افزایش خطر ایست قلبی با مصرف «ایبوپروفن»
کد خبر: ۶۷۶۶۴
تاریخ انتشار: 2017 March 17    -    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
 بسیاری از افراد برای درمان سردرد یا برخی مشکلات جزئی دیگر، سراغ مصرف یک یا حتی دو قرص ایبوپروفن می‌روند و جز خطر کوچکی که تاکنون در زمینه احتمال ابتلا به زخم معده درباره آن گفته شده، اغلب آن را دارویی بدون مشکل می‌دانند. محققان گفته‌اند چنین تصوری اشتباه است و این دارو خطر ایست قلبی را بشدت افزایش می‌دهد.
 
 
مطالعه‌ای جدید که نتایج آن در مجله European Heart Journal Cardiovascular Pharmacotherapy منتشر شده، نشان می‌دهد مصرف داروی ایبوپروفن با خطر افزایش ایست قلبی در ارتباط است و به همین دلیل محققان خواستار آن شده‌اند که خرید و فروش و تهیه چنین دارویی فقط بر اساس توصیه پزشکی و ارائه نسخه درمانی صورت گیرد.
 
ایبوپروفن که نوعی از داروهای NSAID یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی محسوب می‌شود، به دلیل همین طبقه‌بندی و کلاس دارویی، جزو مسکن‌هایی قرار گرفته که معمولا در سراسر جهان بدون محدودیت در دسترس است و بدون نسخه می‌توان آن را تهیه کرد.
 
محققان با انجام مطالعه‌ای در دانمارک روی بیمارانی که چنین داروهایی (ضد التهاب غیر استروئیدی) استفاده می‌کردند، دریافتند مصرف هر NSAID با ۳۱ درصد افزایش احتمال بروز ایست قلبی در ارتباط است. از بین این داروها، استفاده از دیکلوفناک خطراتی حتی بسیار بیشتر از ابوپروفن دارد؛ چنان که خطر آن را به ۵۰ درصد در مقابل ۳۱ درصد مصرف ایبوپروفن می‌رساند.
 
بر این اساس، محققان خواسته‌اند چنین داروهایی فقط با تجویز پزشکان و متخصصان صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که بیماران فقط در مواقع نیاز از آن استفاده می‌کنند. آنها افزوده‌اند کسانی که با عوامل پرخطر مانند بیماری‌های قلبی و عروقی رویارو هستند نیز بهتر است از داروهای جایگزینی به جای این داروها بهره بگیرند که خطر کمتری داشته باشد.
 
یکی از توصیه‌های این تحقیق آن است که عموم مردم نیز برای درمان مشکلات سردرد و بیماری‌های دیگر، از مصرف بیش از ۱۲۰۰ میلی‌گرم ایبوپروفن در روز خودداری کنند.

 سلامت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار