حال و هوای بهاریِ قیمت دلار
کد خبر: ۶۸۶۸۳
تاریخ انتشار: 2017 March 29    -    ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
دلار این روزها نسبت به روزهای پایانی سال حدود 100 تومان گرانتر شده و در کانال 3800 تومان است.
 
در ادامه می خوانیم: قیمت ارز چه مسیری را دنبال می‌کند؟ هفته‌های آینده با کاهش قیمت روبه‌رو خواهیم شد یا افزایش آن ادامه دار خواهد بود؟ این سؤالاتی است که تجار و تولیدکنندگان در سال جدید از کارشناسان پرس و جو می‌کنند تا ببیند برای سال جدید چگونه باید برنامه‌ریزی کنند. بانک مرکزی مانند سال گذشته اصرار به تک نرخی شدن ارز دارد و معتقد است که سال گذشته برای تک نرخی کردن ارز زمان مناسب نبود اما سال جدید این امکان را خواهیم داشت که به سمت ارز تک نرخی شدن حرکت کنیم چرا که در این مدت ضمن ثبات در اقتصاد کشور نرخ تورم و رشد اقتصادی حرکت خوبی را داشته است.

صرافی و فعالان بازار از هر گونه قضاوت در مورد قیمت ارز امتناع می‌کنند و می‌گویند تنها برای یک روز پیش‌بینی قیمت ارز را می‌توانیم داشته باشیم و واقعاً معلوم نیست که قیمت‌ها چه مسیری را دنبال خواهد کرد.اما فعالان اقتصادی کم و بیش به ثبات قیمت ارز اعتقاد دارند و می‌گویند سال جدید نوسان قیمت کمتر خواهد شد.در این میان صادرکنندگان می‌گویند نرخ ارز 4 هزار تومانی واقعی است و دولت باید به سمت واقعی‌سازی آن حرکت کند.گویا نظر صادرکنندگان به وضعیت بازار نزدیک‌تر است چرا که در این مدت خودنمایی قیمت‌ها به سمت 4 هزار تومان است.

اما بازار طی این مدت چه فرآیندی را طی کرده است.صرافی‌های خیابان فردوسی کم و بیش باز بودند. بازار خلوت بود و تعداد کسانی‌که طلب ارز می‌کردند نسبت به روزهای پایانی سال بشدت کاهش یافته بود. تقوی 11 سالی است که در خیابان ارز پایتخت یا همان فردوسی فعال است. می‌گوید اگر کسی می‌خواهد ارز بخرد توصیه می‌کنم بعد از تعطیلات به سراغ بازار بیاید اکنون قیمت‌ها بالااست و افرادی که اکنون خریدار هستند ضرر می‌کنند. مگر کسانی‌که اجبار در خرید دارند.

قیمتی که ارز آزاد را 3 هزار و 840 تومان به ما اعلام کرد و ادامه داد:این قیمت در 15 فروردین به 3 هزار و 820 تومان خواهد رسید. این روزها به خاطر افزایش مسافرت‌های خارجی قیمت ارز یکباره افزایش یافت. بعد از پایان سفرها خیلی‌ها ارز باقی مانده خود رابرای فروش می‌آورند و در پی افزایش ارز در بازار قیمت‌ها مسیر کاهشی خود را طی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: قبل از سال جدید قیمت‌ها به مراتب پایین‌تر بود ولی بعد از سال تحویل قیمت‌ها یکباره گران شد. طی مدت سه الی 4 ماهه اخیر قیمت ارز بین 200 تا 300 تومان گران شد و قطعاً این رشد قیمت برخلاف پیش‌بینی دولت بود.مشکل اصلی بازار کمبود ارز است. اگر ارز بخوبی تزریق شود بازار با نوسان قیمت روبه‌رو نمی‌شود.

سال گذشته در همین روزهای فروردین قیمت ارز 3 هزار و 490 تومان بود که قیمت ارز نسبت به اسفند 94 حدود 190(قیمت ارز اسفند ماه 3300 تومان بود) گرانتر شده بود. در آن زمان کارشناسان عنوان کردند افزایش قیمت ارز همه متأثر از نوسان قیمت درهم در بازار بوده است و بر همین اساس ممکن است این عامل در روزهای آینده نیز بر بازار ارز تأثیرگذار باشد.همچنین عامل دیگری که موجب افزایش قیمت دلار شده ادامه افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی است که می‌تواند موجب فروش ارز در بازار داخلی شود. بر همین اساس با بالا رفتن بهای اونس، معامله‌گران سکه شروع به فروش ارز می‌کنند تا مانع نوسانات زیاد در بازار سکه شوند.علاوه بر این فاصله ارزش دلار در بازار داخلی با بازار دبی و کاهش فاصله نرخ خرید و فروش شاخص ارزی در بازار تهران نیز دو عاملی هستند که بر بازار ارز در سال 95 تأثیرگذار بوده است.

در این میان تا پایان خرداد قیمت ارز عدد 3 هزار و 600 تومان را ثبت کرد.پس از آن هم این مسیر افزایشی ادامه پیدا کرد و قیمت‌ها ثابت نماند. در روزهای پایانی سال گذشته قیمت ارز به رقم 3 هزار و 720 تومان رسید.البته میزان نوسانی که ارز سال گذشته تجربه کرد به اعتقاد کارشناسان منطقی بود چرا که خریداران ارز افزایش پیدا کردند و تولید تا حدودی با رشد مواجه شد لذا با رشد تقاضای ارز و سفرها قیمت‌ها بالا رفت.خوشبختانه برخلاف دوره گذشته شاهد جهش قیمت نبودیم.

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر هم در مورد قیمت ارز و پیش‌بینی قیمت برای سال‌جاری گفت:قیمت طلا و ارز در سال 96 قابل پیش‌بینی نیست و از طرفی با توجه به اینکه اقتصاد به سمت تک نرخی شدن ارز پیش می‌رود، نمی‌توان رقم مشخصی برای آن پیش‌بینی کرد. تعیین نرخ ارز متأثر از بازارها و عوامل خارجی است لذا با توجه به روند فعلی و آینده اقتصاد در کشور نرخ دقیق یا حدودی نمی‌توان برای آن اعلام کرد.

در این میان سراغ صرافی دیگری در خیابان فردوسی رفتیم. انصاری اظهار داشت: از بعد از تعطیلات پرداخت ارز از سوی بانک‌ها آغاز شده است.بر این اساس قیمت ارز بانکی 3 هزار و 829 تومان است اما این پرداختی‌ها محدود است و در نخستین ساعات روز تمام می‌شود. بر این اساس قیمت ارز آزاد در بازار حدود 3 هزار و 849 تومان است. وی ادامه داد: روز دوشنبه قیمت ارز 3 هزار و 850 تومان بود و به نظر می‌رسد قیمت‌ها در حال کاهش است.اما یقیناً نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از بازار داشت.ما اگر خیلی خوب عمل کنیم تا یک روز را می‌توانیم پیش‌بینی کنیم.

صرافی دیگر هم مانند مابقی فعالان این حوزه امکان پیش‌بینی از وضعیت بازار را نداشت وترجیح می‌داد در مورد اتفاق‌هایی که در مورد قیمت ارز رخ داده است گپی بزند. سجادی گفت: قیمت ارز اوایل روز (سه‌شنبه صبح)3 هزار و840 تومان بود اما این قیمت (ساعت سه بعدازظهر)به 3 هزار و 835 تومان رسیده است. جالب آنکه در روزاول کاری قیمت ارز 3 هزار و 815 تومان بود و پس تقاضای ارز توسط مسافران قیمت‌ها بالا رفت.کسانی‌که قبل از سال نیاز ارزی خود را مرتفع کردند نفع بیشتری بردند چرا که قیمت‌ها پایین‌تر بود.

اما یکی دیگر از صرافی‌ها قیمت‌های دیگری را به ما اعلام کرد. محمدی از قدیمی‌های خیابان فردوسی قیمت ارز را 3 هزار و 865 تومان اعلام کرد.از وی پرسیدیم چرا قیمت‌هایش بالا است؟ در پاسخ گفت: قیمت واقعی ارز است. اگر برای خرید بروید همه آنهایی که گفتند قیمت 3 هزار و 840 تومان است هنگام فروش قیمت اعلامی ما را ارائه می‌دهند. ارز در بازار کم است لذا طبیعی است که قیمت‌ها افزایش پیدا کند. 
روزنامه ايران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار