سرنوشت دود دست دوم و سوم سیگار!
کد خبر: ۷۰۱۲۱
تاریخ انتشار: 2017 April 13    -    ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
خطرات دود دست دوم و دست سوم سیگار؛
این نخستین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد، دستان کودکان میزان بالایی از نیکوتین را در خود دارند و حتی نیازی نیست که والدین آنها در حال استعمال سیگار در اطراف آنها باشند. والدین شاید فکر کنند، همین که اطراف کودکان خود، سیگار نمی‌کشند، کفایت می‌کند. اما واقعیت اینطور نیست.

چگونه دود سیگار، سلامت فرزندان را به خطر می‌اندازد  اختصاصی «تابناک‌باتو»؛ بیشتر پدر و مادرانی که سیگار می‌کشند، از خطرات دود سیگار برای فرزندان و افراد کوچکتر اطراف خود آگاه هستند.

دود دست دوم سیگار یا همان دودی که وارد ریه‌های اطرافیان فرد سیگاری می‌شود، می‌تواند خطر ابتلای افراد به انواع سرطان‌ها، بیماری قلبی و سایر امراض ناخوشایند را افزایش دهد.

چگونه دود سیگار، سلامت فرزندان را به خطر می‌اندازد

اما حالا، دانشمندان در مورد دود دست سوم و خطرات آن، هشدار می‌دهند. آنها دریافتند که کودکان میزان قابل توجهی از ماده‌ی نیکوتین را در دستان خود حمل می‌کنند.

آزمایشات نشان دادند که این کودکان، نیکوتین را توسط تماس با اشیا و سطوح آلوده به دود سیگار، جذب خود می‌کنند. حتی اگر در همان لحظه فرد سیگاری در حال سیگار کشیدن نباشد، همین اتفاق روی خواهد داد.

دکتر ملینا ماهابی-جیتنز (Melinda Mahabee-Gittens) از بیمارستان اطفال سینسیناتی اعلام کرد: این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد، دستان کودکان میزان بالایی از نیکوتین را در خود دارند و حتی نیازی نیست که والدین آنها در حال استعمال سیگار در اطراف آنها باشند. والدین شاید فکر کنند، همین که اطراف کودکان خود، سیگار نمی‌کشند، کفایت می‌کند. اما واقعیت اینطور نیست.

این پزشک اطفال اضافه کرد: این یافته‌ها تاکید می‌کنند که تنها راه مطمئن برای حفاظت از کودکان در برابر دود سیگار، این است که دست از سیگار کشیدن برداشت و مصرف دخانیات را در خانه ممنوع کرد.

چگونه دود سیگار، سلامت فرزندان را به خطر می‌اندازد

این مطالعه پایلوت (آزمایشی) که در بخش کنترل تنباکوی مجله‌ی بی.ام.جی (BMJ) چاپ شد، 25 کودک را مورد بررسی قرار داد و هم اکنون، پژوهشی بزرگتر با بررسی 700 کودک را آغاز کرده است.

مطالعه‌ی اولیه، میزان قابل توجهی از نیکوتین را روی دستان کودکان تشخیص داد. اما آزمایشات بعدی، همان میزان قابل توجه از نیکوتین، این ماده‌ی مضر تنباکو را در بزاق دهان کودکان پیدا کردند.

متخصصان هشدار می‌دهند که قرار گرفتن در معرض این مواد می‌تواند منجر به ایجاد تعداد بی‌شماری از مشکلات سلامتی در اطفال و کودکان شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، عفونت‌های گوش و دستگاه تنفسی، حملات آسمی با شدت و دفعات بیشتر و سایر بیماری‌های مزمن دیگر را در موضوع دود سیگار بر شمرده‌اند.

میانگین سن کودکان شرکت کننده در این مطالعه علمی، پنج سال بوده است و محققان برای استخراج نیکوتین از دستان این کودکان از دستمال‌های جاذب مخصوص استفاده کردند. آنها همچنین از بزاق دهان کودکان، نمونه‌برداری کردند.

دستان تمام کودکان، آغشته به نیکوتین بود و آثار وجود ماده‌ی نکوتین در بزاق دهان همگی آنها به جز یک نفر قابل مشاهده بود.

این محققان هشدار دادند که گرد و خاک خانه و همچنین سطوح، منابع اصلی برای تماس با آفت‌کش‌ها و سایر مواد سمی در کودکان و اطفال هستند.

چگونه دود سیگار، سلامت فرزندان را به خطر می‌اندازد

دکتر ملینا ماهابی-جیتنز همچنین اشاره کرد که تمام کودکان، علاقه‌ی ‌خاصی به قرار دادن وسایل و اشیاء در دهان خود دارند.

مطالعات گذشته نشان داده‌اند که پسماندهای ماندگار دود سیگار در گرد و خاک، روی سطوح خانه، روی لباس‌های افراد سیگاری و روی وسایل خانه از جمله اسباب بازی‌های کودکان انباشته می‌شوند.

قدم بعدی این پژوهش اینست که چه مقدار دود دست دوم و دست سوم سیگار در معرض قرارگیری کلی کودکان با تنباکو دخالت دارد و اثرات آنها، روی سلامتی کودکان چگونه است.

این محققان همچنین اعلام کردند که می‌خواهند نگاهی هم به اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت بهتر کودکان در برابر تماس با تنباکو داشته باشند.

در پرتو همین یافته‌ها، شاید بهتر باشد که سیگار کشیدن را همگی با هم، کنار بگذاریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار