مشاهده پلنگ ایرانی در لرستان+عکس
کد خبر: ۶۷۸۷۱
تاریخ انتشار: 2017 March 20    -    ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
مهندس مهرداد فتحی بیرانوند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ثبت تصاویر پلنگ برای اولین بار در منطقه حفاظت شده اشترانکوه معروف به آلپ ایران انجام شد.
وی افزود: کارشناسان محیط زیست با بکارگیری دوربین‌های تله‌ای در روزهای پایان سال، عیدانه ارزشمندی برای طرفداران محیط زیست و مردم لرستان و انجمن‌های زیست محیطی به ارمغان آوردند.
 
 
مشاهده پلنگ ایرانی در لرستان 
 
‌فتحی‌بیرانوند ادامه داد: بنابراین گزارش مامورین محیط بانی و کارشناسان اداره نظارت بر حیات‌وحش توسط دوربین‌های تله‌ای کار گذاشته شده در این منطقه تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی ثبت شد.
 
‌مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: حال با توجه به اقدامات موثر انجام شده  طی چند سال اخیر در جلوگیری از تلفات این گونه ارزشمند(پلنگ ایرانی) شاهد افزایش جمعیت آن در مناطق حفاظت شده استان از جمله منطقه اشترانکوه و سفیدکوه خرم‌آباد و دیگر مناطق هستیم.
 
‌وی ضمن تقدیر از محیط بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از مردم طبیعت دوست درخواست کرد تا با حساسیت بیشتری در حفاظت از این گونه‌های ارزشمند طبیعت کشور را یاری کنند.
 
‌در ادامه احمد گودرزی، مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه افزود: با مشاهده ۶ قلاده پلنگ طی سال ۹۴ تا پایان سال ۹۵ و در ابتدای سال جاری یک پلنگ ماده بهمراه دو توله خودش در غرب منطقه با مشاهده مستقیم همیار محیط زیست دیده شد، به مدت یک هفته تمام در دو شیفت قلمرو منطقه این گونه از غرب منطقه تا جنوب غربی و جنوب شرقی قلمرو این گونه، خصوصا جنوب منطقه نشانه گذاری شد و با توجه به گزارشات مداوم حمله گونه پلنگ به دام‌های اهلی با ایجاد جلسه‌هایی مداوم با مدیر کل و دیگر همکاران و محیط بانان تدابیری بکار برده شد تا آسیبی به این قلمرو وارد نشود.
 
‌وی تصریح کرد: همچنین پاسگاه‌های این حوزه‌ها تقویت شدند تا جایی که وجود طعمه بسیار زیاد و بازسازی زیستگاه بخودی خود طی این سه سال با بالا بردن امنیت در این حوزه بازگشت گونه‌های ارزشمند به منطقه حفاظت شده اشترانکوه منجر شد.
 
‌مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه ادامه داد: امیدواریم همچنان همکاری در حفظ این  گونه‌های ارزشمند را داشته باشیم چرا که طبیعت  با وجود این گونه‌ها زیبا و زنده هست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار