فکر می‌کنید که زن‌ و شوهرها با هم شباهت دارند؟
کد خبر: ۷۰۹۰۳
تاریخ انتشار: 2017 April 21    -    ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
دانشمندان به این سوال پاسخ می‌دهند؛
ما تمایل داریم که جذب هم نوع خودمان شویم. بر اساس تحقیق منتشر شده در مجله‌ی «پلوس ژنتیک» (PLOS Genetics)، به نظر می‌رسد که زوج‌ها به دلیل تمایل انسانی به ازدواج با اصل و نسب خود، اغلب شبیه به یکدیگر هستند اما این روند ممکن است که رو به افول قرار گرفته باشد.

فکر می‌کنید که زن‌ و شوهرها با هم شباهت دارند؟ اختصاصی «تابناک‌باتو»؛ دلیل قانع کننده‌ای وجود دارد که گاهی اوقات، همسران شبیه به یکدیگر باشند، شباهتی به اندازه‌ی شباهت دایی زاده‌ها، عمو زاده‌ها، عمه زاده‌ها و خاله‌زاده و یا حتی خواهر و برادرها با یکدیگر. اما این موضوع اتفاقی نیست!

به زوج مورد علاقه و یا حتی همسر خود توجه کنید، احتمالاً شباهت‌های خیره‌کننده در خصوصیات ظاهری، توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. این شباهت‌ها خواه می‌تواند گونه‌های کامل، بینی بزرگ، چشمان قهوه‌ای همرنگ باشند و یا موی مشکی مشابه. شاید فکر کنید که این شباهت‌ها کاملاً تصادفی و یا ساخته و پرداخته‌ی ذهن شماست. اما یک پژوهش جدید علمی می‌گوید که دلیل خاصی برای این شباهت‌ها وجود دارد.

خلاصه مطلب: ما تمایل داریم که جذب هم نوع خودمان شویم. بر اساس تحقیق منتشر شده در مجله‌ی «پلوس ژنتیک» (PLOS Genetics)، به نظر می‌رسد که زوج‌ها به دلیل تمایل انسانی به ازدواج با اصل و نسب خود، اغلب شبیه به یکدیگر هستند اما این روند ممکن است که رو به افول قرار گرفته باشد.

فکر می‌کنید که زن‌ و شوهرها با هم شباهت دارند؟

این سه محقق یعنی رونی سبرو (Ronnie Sebro) از دانشگاه پنسیلوانیا، ژوزه دوپی (Josée Dupuis) از دانشکده سلامت عمومی دانشگاه بوستون و نیل ریش (Neil Risch) از دانشگاه کالیفرنیا برای انجام این مطالعه، نگاهی به داده‌های ژنتیکی انداختند تا اصل و نسب بیش از 800 شرکت‌کننده در این پژوهش علمی را مشخص کنند.

محققان بر اساس این داده‌ها دریافتند، نسل‌های همسرانی که شباهت ژنتیکی با یکدیگر دارند بیش از سایر نسل‌ها هستند. البته بیشتر تعجب خواهید کرد، اگر بدانید که این الگو در حال تغییر است. محققان این پژوهش می‌گویند: تا همین اواخر، اغلب مردم، همسری را از جامعه محلی خود انتخاب می‌کردند و شخص گزینش شده نیز، اغلب دارای همان اصل و نسب بود. ساختار ژنتیکی ایجاد شده توسط این الگوهای جفت‌گیری یا همان همسر گزینی در جامعه، با مرور زمان کاهش پیدا کرده است.

روشن نیست که چرا تمایل و کشش برای انتخاب یک همسر با خصوصیات جسمانی مشابه، رفته رفته در حال کم شدن است. اما دسترسی به اینترنت، جهانی‌سازی رو به رشد ما و اختلاط بیشتر مردم با نژادهای مختلف می توانند در این روند، نقش داشته باشند.

با وجود اینکه ما به تدریج، علاقه کمتری به انتخاب همسر مشابه از نظر ژنتیکی خواهیم داشت اما این بدان معنا نیست که همسران در آینده، شبیه هم نخواهند بود. در یک مطالعه‌ی علمی که در گذشته انجام شده بود، از همسران تازه ازدواج کرده عکس گرفته شد و پس از 25 سال نیز، باز از آنها عکس دیگری گرفته شد. عکس‌های حاصل، نشان می‌دهند که همسران با گذشت زمان، به هم شباهت پیدا می‌کنند. محققان این شباهت را به یک ازدواج فرخنده و زندگی در زیر یک سقف نسبت می‌دهند که این عوامل منجر به اشتراک حالات ظاهری می‌شوند.

برای مثال، اگر شریک زندگی شما اغلب خندان است، باعث می‌شود که شما هم اغلب لبخند بر لب داشته باشید و همین شاید منجر به ایجاد خطوط خنده روی صورت هر دوی شما شود. این می‌تواند علامت خوبی باشد و تحقیقات نشان می‌دهند که زوج‌هایی که با هم می‌خندند، با هم نیز، باقی خواهند ماند.

RD

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار