همه چیز درباره «مادر همه بمب‌ها»+عكس
کد خبر: ۷۰۳۳۴
تاریخ انتشار: 2017 April 15    -    ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
دولت آمریکا اعلام کرده که قدرتمندترین بمب غیر اتمی خود موسوم به «مادر همۀ بمب‌ها» را در شرق افغانستان علیه داعش مورداستفاده قرار داده است. اما این بمب چرا این لقب را گرفته است؟
 
همه چیز درباره «مادر همه بمب‌ها»/ بمب ۱۱ تنی که آمریکا در افغانستان استفاده کرد 

این نخستین باری است که از این بمب قدرتمند، با عنوان جی بی یو ۴۳ (GBU-43) که حاوی ۱۱ تن مواد منفجره است، در یک عملیات نظامی استفاده می‌شود.

سلاح عظیم انفجار هوایی جی‌بی‌یو-۴۳/بی (GBU-43/B Massive Ordnance Air Blast) معروف به مادر همهٔ بمب‌ها ، بمب قدرتمندی است که توسط ارتش آمریکا (بدست Albert L. Weimorts Jr.) ساخته شد و در سال ۲۰۰۳ آزمایش شد. پس از آن روسیه «پدر همهٔ بمب‌ها» را آزمایش کرد که ادعا شده بود ۴ بار نیرومندتر از MOAB است. اندازه و توان سلاح روسی بصورت رسمی تائید نشده‌است.
 
همه چیز درباره «مادر همه بمب‌ها»/ بمب ۱۱ تنی که آمریکا در افغانستان استفاده کرد 

هزینه ساخت هربمب جی‌بی‌یو-۴۳/بی، حدود ۱۶ میلیون دلار آمریکا برآورد می‌شود. این بمب بیش از حدود 9.2 متر طول و بیش از یک متر قطر دارد. این بمب ساعت ۷ و ۳۲ دقیقه عصر پنجشنبه به وقت محلی، توسط یک فروند هواپیمای ترابری ام سی ۱۳۰ (MC-130)، بر روی هدف مورد نظر انداخته شد. این بمب‌ها که با هواپیما حمل می‌شود، توانایی ایجاد خلاء دارند‎ ‎و قابل مقایسه با قدرت و کارایی یک بمب هسته‌ای ولی بدون ایجاد خسارات‎ ‎زیست‌محیطی ناشی از یک بمب هسته‌ای است ‎ ‎MOAB یا مادر همهٔ بمب‌ها که پیش از این به عنوان قوی‌ترین سلاح گرمافشاری شناخته می‌شد ، یک بمب هدایت شونده‎ ‎ماهواره‌ای دوربرد است.   
خبرآنلاين
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار