آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع چیست و چه دلایلی دارد؟
کد خبر: ۷۰۹۶۸
تاریخ انتشار: 2017 April 22    -    ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
ترس شدید از ارتفاع یا همان «آکروفوبیا»، یکی از شایع‌ترین فوبیاها (ترس بیش از حد) در جهان به شمار می‌رود. اما علائم آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع چیست و آیا اینکه درمانی دارد یا خیر؟ فوبیا (هراس) توسط سازمان بهداشت و خدمات درمانی انگلستان (NHS) به عنوان یک نوع ترس بیش از حد و تضعیف کننده از یک شیء، مکان، موقعیت، احساس یا حیوان تعریف شده است.

آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع چیست و چه دلایلی دارد؟ اختصاصی «تابناک‌باتو»؛ وقتی که از یک بلندی به پایین نگاه می‌کنید؛ احساس کمی ترس، طبیعی و نرمال است. اما برای برخی از افراد، قرارگیری در این موقعیت می‌تواند باعث وحشت و یا حالت تهوع شود.

ترس شدید از ارتفاع یا همان «آکروفوبیا»، یکی از شایع‌ترین فوبیاها (ترس بیش از حد) در جهان به شمار می‌رود. اما علائم آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع چیست و آیا اینکه درمانی دارد یا خیر؟

آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع چیست و چه دلایلی دارد؟

ترس (هراس) یا فوبیا چیست؟

فوبیا (هراس) توسط سازمان بهداشت و خدمات درمانی انگلستان (NHS) به عنوان یک نوع ترس بیش از حد و تضعیف کننده از یک شیء، مکان، موقعیت، احساس یا حیوان تعریف شده است.

این نوع از ترس چشمگیرتر از سایر ترس‌هاست و زمانی حادث می‌شود که فرد در مورد یک شیء یا موقعیت، دارای یک احساس غیر واقعی و اغراق آمیز از خطر باشد.

اگر فوبیا یا ترس بیش از حد، شدت پیدا کند؛ فرد دچار فوبیا، ممکن است که زندگی خود را حول اجتناب از این جنبه‌ی مضطرب کننده، بنا کند.

علائم فوبیا یا ترس بیش از حد کدامند؟

علائم معمول و رایج در فوبیا:

- سرگیجه، لرز و افزایش ضربان قلب

- تنگی نفس

- حالت تهوع

- ترس از مرگ

- توهم یا حس عدم واقعیت

- مشغولیت ذهنی در مورد ترس

آکروفوبیا یا همان ترس از ارتفاع چیست و چه علائمی دارد؟

آکروفوبیا در فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد اینگونه تعریف شده است: ترس شدید یا غیر منطقی از ارتفاع.

قدمت این کلمه به قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد که پزشکان در آن دوره با ادغام ریشه یونانی قله و فوبیا (ترس)، این لغت را ساختند.

با اینکه علائم ترس از ارتفاع می توانند فرد به فرد متفاوت باشند اما بسیاری از افراد دچار آکروفوبیا، علائمی همچون تنگی نفس، نفس نفس زدن، ضربان نامنظم قلب، تعریق و حالت تهوع را تجربه می‌کنند.

متأسفانه، احتمال پرت کردن خود از ارتفاع در برخی از افرادی که دچار آکروفوبیا هستند، وجود دارد. این در حالی است که آنها حتی قصد خودکشی هم ندارند.

متخصصان معتقدند که انسان‌ها به دلیل ترس طبیعی از سقوط و در پی آن جراحت یا مرگ، به طور ذاتی از ارتفاع می‌ترسند.

آیا درمانی برای آکروفوبیا وجود دارد؟

مثل درمان بقیه فوبیاها، درمان ترس از ارتفاع نیز ساده نیست. رفتار درمانی شناختی (CBT) می‌تواند به افراد دچار آکروفوبیا برای تغییر الگوهای فکری غیر سازنده به آنها کمک کند.

این کار به آنها اجازه خواهد داد تا متوجه شوند که ترس شدید آنها، فقط در ذهن خود آنهاست و واقعیت ندارد.

رفتار درمانی، مشاوره و هیپنوتیزم از جمله درمان‌های دیگری هستند که برای درمان افراد دچار آکروفوبیا استفاده می‌شود.

البته داروهای ضد اضطراب نیز، در بعضی مواقع برای کمک به رهایی از علائم استرس‌زا تجویز می‌شوند.

آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع چیست و چه دلایلی دارد؟

شریل کرو (Sheryl Crow)، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی یکی از افرادی است که گفته می‌شود با آکروفوبیا دست و پنجه نرم می‌کند.

کدام افراد مشهور، دچار آکروفوبیا هستند؟

شریل کرو، برنده‌ی 9 جایزه گرمی (Grammy Award)، یکی از این افراد است. البته گفته می‌شود که سیلوستر استالونه، بازیگر افسانه‌ای فیلم‌های اکشن نیز با ترس از ارتفاع دست و پنجه نرم می‌کند و حتی در هنگام ترس به جویدن ناخن روی می‌آورد.

البته این‌ها تنها افراد مشهوری نیستند که گرفتار یکی از انواع شایع فوبیا هستند.

مگان فاکس نیز دچار آویوفوبیا (aviophobia) یا همان ترس از پرواز است که بی‌شک، سبک زندگی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کندال جنر، مدل و مانکن «ویکتوریا سیکرت» نیز از تریبوفوبیا (trypophobia) یا همان ترس از نگاه کردن به مجموعه‌ای از نقاط و سوراخ‌هایی که در کنار هم در اشیاء، گیاهان، فضا و ... قرار گرفته‌اند، رنج می‌برد.

The Sun

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار