بخوانید: راهکارهایی برای خواباندن کودکان
کد خبر: ۷۰۵۶۸
تاریخ انتشار: 2017 April 18    -    ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
اگر شما پدر و یا مادر باشید، می دانید که وقت خواب، همیشه با داستان و ماجرایی همراه است! این یکی از بدیهیات زندگی است: به عنوان یک بزرگسال، داشتن یک خواب خوب در شب، ارزشمند و لذت بخش است اما برای کودکان، وقت خواب فقط یک بار اضافی تحمیلی توسط بزرگ‌ترهاست.

9 نکته مفید برای خواباندن کودکان اختصاصی «تابناک‌باتو»؛ چه فرزند شما، کودکی باشد که به دنبال یک لیوان آب است، چه یک بچه کلاس اولی که از کابوس و تخیلات بد می‌ترسد و یا یک نوجوان که درخواست "بیداری تا ده دقیقه دیگر" را دارد؛ اگر شما پدر و یا مادر باشید، می دانید که وقت خواب، همیشه با داستان و ماجرایی همراه است! این یکی از بدیهیات زندگی است: به عنوان یک بزرگسال، داشتن یک خواب خوب در شب، ارزشمند و لذت بخش است اما برای کودکان، وقت خواب فقط یک بار اضافی تحمیلی توسط بزرگ‌ترهاست.

1. تعیین یک روال همیشگی برای وقت خواب

9 نکته مفید برای خواباندن کودکان

مهم نیست که خردسال باشید یا بزرگسال، همه از یک وقت خواب شبانه منظم سود خواهند برد. این کار باعث می‌شود که مغز در زمانی خاصی دریابد که به وقت خواب نزدیک شده است و احساس خواب‌آلودگی به انسان دست بدهد. در بهترین حالت، یک روال همیشگی برای وقت خواب باید 20 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد و فقط شامل فعالیت‌های آرامش‌بخش و در نهایت دراز کشیدن در بستر باشد. اگر فرزند شما کم سن و سال است، شما این روال را همراه با او انجام خواهید داد و اگر کمی بزرگتر هستند، معمولاً این کار را به خودی خود انجام می‌دهند.

2. همه چیز خاموش

9 نکته مفید برای خواباندن کودکان

در دنیای امروز، بسیاری از کودکان برای استفاده از وسایل الکترونیک، ساعت‌ها وقت می‌گذارند. متاسفانه، وجود یک صفحه‌ نمایش روشن، یکی از عوامل رایجی است که باعث بیدار ماندن کودکان می‌شود. نوری که از صفحه‌ی کامپیوتر، تلفن همراه یا تبلت ساطع می‌شود، کافی است تا در تولید ملاتونین در مغز، اختلال ایجاد کند. ملاتونین، هورمونی است که سیکل خواب را در بدن تنظیم می‌کند.

3. هیولاها را دور کنید

9 نکته مفید برای خواباندن کودکان

تاریکی، مکان وحشتناکی برای بسیاری از کودکان است. هیولاهای زیر تختخواب، آدم بدهایی که به زور وارد خانه می‌شوند، اجنه‌ای که در کمد پنهان شده‌اند و سایر تخیلات فعال کودکانه، برای ترس از وقت خواب کافی هستند. ترس از تاریکی معمولاً در سنین 2 تا 6 سال به اوج خود می‌رسد اما می‌تواند برای بسیاری از کودکان، طولانی‌تر هم بشود. ممکن نیست که شما بتوانید ترس کودکان را به کلی از بین ببرید اما می‌توانید در کنترل ترس به آنها کمک کنید.

4. غذای مختصر و مناسب به آنها بدهید

9 نکته مفید برای خواباندن کودکان

اگر به کودکان خود قبل از خواب، یک مقدار تنقلات شیرین بدهید یا به فرزندان کمی بزرگتر اجازه بدهید که کمی پرخوری کنند، در این حالت دیگر خوابیدن تبدیل به مکافات می‌شود. شکم پر، اجازه خوابیدن را از آنها خواهد گرفت. از سوی دیگر، شکم خالی هم اجازه نخواهد داد که کودکان به راحتی به خواب فرو بروند. راه حل این کار فقط یک غذای مختصر حاوی کمی پروتئین همراه با کربوهیدرات است.

5. یک همراه خوب برای خواب پیدا کنید

9 نکته مفید برای خواباندن کودکان

هر چند کودکان نباید در تخت خود چیزی را داشته باشند که بتواند باعث خفگی آنها شود، در عین حال، بسیاری از کودکان و بچه‌های بزرگتر، از داشتن یک همراه خوب در زمان خواب، احساس راحتی و آرامش بیشتری دارند. این همراه خوب برای اغلب کودکان به شکل یک حیوان عروسکی مورد علاقه ظهور می‌کند. البته برخی از کودکان، انتخاب‌های غیر معمول هم مانند قطار اسباب بازی، کتاب و ... دارند. یک دوست شبانه برای کودکان می‌تواند باعث آرامش و احساس امنیت آنها شود.

6. تنظیم زمان اجباری برای خواب

9 نکته مفید برای خواباندن کودکان

کلید یک خواب خوب شبانه، وجود یک زمان ثابت و همیشگی برای خواب است. اجازه ندهید که کودکان برای تعیین وقت خواب تصمیم بگیرند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، کودکان زیر هفت سال به 11 تا 12 ساعت خواب در روز نیاز دارند. کودکان دبستانی حداقل به 10 ساعت و نوجوانان حدود 9 تا 10 ساعت در روز به خواب نیاز دارند. پس این با شماست که آنها را مجبور به خوابیدن در یک وقت معین کنید.

7. اتاق خواب مناسب برای خوابیدن

9 نکته مفید برای خواباندن کودکان

کودکان هم مثل بزرگسالان در محیط تاریک و آرام، خواب بهتری خواهند داشت. اگر شرایط اتاق خواب کودک به گونه‌ای است که او را بیدار نگه می‌دارد، فضای خواب او را تصحیح کنید.

8. روش‌های آرامش‌بخش

9 نکته مفید برای خواباندن کودکان

کودکان شاید نگران بدهی، قبوض عقب افتاده و مشکلات کاری نباشند، اما به این معنی هم نیست که آنها عاری از هر مشکلی هستند. اگر کودکان شما در شب مضطرب و نگران به نظر می‌رسند، چند روش آرامش‌بخش را به آنها یاد بدهید. دعای قبل از خواب از جمله‌ی این روش‌های آرامش‌بخش است.

9. راه حل‌های طبیعی

9 نکته مفید برای خواباندن کودکان

اگر کودک شما گاهی به کمی کمک بیشتر برای خوابیدن نیاز دارند، راه حل‌های طبیعی زیادی برای این کار وجود دارند. یکی از بهترین این راه حل‌ها، آروماتراپی یا همان رایحه درمانی است. استفاده از بو و رایحه‌ی روغن‌های گیاهی می تواند فواید سلامتی و خلق و خویی زیادی را به همراه داشته باشد. شما می‌توانید چند قطره روغن اسطو خودوس را روی بالش کودک بچکانید و یا از اسپری آن در اتاق استفاده کنید. البته چای گیاهی هم یک راه حل دیگر برای این موضوع است. بسیاری از چای‌های گیاهی، هم طعم خوبی دارند و هم باعث یک خواب راحت می‌شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار