی رنگی

این مولکول، «اُرومین» (Urumin) نام دارد و نامگذاری این مولکل بر اساس نام شمشیر هندی «ارومی» (urumi) که مانند یک شلاق عمل می‌کند، انجام شده است. ارومین از ترشحات یک قورباغه خاص در ناحیه کرالای هند به دست آمده است.

به گفته‌ی Phys.org، دانشمندان شرکت کننده در این مطالعه‌ی علمی، در ابتدا مخاط را با استفاده از شوک برقی خفیف به این نوع از قورباغه‌ها، گردآوری کردند. شوک برقی خفیف باعث می‌شود که این قورباغه‌ها، ماده‌ای را از خود ترشح کنند.

از آن به بعد، محققان توانستند که 32 مولکول پپتید را به جنگ با انواع مختلف ویروس‌های آنفولانزا بفرستند و دریافتند که 4 مولکول پپتید در جنگ با آنفولانزا بسیار تاثیرگذار هستند. جاشی جیکوب (Joshy Jacob) یکی از دانشمندان همکار در این تحقیق می‌گوید که عدد و رقم بدست آمده، او را شگفت زده کرد. در عین حال سه مولکول از این چهار مولکول پپتید باعث تخریب گولبول‌های قرمز خون انسان می‌شدند و فقط مولکول ارومین باقی ماند که خود را بدون از بین بردن گلبول‌های قرمز به یک نوع پروتئین به نام «هماگلوتینین» (hemagglutinin) در ویروس اچ وان ان وان یا همان ویروس آنفولانزای خوکی متصل می‌کرد.

جنگ با سرماخوردگی به کمک مخاط قورباغه‌ی رنگی

ارومین خود را به هماگلوتینین می‌چسباند و حمله به ویروس را آغاز می‌کند. البته این مولکول به نظر نمی‌رسد که درمان جادویی آنفولانزا باشد. به عنوان مثال، این مولکول در یک گونه شایع آنفولانزا به نام اچ 3 ان 2 (H3N2) تاثیرگذاری چندانی ندارد. اما این محققان اعلام کردند که این مولکول، پتانسیل لازم را برای تبدیل شدن به درمان‌های خط مقدم ضد ویروسی در محیط رو به رشد مقاومت دارویی‌ دارد.

Newser

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار