جاده شلوغ مریخ سال 2020 باز می شود
کد خبر: ۶۷۰۷۱
تاریخ انتشار: 2017 March 12    -    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
وقتی ژوئیه ۲۰۲۰ فرابرسد، شش موشک از سراسر جهان، ناوگانی از مریخ‌ نوردها، کاوشگرها و مدارگردها را به مریخ خواهند برد تا در تلاشی همه‌ جانبه به دنبال حیات و وجود آب در مریخ باشند و همچنین تکنولوژی‌ های موردنیاز برای سفر انسان به سیاره سرخ را مورد آزمایش قرار دهند. برنامه شلوغ سفرهای مریخ به این معنی است که با در نظر گرفتن پنجره ۲۰ روزه پرتاب هر موشک، تمامی سفرهای این شش موشک ۲۶ ماه به طول خواهد انجامید.

 جاده شلوغ مریخ سال ۲۰۲۰ باز می شود

در اکتشاف مریخ، کاشفان قدیم مریخ، ناسا و اسا (آژانس فضایی اروپا) که هر دو قصد اعزام مریخ‌ نوردهای پیشرفته خود برای جستجوی حیات را دارند، حضور خواهند داشت. مأموریت مریخ‌ نورد ۲۰۲۰ ناسا، جایگزین مریخ‌ نورد کریاسیتی خواهد شد که از ماه اوت سال ۲۰۱۲ در دهانه گیل، در حال اکتشاف محیط‌های قابل سکونت بوده است.

همانند کریاسیتی، این مریخ‌ نورد (تاکنون بدون نام) هم به اندازه یک خودروی کوچک خواهد بود. مأموریت مریخ‌ نورد ۲۰۲۰ ، هم به دنبال شواهدی از وجود حیات خواهد بود و نمونه‌هایی را برای ارسال به زمین جمع‌آوری خواهد کرد. مریخ‌ نورد ۲۰۲۰ ، ماه ژوئیه ۲۰۲۰ از زمین پرتاب خواهد شد و انتظار می‌رود، فوریه ۲۰۲۱ به مریخ برسد.

در گزارش ماه ژانویه ناسا در مورد پروژه ۲۰۲۰ مریخ ، می‌ خوانیم:”از دست دادن پنجره پرتاب ۲۰۲۰ منجر به هزینه‌ های اضافی قابل‌ توجهی ازجمله نیروی کار، تعویض قطعات و اجزای تخریب‌ شده و ذخیره‌ سازی در زمان انتظار برای فرصتی بعدی پرتاب خواهد شد.”

مریخ‌ نورد اگزومارس اسا، رویکرد مستقیم‌تری برای جستجوی حیات در سیاره سرخ دارد. مریخ‌نورد اگزومارس قادر به حفر تا عمق ۲ متری زیر سطح سیاره خواهد بود که به مریخ‌نورد امکان جستجوی فعالیت‌های احتمالی میکروارگانیسم‌ها را خواهد داد. این مریخ‌نورد قرار است، در ماه اوت ۲۰۲۰ به‌وسیله یک موشک پروتون روسیه پرتاب شود و هشت ماه بعد به مریخ برسد. مأموریت مدارد مریخ هند هم به مأموریت‌های ناسا و اسا می‌پیوندد.

فرانسه هم در حال همکاری با سازمان پژوهش‌ های فضایی هند (ISRO) است که می‌تواند به معنی یک مریخ‌نورد باشد. علاوه بر این، گروه سه‌ نفره‌ای از تازه‌ واردان از جمله یک شرکت خصوصی که سرمایه‌ گذاری‌ های بی‌ سابقه‌ ای را برای رسیدن به سیاره سرخ انجام داده، کاوشگران مریخ را همراهی خواهند کرد.

شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک که تاکنون با کاهش هزینه‌ها و همچنین بهره بردن از موشک‌های قابل‌استفاده مجدد، تحولات زیادی در صنعت هوافضا به وجود آورده، یک کپسول فضایی بدون سرنشین را در طول پنجره سال ۲۰۱۸پرتاب خواهد کرد. اما با توجه به حادثه‌ای که در ماه ژانویه در طول یکی از آزمایش به وجود آمد، بخشی از برنامه‌ های شرکت تغییر کرد.

به نظر می‌رسد، این شرکت پس از ارتقای موتور موشک و استفاده از یک تقویت‌ کننده سنگین، این بار باکمی تأخیر نسبت به برنامه قبلی به مأموریت خود بازگردد. گوین شاتویل رئیس و مدیر اجرایی اسپیس ایکس ماه گذشته در این مورد گفت، مأموریت مریخ این شرکت سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد.

مأموریت رِد دراگون اسپیس ایکس را تازه‌ واردان دیگری، چین که در حال‌ توسعه یک مدارگرد، یک کاوشگر و یک مریخ‌ نورد کوچک است و امارات متحده عربی که درحال‌توسعه یک ماهواره هواشناسی به نام هوپ است، همراهی خواهند کرد.

ناسا امیدوار است از این حضور همزمان بازیگران مختلف به بهترین نحو ممکن بهره ببرد و یک مشارکت علمی عالی را داشته باشد؛ اما به نظر می‌رسد، در این‌ بین با مشکل زمان مواجه باشد. شبکه کنونی مریخ‌ نوردها و مدارگردهای ناسا پا به سن گذاشته‌ اند. زمانی که فضاپیمای جدید در سال ۲۰۲۱ به مریخ برسند، مریخ‌ نورد کریاسیتی قدرت لازم برای پرسه زدن در مریخ را نخواهد داشت. همچنین به گفته، جیم واتزین، مدیر برنامه اکتشاف مریخ، دو مدارگرد ناسا هم در آن زمان قابلیت کافی را نخواهند داشت.

واتزین، در خلال جلسه اخیر برنامه‌ ریزی علمی مریخ، گفت:”گاهی اوقات موفقیت‌ های بزرگی که داشته‌ ایم، این واقعیت را پنهان کرده‌ اند که دارایی‌ ها زندگی محدودی دارند. بدیهی است، دورانی که همه ما می‌ شناسیم، در پایان این دهه به سر می‌ رسد.” 
وب سايت برسام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار