آیا کودک شما، علائم اوتیسم را از خود بروز می‌دهد؟
کد خبر: ۷۰۳۷۲
تاریخ انتشار: 2017 April 16    -    ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
مطالعات کنونی نشان می‌دهند که یک کودک از هر 68 کودک، دچار اختلال «اوتیسم» یا همان «در‌خود‌ماندگی» است. همچنین از سال 2006 تا 2008 میلادی در ایالات متحده آمریکا، یک کودک از هر 6 کودک دچار ناتوانی‌های رشدی است. با وجود اینکه برآورد دقیق تعداد موارد اوتیسم بسیار سخت است.

آیا کودک شما، علائم اوتیسم را از خود بروز می‌دهد؟ اختصاصی «تابناک‌باتو»؛ شما به عنوان یک پدر و مادر دلسوز، علاقه زیادی به زیر نظر گرفتن بازی، یادگیری و تعامل کودکان خود با دیگران دارید. وقتی نوزاد شما به سن کودکی می‌رسد، متوجه خروشیدن شخصیت فرزندتان در اطراف خود، خواهید شد. با این حال، برخی از والدین شاید در همان اوایل، متوجه تفاوت‌های عجیب و یا نبود آگاهی کافی در کودکان خود شوند. در این حالت، کودک ممکن است که از خود علائم «اوتیسم» را بروز دهد.

مطالعات کنونی نشان می‌دهند که یک کودک از هر 68 کودک، دچار اختلال «اوتیسم» یا همان «در‌خود‌ماندگی» است. همچنین از سال 2006 تا 2008 میلادی در ایالات متحده آمریکا، یک کودک از هر 6 کودک دچار ناتوانی‌های رشدی است. با وجود اینکه برآورد دقیق تعداد موارد اوتیسم بسیار سخت است، اما در هر صورت تعداد بسیاری از خانواده‌ها در سراسر جهان، تحت تاثیر این موضوع قرار دارند.

آیا کودک شما، علائم اوتیسم را از خود بروز می‌دهد؟

درمان با خون بند ناف؟

به علت اینکه اوتیسم تعداد زیادی از کودکان را درگیر خود کرده است، تیمی متشکل از دو محقق، به دنبال راه‌هایی برای بهبود درمان اختلال طیف اوتیسم یا همان در‌خود‌ماندگی (ASD) هستند. دکتر جوآن کرتزبرگ (Joanne Kurtzberg) و دکتر جرالدین دوسون (Geraldine Dawson) در یک پژوهش بی‌سابقه، 25 کودک دچار اختلال اوتیسم را در دانشگاه دوک در کارولینای شمالی مورد بررسی و آزمایش قرار دادند.

در طول مدت آزمایش، با این امید که بهبودی در علائم رایج اختلال اوتیسم رخ دهد، خون بند ناف هر کودک به آنها تزریق شد.

به گفته‌ی این دو پزشک، خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی است که پیدا کردن آنها در سایر نقاط بدن، سخت و دشوار است. بیش از سه چهارم این کودکان، بهبودهایی را در رفتار خود تجربه کردند.

با اینکه این نتایج باعث شور و شعف دکتر کرتزبرگ و دکتر دوسون شده است، اما این دو پزشک، فعلاً این شور و شعف را کنار گذاشته‌اند. آنها به آزمایشات بیشتری نیاز دارند تا تاثیر دارونما و سایر عوامل را رد کنند. در حال حاضر، بسیاری از این کودکان در حال یادگیری و رشدی هستند که هرگز در گذشته، آن را تجربه نکرده بودند و والدین این کودکان هم از نتیجه‌ی این آزمایش، سر از پا نمی‌شناسند.

اختلال طیف اوتیسم (درخودماندگی)

اغلب کودکان دچار اختلال اوتیسم در همان ابتدا، علائم این اختلال را از خود بروز می‌دهند و والدین آنها حداکثر تا دو سالگی متوجه مشکلات رشدی کودکان خود می‌شوند. در موارد خفیف‌تر، ممکن است که مدت زمان بیشتری برای تشخیص این اختلال در کودکان نیاز باشد. کودکان دچار اختلال اوتیسم شبیه به سایر کودکان رفتار می‌کنند و از نظر ظاهری، تفاوت خاصی با سایر کودکان هم سن و سال خود ندارند.

به علاوه، اختلال اوتیسم خود را در کودکان مختلف به شکل‌های مختلف، نمایان می‌کند. این کودکان ممکن است که با سایرین تعامل نداشته باشند و یا به روش‌های تفریح و سرگرمی اعضای خانواده، از خود واکنش نشان بدهند.

ممکن است که این کودکان با بالا رفتن سن، مشکلاتی در صحبت و یا در یادگیری مفاهیم تازه داشته باشند و همچنین ممکن است که بیش فعال باشند. در این موارد؛ این کودکان، ناتوانی‌های یادگیری و اجتماعی خواهند داشت اما ممکن است که این کودکان فقط تعداد انگشت شماری از علائم اوتیسم را داشته باشند.

شما در زیر می‌توانید فهرستی از رفتارهایی کودکان دچار اوتیسم را مشاهده کنید.

علائم اوتیسم

بر اساس اعلام «مرکز پیشگیری و کنترل بیماری»، ممکن است که کودکان اوتیسم:

- واکنش‌های عجیبی به موقعیت‌های خاص داشته باشند.

- تعامل کم و یا حتی هیچ تعاملی با دیگران نداشته باشند.

- واکنش کمی نسبت به محیط اطراف داشته باشند.

- با تغییرات ناسازگاری داشته باشند.

- احساسات را درک نکنند. (برای خود یا دیگران)

- وسواس و مشغله‌ی ذهنی و یا اضطراب شدیدی داشته باشند.

- بازه زمانی کمی را در حین تمرکز و توجه به چیزی یا کسی، صرف کنند.

- به طور ناگهانی عمل کنند.

- هیچ ترسی از خود بروز ندهند و یا اینکه ترس شدیدی نسبت به اشیاء یا موقعیت‌ها از خود نشان بدهند.

- فروپاشی‌های روحی و مشکلات رفتاری مکرری را تجربه کنند.

کودک دارای یک یا دو علامت اختلال اوتیسم، احتمالاٌ فقط به کمک بیشتری در مهارت‌های یادگیری و تعامل با دیگران نیاز داشته باشد. اگر تعداد زیادی از این علائم را در کودک خود مشاهده کردید، کودک شما باید به طور قطعی، بررسی و تست شود. با تشخیص به موقع، کودکان دچار اختلال اوتیسم می‌توانند از کمک‌های مورد نیاز در مهارت‌های یادگیری، به طور مؤثرتری بهره ببرند.

درمان اختلال اوتیسم

هم اکنون، پزشکان قادر نیستند که داروی ویژه‌ای را برای بهبود اختلال اوتیسم تجویز کنند. هر چند که این پژوهش جدید در سلول‌های بنیادی بسیار امیدبخش است، پزشکان و والدین می‌بایست با همکاری هم، بهترین دارو را برای کودک پیدا کنند.

در غیر این صورت، شما می‌توانید با مراجعه به مراکز خدمات درمانی، به کودک خود کمک کنید تا به یادگیری مهارت‌های مهم در کنار یک کارشناس و متخصص ادامه دهد. خدماتی که شما به آنها نیاز دارید، می‌تواند شامل رفتار درمانی، گفتار درمانی و کار درمانی شوند. شما همچنین می‌توانید یک رژیم غذایی و یا یک روش جایگزین را انتخاب کنید که در این صورت، می‌بایست با متخصص اطفال خود در مورد بی‌خطر بودن این روش‌ها مشورت کنید.

ممکن است که شما در ابتدای تشخیص، با اطلاع از ناتوانی کودک خود، بهت‌زده شوید. با این حال، شما می‌توانید درمانی را که در بهبود یادگیری کودک شما به شدت مؤثر است، پیدا کنید و پزشکان حتی درمان جایگزین را مورد بررسی قرار می‌دهند. با این کمک‌ها، علائم اوتیسم به مرور زمان بهبود خواهد یافت و کودک شما نیز، یک زندگی موفق و کامل را تجربه خواهد کرد.

نویسنده: دکتر مانی آلوارز (Manny Alvarez)


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار