یادبودی برای الفبای ارمنی +عكس
کد خبر: ۶۸۵۸۰
تاریخ انتشار: 2017 March 28    -    ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
در نزدیکی روستای آرتاشوان در نزدیکی بزرگراهی در ارمنستان 39 حرف ارمنی عظیم قرار دارد که به زبانی اختصاص دارد که گویندگانش بدان افتخار می کنند. الفبای ارمنی بیش از 1600 سال قدمت دارد و هنوز هم به شکل اصلی خود استفاده می شود.
 
این زبان توسط سنت مسروپ ماشتوتس، زبان شناس ارمنی و رهبر کلیسا به منظور دسترسی ارامنه به کتاب مقدس و ترویج مسیحیت ابداع شد. پیش از آن، ارامنه هیچ الفبای مخصوص به خود نداشتند و به جای آن از نسخ یونانی، فارسی و سریانی استفاده می کردند اما هیچ یک از این ها نمی توانستند به خوبی نماینده صداهای پیچیده زبان مادری آن ها باشند. کتاب های مقدس، به زبان سریانی نوشته شده بودند بنابراین تا حد زیادی برای پیروانشان ناخوانا بوده و نیاز دائمی به مترجمان و مفسران حس می شد.
 
ماشتوتس این مشکل را با ابداع الفبای ملی حل کرد. الفبای او از 36 حرف تشکیل می شد، سه حرف دیگر نیز در قرون بعد اضافه شد که در مجموع الفبای ارمنی را 39 حرف کرد. به محض ابداع الفبای جدید، ماشتوتس مدارسی در ارمنستان برای آموزش آن تاسیس کرد. ابداع این الفبا به تولد ادبیات ارمنی انجامید و فاکتور قدرتمندی در ساخت روح ملی ارمنی شد. این هویت جدید بر مبنای الفبای منحصربفرد، ارامنه را از مردم دیگر شرق متمایز می کرد، ارمنی ها که در آن زمان تحت حکومت امپراتوری های قدرتمند بودند به راحتی توسط ایرانی ها و سوری ها جذب مب شدند اما این زبان متمایز فرصتی ایجاد کرد که مانند بسیاری از فرهنگ های باستانی ناپدید نشوند و فرهنگ و هویت خود را حفظ کنند.
 
در سال 2005 به مناسبت تولد 1600 سالگی الفبای ارمنی، یادبودی در نزدیکی آرامگاه ابدی مردی که این الفبا را ایجاد کرد، ساخته شد.

یادبودی برای الفبای ارمنی
 
یادبودی برای الفبای ارمنی 
 
یادبودی برای الفبای ارمنی 
 
یادبودی برای الفبای ارمنی 
 
یادبودی برای الفبای ارمنی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار