خارج کردن توده از قلب نوزاد 3 ماهه در بابل
کد خبر: ۶۷۳۴۲
تاریخ انتشار: 2017 March 14    -    ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
کاظم بابازاده  از انجام جراحی موفقیت‌آمیز بر روی یک نوزاد سه ماهه در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: شیرخوار 57 روزه از بیمارستان بوعلی ساری به این مرکز در تاریخ 11 بهمن‌ماه امسال ارجاع داده شد که از دوره نوزادی در آن بیمارستان به سبب دیسترس تنفسی و وزن پایین بستری شده بود و در طی مدت بستری با اکوکاردیوگرافی انجام شده متوجه یک توده مدور در دهلیز راست وی شدند.

وی افزود: این شیرخواره در دوره نوزادی زیر عمل جای‌گذاری کاتتریسم نافی قرار گرفته بود که عملی مرسوم برای نوزادان نارس و کم‌وزن بوده و یکی از عوارض شناخته شده و اجتناب‌ناپذیر این کاتترها تشکیل لخته خون و یا بروز عفونت در نوک کاتتر در داخل قلب است.

رئیس بخش قلب کودکان بیمارستان روحانی بابل تصریح کرد: بلافاصله پس از انتقال این شیرخوار به این مرکز متوجه وجود هوا در فضای سینه سمت راست (پنوموتوراکس) ریه راست شدیم که با سرعت عمل کادر درمانی لوله سینه‌ای سمت راست گذاشته شد و نهایتا پنوموتوراکس درمان شده است.

بابازاده خاطرنشان کرد: این شیرخوار به مدت 30 روز در بخش قلب و کودکان تحت درمان حل کردن لخته و درمان عفونت قارچی قرار گرفت ولی چون توده مذکور از لحاظ اندازه تغییر بارزی نداشت کادر درمان برای خارج کردن توده، تصمیم به عمل جراحی گرفتند.

رئیس بخش جراحی قلب این مرکز نیز اظهار کرد: این نوزاد با وزن حدود 2 کیلوگرم تحت جراحی قلب باز قرار گرفت و توده به‌طور کامل از دهلیز راست قلب خارج شد و سپس با حال عمومی مناسب به ICU جراحی قلب منتقل شده است.

حمیدرضا وفایی افزود: این عمل به علت وزن پایین نوزاد بسیار عمل سخت و سنگینی است به‌طوری که در طول عمل، نوزاد باید به‌مدت 10 دقیقه به طور کامل از دستگاه پمپاژ خون جدا شود و این مدت بسیار حائز اهمیت و حیاتی بوده و دشواری این نوع جراحی‌ها نیز همین است.

فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق تصریح کرد: پس از دو روز بستری در بخش ICU جراحی قلب باز، حال عمومی نوزاد بسیار خوب بوده و به‌طور کامل از دستگاه خارج و به بخش قلب کودکان منتقل شد و در حال حاضر تغذیه کامل با شیر مادر برای وی انجام می‌شود در صورتی که نوزاد از بدو تولد تا قبل از عمل با دستگاه تنفسی زندگی می‌کرد.

وفایی خاطرنشان کرد: تشخیص، درمان و جراحی اینگونه بیماران بسیار کار مشکل و فنی بوده که مراکز فوق‌تخصصی قلب که تجربه زیادی در اینگونه اعمال جراحی دارند می‌توانند از عهده آن برآیند.

 
فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار