کشف رفتاری متفاوت در سگ
کد خبر: ۶۸۵۱۱
تاریخ انتشار: 2017 March 27    -    ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
برخی از نژادهای سگ‌ها چهره خشن‌تری دارند و با این وجود انسان همواره این حیوان را بسیار وفادار می‌داند ولی گروهی از محققان در یک بررسی جدید به این نتیجه رسیدند که سگ‌ها هم می‌دانند چطور دروغ بگویند.
 
محققان در این بررسی نوعی «رفتار فریبنده» را در سگ‌ها شناسایی کردند. در مجموعه‌ای از آزمایش‌های مختلف مشخص شد زمانی که انسان می‌خواهد برای خود غذا پیدا کند و از این حیوان کمک می‌گیرد، سگ‌ها معمولاً او را گمراه می‌کنند. در مقابل زمانی که همان فرد در جست‌وجوی غذا است تا آن را به سگ بدهد، این حیوان او را به محل دقیق غذا می‌برد.
 
«مارین هبرلین» از محققان دانشگاه کارولینای جنوبی در این خصوص گفت: «سگ‌ها برای فریب دادن انسان از سیگنال‌های غلط استفاده می‌کنند تا رفتار خود را تغییر دهند. این فرآیند به گونه‌ای دنبال می‌شود که مغز سگ سیگنال‌ها را با فرکانس پایین‌تر ارسال می‌کند تا او مسیر متفاوتی را دنبال کند».
 
سگ‌ها بر اساس موقعیتی که در آن قرار می‌گیرند، عکس‌العمل مناسب خود را انتخاب می‌کنند و بر این اساس اگر قرار باشد فرآیند پیش‌رو منفعتی برای آنها داشته باشد، رفتار متناقض نشان می‌دهند. این بررسی به سه روش مختلف صورت گرفت و شرایط به گونه‌ای تعریف شد که سگ بتواند صاحب خود را فریب دهد.
 
در طول دوره آموزش سگ‌ها با نقش صاحب خود آشنا شدند و با او در زمینه‌های مختلف همراهی کردند. همچنین دو فرد دیگر در کنار این سگ‌ها قرار گرفتند که یکی از آنها قصد پیدا کردن غذا برای خودش را داشت و فرد دیگر برای سگ به دنبال غذا می‌گشت.
 
در طول آزمایش سگ می‌توانست در مقابل هر یک از این سه نفر رفتار متفاوت انجام دهد و در پایان مشخص شد در شرایطی که قرار بود برای انسان غذا پیدا کند، رفتار فریب‌کارانه نشان می‌داد و در برخی موارد او را به مسیر اشتباه می‌برد.

 
فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار