در دوران نامزدی، زن و شوهر نشوید!
کد خبر: ۷۱
تاریخ انتشار: 2015 May 20    -    ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
هیچ تصمیمی صد در صد و تمام شده نیست. دوران نامزدی آنقدر حساس و پیچیده است‌ که اگر تنها کمی به ریزه کاری‌هایش بی‌توجه باشید، به دردسرساز‌ترین روزهای زندگیتان تبدیل می‌شود؛ اما نگران نباشید! کافی است باید‌های این دوران را بشناسید.
در دوران نامزدی، زن و شوهر نشوید!

پس هم شما و هم خانواده‌تان فراموش نکنید که دوره نامزدی برای شناخت بیشتر یا تجدید نظر در تصمیم گیری است و بنابراین هیچ تصمیمی صد در صد و تمام شده نیست.
دوران نامزدی آنقدر حساس و پیچیده است، که اگر تنها کمی به ریزه کاری‌هایش بی‌توجه باشید، به دردسرساز‌ترین روزهای زندگیتان تبدیل می‌شود.

اما نگران نباشید! کافی است باید‌های این دوران را بشناسید و به خط قرمز‌هایش احترام بگذارید تا نه تنها از آن به سلامت عبور کنید، بلکه یک دنیا تجربه و شناخت را هم از این دوران به زندگی مشترک خود ببرید. محمود هندی‌پور، روان‌شناس و مشاور برایمان درباره باید‌ها و نباید‌ها و البته خط قرمزهای دوران نامزدی توضیح می‌دهد.

زن و شوهر نشوید!


دوره نامزدی به دوره‌ای اطلاق می‌شود که دختر و پسر پس از آشنایی اولیه و انتخاب اولیه برای ازدواج با ورود به خانواده‌های یکدیگر و گسترده‌تر کردن دامنه ارتباطشان، بار دیگر از خود می‌پرسند که آیا فرد مناسبی را برای ساختن یک زندگی مشترک انتخاب کرده‌اند یا خیر. پس هم شما و هم خانواده‌تان فراموش نکنید که دوره نامزدی برای شناخت بیشتر یا تجدید نظر در تصمیم گیری است و بنابر این هیچ تصمیمی صد در صد و تمام شده نیست.

در این ماه‌ها، خود را در ذهنتان زن و شوهر نبینید و نه با رفت و آمد خیلی کم، توان شناخت را از خود دریغ کنید و نه با بیش از حد در کنار یکدیگر بودن وابستگی بی‌حد و مرزی را ایجاد کنید که تجدید نظر در تصمیم را برایتان سخت کند. به عبارت دیگر، هم به حیطه شخصی و خلوت یکدیگر احترام بگذارید و هم در کنار یکدیگر بودن را در کنار خانواده‌ها را تجربه کنید.

حد و مرز تماس فیزیکی را نگه دارید


تماس جسمی در دوره نامزدی، خط قرمزی است که حتی اگر به سنت‌ها اعتقاد نداشته باشید، بهتر است آن را به رسمت بشناسید. نامزدی، دوره ایست که هر دو طرف برای بررسی و شناخت بیشتر طرف مقابل و خانواده او کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در دوره نامزدی قرار است متوجه شوید که آیا تصمیم اولیه و انتخابتان می‌تواند شما را به آینده‌ای آرام هدایت کند یا اینکه باید راه را عوض کنید و به گزینه دیگری برای ازدواج فکر کنید. یادتان باشد در دوره نامزدی همیشه این احتمال وجود دارد که شما یا نامزدتان بعد از شناخت بیشتر به این نتیجه برسید که برای هم مناسب نیستید، پس دوره نامزدی را به عنوان یک ارتباط همیشگی تلقی نکنید و همه چیز را تمام شده ندانید.

خودتان را پنهان نکنید


روزهای نامزدی، بهترین فرصت شما برای شناختن خانواده همسر آینده و محیطی است که قرار است به آن وارد شوید. هر کدام از ما در خانواده‌هایمان شکل گرفتیم و بنای شخصیتمان هم تحت تاثیر والدین و محیط شکل گرفته و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود ۵۰ درصد برای شناخت طرف مقابل و ۵۰ درصد برای شناخت خانواده او وقت بگذارید. برای شروع بهتر است در جمع آن‌ها حضور پیدا کنید، پس اگر به مهمانی‌های خانوادگی دعوت شدید، حتما در آن جمع شرکت کنید.

اما این سکه، روی دیگری هم دارد و کم نیستند نامزدهایی که به بهانه به دست آوردن این شناخت، فاصله‌ها را از میان می‌برند و این دوره را از چالش و بحث پر می‌کنند. درست است که هفته‌ای ۲ تا ۳ نوبت حضور در کنار خانواده‌ها می‌تواند زمینه شناخت مناسبی را فراهم کند اما از یاد نبرید که حضور بی‌حد و مرز شما در خانه و در روابط خانواده همسرتان، می‌تواندشان و جایگاه شما را به خطر بیندازید. یادتان نرود که هنوز هیچ چیز قطعی نشده و شما بیشتر از آنچه عضوی از خانواده آن‌ها باشید، به یک مهمان یا یک دوست نزدیک شباهت دارید.
 
در دوران نامزدی، زن و شوهر نشوید!


جیبتان را یکی نکنید


در این دوره می‌توانید در مورد درآمد یا دیگر مسایل مالی از نامزدتان سوال کنید و به آن وارد شوید. همانطور که گفتیم نامزدی بهترین زمان برای شناخت او و سبک زندگی‌اش است پس در این دوره همه چیز را شفاف به هم بگویید. اما بیش از حد در این توصیه غرق نشوید! به یاد داشته باشید که دلیلی ندارد دختر یا خانواده او انتظار داشته باشند پسر هزینه‌های نامزدش را متقبل شود (این موضوع برای دوره بعد از عقد مصداق دارد) و در عین حال اجازه ندارید به او بگویید چگونه پولش را هزینه کند، مگر اینکه به صورت پیشنهاد باشد.

با دوستانش صمیمی‌تر از او نشوید


یکی دیگر از راه‌های شناخت عمیق و آگاهانه، بررسی و شناخت نسبی دوستان نزدیک طرف مقابل است. یک مثل قدیمی می‌گوید آدم‌ها را می‌توان از روی دوستان صمیمیشان شناخت. در واقع دیدن رفتار‌ها شنیدن عقاید و سلایق در این جمع‌ها به شناخت بیشتر شما کمک می‌کند اما در این مورد هم لزومی به نزدیک شدن زیاد و بیش از حد صمیمی شدن وجود ندارد. به یاد داشته باشید که آن‌ها تنها دوستان نامزد شما هستند و شما تنها نامزد دوستشان. پس در جمع و روابط آن‌ها حل نشوید چراکه در بسیاری از موارد، چنین نزدیک شدن‌هایی می‌تواند حساسیت زا و مشکل ساز شود.

به جایش تصمیم نگیرید


باز هم باید تکرار کنیم. شما نامزد او هستید نه همسرش! به عبارت دیگر، شما تنها مشاهده کننده زندگی او هستید نه برنامه ریز زندگی او. در این ماه‌ها خواهید فهمید که او چگونه می‌اندیشد چگونه مسایل را نگاه و حل می‌کند چقدر تحت تاثیر خانواده و دیگران است. از طرف دیگر، با کمی حساسیت پی خواهید برد که چقدر استقلال دارد یا در مسائل مسئله مدار یا هیجان مدار است. اما از یاد نبرید شما نباید خط مشی برای او ایجاد کنید، بلکه بهتر است بیننده‌ای تیزبین باشید تا شناختتان کامل‌تر شود و در پایان آنچه دیده‌اید را جمع بندی کنید و تصمیم بگیرید.

او را تغییر ندهید


قرار نیست شما او را تغییردهید و این تلاش برای تغییر دادن از اشتباهات بزرگ قبل از ازدواج محسوب می‌شود. قطعا ظاهر او باید برای شما قابل قبول بوده باشد که با او وارد دوره نامزدی شده‌اید. در این مورد هم می‌توانید گاهی پیشنهادی داشته باشید اما نمی‌توانید به دنبال تغییرات بنیادی در نامزدتان باشید. پس آنچه را که وجود دارد ببینید و از خود بپرسید که بدون به وجود آمدن تغییر بنیادی در ظاهر و شخصیتش، آیا باز هم برای شما قابل پذیرش است یا نه. فراموش نکنید که حتی اگر نامزدتان در این دوره بخاطر شما تغییراتی را در رفتار و ظاهرش ایجاد کند، این تغییرات پایدار نخواهد بود.

منبع: میگنا دات آی آر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار