شانس بیشتر اضافه وزن برای افراد دچار استرس بلند مدت
کد خبر: ۶۹۱۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 April 04    -    ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
نتایج یک پژوهش علمی؛
وقتی افراد با موقعیت‌های استرس‌زا روبه رو می‌شوند، زنجیره‌ای از واکنش‌ها در بدن رخ می‌دهد که منجر به ترشح هورمون کورتیزول می‌شود و در نتیجه، میزان این هورمون در بدن افزایش می‌یابد. یک تیم تحقیقاتی در انگلستان، از مو برای سنجش بلند مدت میزان هورمون استرس کورتیزول استفاده کردند و نتایج تحقیقات خود را در مجله‌ی (Obesity) به چاپ رساندند.

شانس بیشتر اضافه وزن برای افراد دچار استرس بلند مدت   اختصاصی «تابناک‌باتو»؛ به گفته‌ی محققان، افراد دچار استرس بلند مدت، باید با عارضه‌ی دیگری هم دست و پنجه نرم کنند. یک پژوهش علمی تازه، مدعی است که این افراد نه تنها شانس بیشتری برای اضافه وزن دارند، بلکه آنها با مشکل بزرگتری هم در زمان کاهش وزن مواجه خواهند شد.

یک تیم تحقیقاتی در انگلستان، از مو برای سنجش بلند مدت میزان هورمون استرس کورتیزول استفاده کردند و نتایج تحقیقات خود را در مجله‌ی اوبیستی (Obesity) به چاپ رساندند.

شانس بیشتر اضافه وزن برای افراد دچار استرس بلند مدت

سارا جکسون (Sarah Jackson) سرپرست اصلی این پژوهش از دانشگاه کالج لندن (UCL) به رویترز گفت: وقتی افراد با موقعیت‌های استرس‌زا روبه رو می‌شوند، زنجیره‌ای از واکنش‌ها در بدن رخ می‌دهد که منجر به ترشح هورمون کورتیزول می‌شود و در نتیجه، میزان این هورمون در بدن افزایش می‌یابد. کورتیزول در دامنه‌ی وسیعی از فرایند‌های بیولوژیکی و زیستی همچون متابولیسم، ترکیب بدنی و ذخیره چربی در بدن نقش دارد. ما وقتی که در استرس و اضطراب قرار می‌گیریم، ممکن است انگیزه‌ای برای پیاده‌روی و دویدن نداشته باشیم و یا در برابر غذاهای ناسالم از خود مقاومتی نشان ندهیم.

به گزارش رویترز؛ پژوهش پیشین، میزان زیاد کورتیزول در خون، ادرار و بزاق دهان را با چاقی مفرط، مرتبط دانسته است. اما خانم جکسون و تیم تحقیقاتی وی اعلام کردند که این مقادیر می توانند تحت تأثیر ساعات مختلف روز باشند و میزان استرس بلند مدت را در بر نمی‌گیرند. تیم تحقیقاتی برای این پژوهش، داده‌های جمع‌آوری شده از زنان و مردان 54 سال به بالایی را مورد سنجش قرار دادند که در بررسی طولی سالخوردگی در انگلستان (English Longitudinal Study of Ageing) شرکت کرده بودند. این افراد شرکت کننده موظف بودند که هر دو سال یک بار بررسی و آزمایش شوند و در طول مدت این پژوهش، موهای خود را به عنوان نمونه‌ی آزمایش در اختیار محققان بگذارند.

به گزارش رویترز، محققان میزان کورتیزول را در دو سانتی‌متر از نزدیکترین موها به جمجمه سر، اندازه‌گیری کردند و همچنین وزن، دور کمر و شاخص توده بدنی یا همان بی ام آی (BMI) را مورد بررسی قرار دادند. این پژوهشگران دریافتند، احتمال بیشتری وجود داشت که افراد دارای کورتیزول بیشتر در مو، چاق باشند و یا چربی اضافه‌ی دور شکم و پهلوی بیشتری داشته باشند.

یک پزشک که در این مطالعه حضور نداشته است، به رویترز گفت: با وجود اینکه این پژوهش، یک آزمایش کنترل شده برای تعیین چگونگی اثرات مستقیم استرس روی میزان کورتیزول و افزایش وزن نبود و محدودیت‌های دیگری از لحاظ جمعیت آماری داشته است، اما همین کافی است تا نتایج این پژوهش به مجموعه شواهد رو به رشدی که استرس و چاقی مفرط را در ارتباط می‌دانند، اضافه شود.

دکتر سوزان فراید (Susan Fried) از دانشکده پزشکی آیکان (Icahn) دانشگاه مونت سینای شهر نیویورک به رویترز گفت: من فکر نمی‌کنم، شواهد متقن و یا پژوهش‌های معتبری وجود داشته باشند که اثبات کنند، کاهش استرس می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. اما در عین حال، شواهد زیادی وجود دارند که خواب اهمیت بسزایی دارد و افرادی که کمتر می‌خوابند و استراحت می‌کنند، غذای بیشتری می‌خورند.

مترجم: وحید کوکبی حمیدپور

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
5
2
اینها دروغی بیشتر نیست.افرادی که دچار استرس هستند به دلیل بی اشتهایی و بالا رفتن سوخت و ساز بدنی دچار کاهش وزن شدید میشوند. استرس هرگز منجر به باز شدن اشتها و چاقی نمیشود. اگر هم کسی ادعا میکند که با استرس و یا مثلا افسردگی چاق میشود قطعا نه استرس دارد نه افسرده است.بلکه متوهم است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار