برگ‌های اسفناجی که به بافت قلبی تبدیل می شوند!
کد خبر: ۶۸۸۵۹
تاریخ انتشار: 2017 March 31    -    ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
آنها متوجه شدند که می‌توانند از برگ‌های اسفناج استفاده کرد. برگ اسفناج برای خودش آوندها و کانال‌های خیلی ریز و گسترده‌ای دارد. خوشبختانه سلولز موجود در برگ، ماده ناسازگاری با بدن انسان نیست.
 
 
برگ‌های اسفناجی که به بافت قلب تبدیل می کنند!   به گزارش «تابناک باتو»؛ دانشمندان پژوهشکده وُرسستر پلی‌تکنیک، راهی برای تبدیل برگ‌های اسنفاج به بافت قلبی دارای عملکرد انسان پیدا کرده‌اند. این نوآوری، نویدبخشِ یک انقلاب در درمان بیماری‌های قلبی و نیز بیماری‌های اعضای دیگر انسان است.

در مهندسی بافت که در غرب برای خودش رشته مستقل و در حال پیشرفت‌ است، محققان می‌کوشند که بافت‌های بدن انسان را در آزمایشگاه با استفاده از سلول‌هایش بسازند.

این فرایند، فرایند پیچیده‌ای است، زیرا؛


ابتدا باید راه‌هایی برای تولید و تکثیر سلول‌های مختلفی که هر بافت را می‌سازند، پیدا شود.
این سلول‌های باید دارای عملکرد باشند.
این سلول‌ها باید به صورت سه‌بعدی در کنار هم چینش شوند.
اعضای بدن مثلا کلیه، کبد و قلب، تنها متشکل از یک سلول نیستند و سلول‌ها با عملکرد مختلف هر یک از آنها را می‌سازند. حالا باید این چند نوع سلول در کنار هم با دقت قرار داده شوند، بتوانند با هم تعامل کنند و رفتاری مشابه عضو مورد نظر هم داشته باشند.

پیداست که ما هنوز فاصله زیادی تا ساخت اعضای کامل زیستی داریم. اما یکی از مشکلات محققان این است وقتی در پی ساختن اعضای بزرگ مثل قلب هستند، باید راهی برای خونرسانی به کل توده بافتی پیدا کنند؛ به عبارتی، باید بافت خونرسان متشکل از مجموعه‌ای از رگ‌ها را هم داخل بافت تعبیه کنند.

محققان ابتدا به نظرشان رسید که با شیوه‌های پیچیده‌ای مثل چاپ سه‌بعدی این کار را بکنند. اما در نوآوری جدید، این کار به صورت بسیار ساده‌ای صورت گرفته است؛

آنها متوجه شدند که می‌توانند از برگ‌های اسفناج استفاده کرد. برگ اسفناج برای خودش آوندها و کانال‌های خیلی ریز و گسترده‌ای دارد. خوشبختانه سلولز موجود در برگ، ماده ناسازگاری با بدن انسان نیست. پیش از این هم در جریان مهندسی بافت غضروف مفاصل و نیز فرایند ترمیم زخم، مشخص شده بود که سلولز مشکلی ایجاد نمی‌کند.

حالا اگر ما سلول‌های گیاهی را از برگ بزداییم و شبکه‌ آوندی را باقی بگذاریم و سلول‌های بدن انسان را جایگزین کنیم، یک بافت دارای عروق خونرسان به دست می‌آید.

با این روش می‌توان لایه‌های از بافت قلبی ساخت و برای درمان بیماری‌های قلبی از آنها استفاده کرد.
 
بافت های قلبی با اسفناج
بافت های قلبی با اسفناج
بافت های قلبی با اسفناج
بافت های قلبی با اسفناج
بافت های قلبی با اسفناج
بافت های قلبی با اسفناج
بافت های قلبی با اسفناج
بافت های قلبی با اسفناج
بافت های قلبی با اسفناج
بافت های قلبی با اسفناج
 
یک پزشک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار