دویدن در لاله زارهای سرخ تا رسیدن زیر نور شاهچراغ (ع)
کد خبر: ۶۹۰۲۲
تاریخ انتشار: 2017 April 02    -    ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
سفرنامه نوروزی ایران؛
«تابناک با تو»؛ در سیزده روز تعطیلی ایام نوروز، هر روز شما را با آیین و آداب و رسوم دو استان از استان های کشورمان آشنا می سازد، بد نیست پس از سفر به این شهرها با آداب و رسوم کهن آنان آشنا شوید تا بر جذابیت سفرتان بیفزاید. بهار زیباترین فصل سال است که در آن جشنواره ای از رنگ ها قابل تماشاست؛ این فصل تولد و رویش دوباره زمین.
بهار یعنی رفتن به کوه و دشت و لاله زارهای بهاریاختصاصی «تابناک با تو»؛  بهارفصل جوانی، فصل نو شدن، فصل زنده شدن موجودات که هوای آن به هر انسانی که می رسد، شادی می آورد و لذت بخش است. 
 
بهار زیباترین فصل برای سفر و سیاحت از مناظر زیبای طبیعت و آشنایی با آداب و رسوم اقلیم ها و فرهنگ های مختلف است. 
 
با آغاز سال نو و حلول سال جدید «‌تابناک با تو» قصد دارد تا هر روز با شما به گوشه و کنار سرزمین پهناورمان ایران سفر کند. در این گزارش با آداب و رسوم های نوروز در دو استان کردستان و فارس همراه خواهید بود. 
 
کردستان
 
بهار یعنی رفتن به کوه و دشت و لاله زارهای بهاری 
 
تهیه سمنو، آجیل و شیرینی عید
 
در شهر سنندج از نیمه های اسفندماه و شاید زودتر خانواده ها دست به تدارک نوروز می زدند. از جمله این تدارکات تهیه سمنو بود. 
خانم های خانه گندم، عدس و کنجد را در پارچه ای ریخته و در ظرف مسی قرار می دادند. بعد از ریختن آب بر روی آن در جلوی نور ملایم خورشید می گذاشتند تا دانه ها جوانه بزند.
 پدر خانواده در این فرصت اندک قبل از عید به بازار می رفت تا برای اهالی خانه لباس و کفش تهیه کند. از دیگر چیزهایی که قبل از عید آماده می شد، آجیل، شیرینی، میوه، برنج، روغن، و گوشت بوده است.
 
 بهار یعنی رفتن به کوه و دشت و لاله زارهای بهاری
 
 قایرمه یکی از غذاهای محلی استان کردستان است. قایرمه را با کنگر تهیه می کنند، اما از آنجایی که کنگر گیاهی فصلی است و معمولا بعد از بعد از فروردین ماه کمتر می توان آن را تهیه کرد، کرفس را در فصول دیگر جایگزین آن می کنند. برای تهیه قایرمه علاوه بر کنگر یا کرفس به آرد، زیره، تخم مرغ، آب یا شیر، زعفران دم کرده، بیکینگ پودر، کره، نمک، فلفل سیاه و روغن سرخ کردنی نیاز است. این غذا را معمولا با کته و ماست چکیده سرو می کنند.
 
 بهار یعنی رفتن به کوه و دشت و لاله زارهای بهاری
 
 شلکینه غذای محلی استان کردستان است که مخصوص مهمانی های دسته جمعی و اغلب در فصل بهار تهیه می شود. طبخ این غذا معمولا روی ساج صورت می گیرد. مواد اولیه لازم برای تهیه این غذای خوشمزه، آرد، شیر، تخم مرغ، بیکینگ پودر و نمک است. از ترکیب این مواد، مایه ای سبیه خمیر نانوایی حاصل می شود که به ۲-۱ ساعت زمان نیاز دارد تا به اصطلاح ورآید. شلکینه را بر طبق سنت مرسوم با کره حیوانی چرب کرده و می خورند و بر طبق ذائقه هنگام خوردن می توان به آن شکر اضافه نمود که این سلیقه ای است.
 
بهار یعنی رفتن به کوه و دشت و لاله زارهای بهاری 
 
نوروزنامه
 
از جمله چیزهایی که قبل از عید توسط بچه ها تهیه می شد «نوروزنامه» بود. نوروزنامه عبارت از یک صفحه سفید بود که در بالای آن اشکالی مانند سماور، قلیان، سمنو، تخم مرغ رنگ شده، شیرینی و ماهی نقاشی می شد و پایین آن در چهار ستون اشعاری که هر مصرع در یکی از سطرهای این ستون جای می گرفت می نوشتند. بچه ها اشکال رنگ آمیزی کرده را موقع تحویل سال به پدر و مادر خود می دادند و عیدی طلب می کردند.
 
سیب سرخی برای عروس 
 
در نوروز خوانچه هایی برای عروس های نامزد شده یا دخترهایی که به خانه شوهر رفته بودند می بردند. گاه تعداد این خوانچه ها به دوازده نیز می رسید. طلا، عطر، دستمال، جوراب، تخم مرغ رنگ شده، صابون، پارچه، ماهی، شربت، سمنو، شیرینی و آجیل  از همه مهمتر سیب سرخ زرورق زده شده از اقلامی بود که در خوانچه ها وجود داشت. 
 
بهار یعنی رفتن به کوه و دشت و لاله زارهای بهاری
 
لاله زارهای کردستان 
 
به کوه و دشت رفتن در صبح زود
 
در مناطق دیگر کردنشین رسم های زیادی در رابطه با نوروز وجود دارد. از جمله این رسم ها به کوه و دشت رفتن مردم در صبح زود است. آن ها دست خود را با شبنم تر کرده و بر صورت و لباس خود می کشند و اعتقاد دارند اگر کسی مریض باشد شفا می یابد. در دیگر مناطق مردم صبح زود از روستا از روستا به راه افتاده و با خود آرد می برند. وقتی به کوه رسیدند آرد را خمیر کرده و دسته ای گل در آن فرو می کنند. خمیر و گل را به روستا آورده و روی درب منزلشان می گذارند. آنها اعتقاد دارند با این کار بهار را به خانه شان آورده و باعث خیر و برکت می شود.
 
 بهار یعنی رفتن به کوه و دشت و لاله زارهای بهاری
 
 طبیعت زیبای کردستان
 
بهار یعنی رفتن به کوه و دشت و لاله زارهای بهاری 
 
مناطق زیبا و بکری همچون تالاب زریوار، منطقه شکار ممنوع بدر و پریشان قروه، منطقه کومالان مریوان، منطقه ثامر، اورامانات، و منطقه حفاظت شده بیجار همه و همه بهشت های کوچک و زیبایی است در دل کردستان 
 
جشن ها
 
جشن ها و آیین هایی که در میان کردان مرسوم است دربرگیرنده جشن های مذهبی، قومی، و باستانی است که ریشه در باورهای کهن مردم دارد و اغلب تاریخی و پاره ای اسطوره ای است از آن جمله می توان به این جشن ها اشاره کرد: میر نوروزی‌ و مراسم کوسه گردی، مراسم میرمیرین یا امیر بهادری، مراسم سمنو پزان (روستای قلعه-قروه)، مراسم پیر شالیار، بازی های محلی-کلاوریزان و هیله مارانی
 
بهار یعنی رفتن به کوه و دشت و لاله زارهای بهاری 
 
 
 * * * *
 
فارس 
 
 
بهار یعنی رفتن به کوه و دشت و لاله زارهای بهاری 
سفره هفت میم
 
برای تحویل سال همه در یکی از اطاق های خانه شان سفره می اندازند. پیش از هر چیز آیینه و قرآن در آن می گذارند و بعد هفت سین را می گذارند. هفت سین عبارت است از سماق، سیر، سنجد، سمنو، سکه، سرکه، سبزی، در شیراز علاوه بر هفت سین (هفت میم) را هم در سفره می گذراند که هفت میم عبارتند از: مدنی‌ (لیمو شیرین)، مرغ، ماهی، میگو، مسقطی، ماست و مویز به علاوه کنگر ماست، عسل، خرما، کره، پنیر، کاهو، تخم رنگی و ... .
 
 بهار یعنی رفتن به کوه و دشت و لاله زارهای بهاری
 
سفره هفت میم سنت کهن شیراز 
 
لباس نو عید نوروز
 
یکی از آداب و رسوم نوروز در شیراز این است که موقع تحویل سال همه اهل خانه باید با لباس نو بر سر سفره باشند اسپند نیز دود می شود و هر کدام از این ها فلسفه ای دارد. شمع برای روشنایی خانه و زندگی، قرآن نشان توجهی است که باید در آغاز سال به خداوند داشته، به علاوه در سال نو، صاحب قرآن یار و مددکار اهل خانه خواهد بود.
 
 زیر نور شاهچراغ (ع)
 
یکی دیگر از اعتقادات مردم شیراز این است که هنگام تحویل سال و در حرم حضرت شاهچراغ (ع) حضور یابند، در آنجا شمع روشن کنند و در دست بگیرند؛ به این معنا که همیشه زیر نور شاهچراغ باشند. یک نفر از وعاظ بالای منبر می رود و دعا می خواند و مردم صلوات می فرستند و از طرف خادمین شاهچراغ روی مردم گلاب پاشیده می شود و همه به هم تبریک می گویند.
 
 بهار یعنی رفتن به کوه و دشت و لاله زارهای بهاری
 
 نمایی زیبا از حرم  شاهچراغ (ع)
 
نوروز در شیراز با شیرینی های شیرازی 
 
کلم پلوی شیرازی که به سبک خاصی و متفاوت با سایر شهرها پخته می شود، از جمله غذاهایی است که در ایام نوروز بوی آن از خانه های شیرازی بیرون می آید. شوید لوبیا با گوشت قیمه/ کوفته سبزی/ آش انار/  آش سبزی.
 
از دیگر غذاهای سنتی شیراز که در ایام نوروز طبخ می شود؛ عبارتند از: آش انار، قورمه به، دو پیازه، یخنی نخود، رب پلو، یخنی عدس کلم، کوفته هلو، کوفته سبزی، خورشت سبزی، حلوای کاسه، حلیم بادمجان، رنگینک، پاچه پلو و ... .
 
بهار یعنی رفتن به کوه و دشت و لاله زارهای بهاری
 
کلم پلوی شیرازی 
 
دویدن در لاله زارهای سرخ بهاری تا رسیدن زیر نور شاهچراغ (ع) 
 
سالاد شیرازی نامی آشنا که در سراسر شهرهای ایران شناخته شده و جزئی از منوی غذایی اغلب رستوران های ایران می باشد ولی طعم واقعی آن را فقط در شیراز می توان چشید.
کاری از گروه وبگردی «تابناک با تو»
منابع: باشگاه خبرنگاران، کجارو، فارس، بیتوته
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار