از عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای تا پایتخت فلافل ایران
کد خبر: ۶۸۸۹۰
تاریخ انتشار: 2017 April 01    -    ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
سفرنامه نوروزی ایران؛
«تابناک با تو»؛ در سیزده روز تعطیلی ایام نوروز، هر روز شما را با آیین و رسوم دو استان از استان های کشورمان آشنا می سازد. بد نیست پس از سفر به این شهرها با آداب و رسوم کهن آنان آشنا شوید تا بر جذابیت سفرتان بیفزاید. بهار زیباترین فصل سال است که در آن جشنواره ای از رنگ های شاد قابل تماشاست؛ این فصل تولد و رویش دوباره زمین.
بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای ایراناختصاصی «تابناک با تو»؛ سرانجام بهار با همه زیبایی هایش از پشت روزهای سرد و تاریک زمستان بیرون آمد.
هوای سرد و برفی جای خود را به نسیم ملایم و روح افزای بهاری داده است و شکوفه های سفید و صورتی و جوانه های سبز بر روی شاخساران درختان برگ دیگری از عظمت خداوند را پیش چشمانمان تداعی می کنند.
 
با آغاز سال نو و حلول سال جدید «تابناک با تو‌» قصد دارد هر روز با شما به گوشه و کنار سرزمین پهناور ایران سفر کند، در این گزارش با آداب و رسوم نوروز در دو استان مرکزی و خوزستان همراه خواهید بود.
 
 مرکزی
 
 بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای ایران
 
مراسم هله هله
 
صله ارحام و رفتن به خانه دوستان و آشنایان و دادن عیدی به کوچکترها از رسومات رایج بین مردم استان مرکزی است اما از رسوم نوروزی در بین مردم شهرستان دلیجان هله هله است. 
 
در این مراسم که امروزه بسیار کمرنگ شده و پنجاه روز مانده به عید انجام می شد، عده ای از جوانان در حالی که کوله هایی روی دوش خود داشتند، دور هم جمع می شدند، یکی از آنها لباس زنانه می پوشید و دیگری به نقش تگه (بز) در می آمد و زنگوله های زیادی به کمر خود می بست، این افراد در روستا به راه می افتادند و با سر و صدا و شادی سرود سر می دادند.
هله هله، صد به غله، هو، هو. یعنی: صد روز به جمع آوری غله (گندم و جو) مانده است. پنجاه روز به نوروز داریم و با خواندن این اشعار از مردم انعام دریافت می کردند که این انعام در پایان مراسم میان فقرا تقسیم می شد.
 
کوزه سفالی
 
رسم کوزه سفالی نیز از سرگرمی ها و باورهای قدیمی نوروزی در شهر ساوه است که توسط زنان انجام می شود. شب قبل از عید زنانی که نذر دارند، نیت کرده و اسم خود را روی کاغذ می نویسند و آن را داخل بستو (کوزه سفالی) می اندازند.
 
گاهی به جای نوشتن اسم، یک سکه، انگشتر، و یا چیز دیگری را برای نشان داخل ظرف می اندازند و صبح روز بعد، یکی از زنان مورد اعتماد در حالیکه دعا می خواند، هر یک از نشانه ها را بیرون آورده و بدین ترتیب هر کس به نیتش می رسد.
 
 
بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای ایران 
 
ساوه شهر انارهای مرغوب است؛ بنابراین رب انار آن که از همین محصول تهیه شده است می تواند چاشنی خوشمزه برای غذاهایی چون فسنجان، سوغات مسافران نوروزی باشد.
 
بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای ایران 
 
 جوزغند شیرینی است که با هلو درست میشود و مخصوص شهرستان نراق استان مرکزی است. نوعی هلوی محلی را پوست کنده در معرض آفتاب قرار می دهند تا نیمه خشک شود، بعد از چند روز آفتاب خوردن هسته آن را خارج کرده و به جای آن مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو، شکر، هل، و بعضا آرد نخودچی قرار داده و در آن را می بندند، بعد از چند آفتاب خوردن آن را به وسیله سوزن با یک رشته نخ به شکل دانه های تسبیح به هم متصل نموده و آنرا در محل خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان ذخیره می کنند
 
رشته زندگی و محبت 
 
پختن رشته پلو با ماهی در بین خانواده های استان مرکزی بسیار مرسوم است. مردم استان مرکزی، خوردن رشته پلو در شب عید و سیزده بدر را نشانه ای از پیوستگی رشته زندگی و محبت خود می دانند.
 
بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای تا پایتخت فلافل ایران 
 
 خانه حسن پور در بازار اراک، موزه ای با معماری های منحصر به فرد است که در آن آثار هنرمندان ایرانی جلوه گری می کند و زندگی گذشتگان را که این روزها در لا به لای زندگی ماشینی گم شده، یاد آوری می کند.
‌سرفه سال 
 
در گذشته به جای سفره هفت سین، در موقع تحویل سال سینی بزرگی موسوم به مجمع که حاوی تنقلاتی چون فندق، پسته، شیرینی، سبزی، تخم مرغ رنگ شده، کشمش، نخودچی، گردو، انجیرخشک و آیینه و قرآن بوده آماده می شد که قبل از تحویل سال بزرگترهای فامیل با خواندن قرآن و دعا سلامتی و شادی را برای ایام پیش رو از خدای منان آرزو داشتند.
 
آنها بر این باور بودند در موقع تحویل سال، تخم مرغ در سینی تکان می خورد، حیوانات شروع به نشخوار می کنند و آب ها از حرکت می ایستند. هر کس در این وقت دعایی بکند، دعایش مستجاب می شود؛ مردم استان مرکزی به سفره هفت سین «سرفه سال» می گفتند.
 
 بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای ایران
 
میرزا محمد تقی خان فراهانی معروف به امیر کبیر در سال ۱۲۲۲ در هزاوه فراهان از توابع اراک متولد شد. اصلاحات امیر کبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او دنبال شد.
 
روز سیزدهم فروردین 
 
در روز سیزدهم فروردین مردم استان ماندن در خانه را بد می دانند و با رفتن به دل طبیعت و انجام بازی های محلی، گره زدن سبزه، و انداختن هفت سنگ در آب روان بدی را از خود دور می کنند.
 
 بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای ایران
 
 شهر محلات به واسطه مزارع بزرگ پرورش گل و نبود آلودگی هوا به هلند ایران، بهشت افسانه ای، و شهر گل ها شهرت یافته است
 
* * * * *
 
 خوزستان
 
 بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای ایران
 
رسیدن ستاره و مشتری به همدیگر
 
مردم خوزستان تمام عیدهای ملی و مذهبی را جشن می گیرند. اهالی شوشتر، دزفول علاوه بر عیدها، جمعه آخر ذیحجه را هم جشن می گیرند. لباس نو می پوشند و به تفریح گاه ها می روند.
 
در گذشته به رقص و پایکوبی می پرداختند و شب تا صبح در فضای باز و محوطه های باز به سر می بردند و بر این باور بودند که آن شب ستاره ی زهره به ستاره ی مشتری می رسد و کسی که به هم رسیدن این ستاره ها را ببیند، هر نیتی بکند برآورده میشود. مردم استان خوزستان عید نوروز را مفصل برگزار می کنند.
 
بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای ایران 
 
تصویری زیبا از  دشت سوسن، ایذه، خوزستان 
 
بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای تا پایتخت فلافل ایران 
 
تصویری زیبا از طبیعت سحرانگیز ایذه، خوزستان 

از چند روز پیش، کلوچه مخصوصی از آرد، روغن، زیره و رازیانه درست می کنند.
مراسم آتش افروزی چهارشنبه سوری، مراسم چیدن سفره هفت سین، پوشیدن لباس های نو و رفتن به دید و بازدید نوروزی به شیوه دیگر مناطق ایران در استان خوزستان رایج است.
 
بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای تا پایتخت فلافل ایران 
 
وارد خیابون انوشه در محله عرب نشین لشکرآباد اهواز که می شی، بوی فلافل و ترشی دهنتو آب میندازه، جلوتر که میری تنها چیزی که می بینی فلافل فروش های زیادی هستن که در دو طرف خیابون بساط کردن و کلی مشتری دارن، اینجا اونقدر معروفه که به عنوان یکی از جاذبه های توریستی اهواز به حساب می آید، البته به جز فلافل سمبوسه، کپه و دیگر خوراکی های فوری هم به فروش می رسه.
 
بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای تا پایتخت فلافل ایران
 
راسته فلافل فروش های لشکرآباد در نوروز شلوغ تر از همیشه است و مسافران نوروزی به محض ورود به اهواز سراغ این محل را می گیرند.
 
بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای تا پایتخت فلافل ایران
 
جشن سیزده بدر در دو روز
 
در استان خوزستان روز سیزده را در دو روز جشن می گیرند. روز سیزده با احتساب روز عید نوروز و روز سیزده بدون احتساب روز نوروز، اولی را سیزده عید و دومی را سیزده بعد از عید می گویند.
در ایام نوروز همه به باغ ها و تفریح گاه ها می روند. در خانه ها یا باغ ها بر شاخه درختان تاب می بندند و تاب سواری می کنند.
 
بوی عطر گل های بهاری در بهشت افسانه ای ایران تا پایتخت فلافل ایران
 
پل اهواز بر رودخانه کارون مسیر عبوری رودخانه کارون به طول ۹۵۰ کیلومتر از مناطق بازفت، دشتک، بهشت، آبارداردل و لردگان در استان چهارمحال بختیاری شروع شده و در مناطق ایذه، مسجد سلیمان، شوشتر، اهواز و خرمشهر در استان خوزستان ادامه می یابد و به خلیج فارس می رسد.
 
کاری از گروه وبگردی «تابناک با تو»
منابع: باشگاه خبرنگاران، همگردی، مهر، سرزمین ما، ایسنا
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار