با این توصیه ها بدون ترس به مسافرت بروید
کد خبر: ۶۷۶۸۳
تاریخ انتشار: 2017 March 18    -    ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰

بالاخره ایام تعطیلات عید فرا رسید.

شاید ضروری‌ترین مسئله‌ای که قبل از هر برنامه‌ریزی و مهیاکردن مقتضیات سفر باید بدان توجه کرد، امنیت خانه باشد؛ جدی نگرفتن توصیه‌های امنیتی ویژۀ نوروز، باعث می‌شود شیرینی سفر به کام خانواده زهر شود، باعث می‌شود خدای نکرده نوروز هولناکی را آغاز کنید و نیمۀ دوم فروردین ماه به جای حضور پرانرژی در سرکار، مجبور شوید دائماً مرخصی بگیرید تا روند کلانتری و دادگاه را پیگیری‌ کنید!

پس توصیه‌های امنیتی این گزارش پیشگیرانه را با دقت و جدّیت بخوانید. توجه شما به این نکات می‌تواند بسیار مؤثر و نتیجه‌بخش باشد:

با توجه به خالی شدن منازل مسکونی در ایام عید و سفرهای نوروزی، اغلب سارقان، سرقت از منازل را در این ایام مدنظر قرار می‌دهند.

 

  1. کلیدهای هر خانه فقط باید دست ساکنین یا معتمدین آن‌ها باشد

ممکن است نگه داشتن کلید یدک زیر گلدان، پادری، درون کفش یا جاکفشی در مواقعی که کلیدهای خود را فراموش کنید، فکر خوبی به نظر برسد، اما با این کار دعوتنامه رسمی‌ برای ورود بی‌دغدغه سارقان به منزل خود صادر کرده‌اید. همچنین بسیار محتمل است که شخصی هنگام درآوردن کلید از مخفیگاه، شما را ببیند و بدین ترتیب مخفیگاه لو رود.

در عوض کلید یدک را به یکی از همسایگان یا دوستان مورد اعتماد که در نزدیکی شما سکونت دارند، جهت نگهداری در جای امنی امانت دهید. می‌توانید کلیدهای یدک را در گاوصندوقی خارج از منزل نگهداری کنید.

اگر به تازگی بازسازی، بنایی، نقاشی یا هر کار دیگری انجام داده‌اید که کلید منزلتان در دسترس افراد غریبه بوده است و یا کلید یدکی آن گم شده یا برای مدتی در اختیار دیگران بوده ، حتماً قفل را تعویض کنید.

اگر افرادی به عنوان مأموران سازمان‌های دولتی به منزل شما مراجعه کردند، قبل از شناسایی کامل و رؤیت کارت و مدارک شناسایی از ورود آنها اکیداً جلوگیری کنید. توصیۀ امنیتیِ عیدانه به زنان خانه دار اینکه برخی از سارقان در پوشش کارگران خدماتی – نظافتی یا شرکت‌های قالیشویی اقدام به سرقت می‌کنند، بنابراین همشهریان باید از اصالت شرکت‌های خدماتی  یا قالیشویی مدنظر اطمینان حاصل کرده و از قرار دادن لوازم قیمتی منزل در معرض دید کارگران نظافتی اجتناب کنند.

 

  1. همسایه های خوب در سفر به درد شما می‌خورند

کلید منازل مسکونی خود را با هدف پیشگیری از سرقت به آشنایان و همسایگان مورد اعتماد واگذار کنید. شناختن افرادی که در مجاورت آنان زندگی می‌کنید، یکی از مهمترین گام‌های امنیتی است که می‌توانید بردارید. از محله‌هایی که در آنها افراد همدیگر را می‌شناسند، کمتر گزارش سرقت دریافت می‌شود. دلیل آن این است که افراد یکدیگر را می‌شناسند و افراد غریبه بیشتر به چشم می‌خورند. مضافاً افراد در چنین محله‌هایی خود را مسئول برقراری امنیت محله می‌دانند.

در صورتی که اجاره‌نشین هستید، شما دلایل بیشتری برای شناخت همسایگان هم محله خود دارید، چراکه آمار نشان می‌دهد احتمال سرقت از اجاره‌نشینان 85% بیشتر از مالکان است. اجاره‌نشینان کمتر همسایگان و هم محله‌یی‌های خود را می‌شناسند و کمتر برای امنیت محله اهمیت قایلند، چراکه دیر یا زود باید از آن محل بروند.

 

  1. نگهداری اشیاء و اموال قیمتی ترجیحاً خارج از منزلِ خالی

نزد افراد بیگانه از میزان دارایی و اموال موجود در منزل صحبت نکرده و زمان رفتن به مسافرت را به افرادی که نیاز به دانستن ندارند بازگو نکنید.

نیروی انتظامی به شهروندان توصیه می‌کند مشخصات لوازم خانگی ارزشمند خود از قبیل لوازم صوتی و تصویری، فرش و عتیقه‌جات را یادداشت و حتی‌الامکان از آنها عکس تهیه کنند تا در صورت وقوع سرقت شناسایی و دستیابی مجدد به آنها امکان‌پذیر باشد. همچنین توصیه بر آن است تا به هنگام سفرهای نوروزی، اشیاء قیمتی خود را به اقوام مورد اطمینان بسپارند.

 

  1. قرار نیست غریبه‌ها از سفر شما لذت ببرند!

قرار نیست غریبه‌ها از سفر شما لذت ببرند، پس لزومی ندارد آثاری از عدم حضورتان به جای بگذارید. این عمل فقط سارقان را به سمت منزل شما جذب می‌کند. از انبار شدن اقلام پستی در صندوق پستی‌تان جلوگیری کنید.

شاید مثالی بدیهی و حتی خنده‌دار به نظر بیاید ولی چون دقیقاً چنین پرونده‌ای در پلیس آگاهی یکی از شهرستان‌های کشور به ثبت رسیده، لطفاً روی منشی تلفن خود پیام «ما مسافرت هستیم، لطفاً بعد از شنیدن بوق پیغام بگذارید» و از این قبیل قرار ندهید!

مشخصات و برنامه‌های سفر خود را محرمانه نگه دارید. کافی است یک شخص نام و نام خانوادگی شما و آدرس محل سکونتتان را بداند تا به راحتی و تنها با چند کلیک، تلفن منزل و اطلاعات لازم دیگری از شما به دست آورد. قبل از شروع سفر، در مورد آن با دوستانتان در حضور افراد غریبه سخن نگویید، چراکه ممکن است شخصی در همان حوالی از گفته‌های شما یادداشت ذهنی بردارد.

سازماندهی و طراحی محیطی و افزایش سطح نظارت طبیعی، نورپردازی و روشنایی کافی در منازل، افزایش خطوط دید و از بین بردن خطوط کور منزل و ساماندهی فضای خالی اطراف منزل را می‌توان از راهکارهای موثر در خصوص پیشگیری‌های وضعی از سرقت برشمرد

 

  1. لوازم الکترونیکی ضدّ سرقت را چک کنید

ساکنان هر منزلی برای حفظ امنیت خانه، تدابیری اندیشیده و درب منزل، چه آپارتمان و چه حیاط دار را به تجهیزاتی مجهز کرده‌‍‌اند. پیش از سفر لازم است درب اتوماتیک همراه با قفل الکترونیکی، دوربین مداربسته، هارد دو تراباتی روی آن و هر درب آهنی و قفل امنیتی را چک کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

نکته مهم اینجاست که بیش از ۴۰ درصد سرقت‌ها از منازل، بدون اعمال زور یا تلاش طاقت‌فرسا ازسوی سارقان صورت می‌پذیرد. این بدین معناست که بسیاری از افراد بدون اینکه در و پنجره‌ها را قفل کنند، از منزل خارج می‌شوند و بدون چک کردن‌های اساسی، با خیال راحت به مسافرت می‌روند.

اگر درب منزلتان به قفل شب بند یا در محافظ مجهز است، حتماً آن را ببندید. همچنین از بسته بودن در‌های بالکن و در و پنجره‌های کشویی اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که با لگد زدن باز نمی‌شوند. ممکن است جهت ایمن‌سازی بیشتر منزل، نیاز به تعویض قفل‌ها و خریداری قفل‌های مقاوم‌تر و بهتر داشته باشید. حتماً این کار را بکنید، چراکه وسایل منزلتان بسیار باارزش‌تر از قیمت یک یا چند قفل مقاوم هستند.

 

  1. سارقان را با نمایش لوازم منزل قلقلک ندهید

قرار دادن وسایل مختلف در حیاط و در معرض دید عموم می‌تواند به راحتی سارقان را مانند مشتریان بازار حراجی به ملک شما حمله‌ور کند. قبل از هر چیز اگر دوچرخه یا اسکوتری دارید که یک شخص می‌تواند به راحتی بر آن سوار شده و متواری شود، آن را در گاراژ یا پارکینگ منزل خود قرار دهید. پس از خرید اجناس بزرگ و گران قیمت نظیر تلویزیون یا سایر وسایل الکترونیک قیمتی، جعبه آن را جلوی در منزل کنار سایر زباله‌ها قرار ندهید. شاید این کارتن‌ها توجه ما را جلب نکند، ولی توجه سارقان را جلب می‌کند (!) و به آنان چراغ چشمک‌زن نشان می‌دهد که این خانه وسیله‌یی بسیار نو دارد که می‌توان آن را در بازار به راحتی به پول نقد تبدیل کرد. همچنین آنها را کنجکاو می‌کند که چه چیزهای ارزشمند دیگری در منزلتان نگهداری می‌کنید.

 
اتاق خبر24
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار