۱۰ حقیقت شگفت انگیز در مورد بیماری آلزایمر
کد خبر: ۶۶۸۵۰
تاریخ انتشار: 2017 March 10    -    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
بیماری آلزایمر Alzheimer یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه‌است. در این نوشتار ۱۰ حقیقت شگفت انگیز در مورد بیماری آلزایمر را بیان میکنیم.
 
 
۱. شایع‌ترین شکل از زوال عقل است.
 
بیماری آلزایمر (AD) شایع‌ترین شکل از زوال عقل است. عبارت زوال عقل برای تعریف کردن بیماری‌های مغز مربوط به از دست دادن حافظه و کاهش مهارت‌های شناختی استفاده می‌شود. انواع دیگر زوال عقل عبارتند از:
 
– دمانس عروقی
 
– زوال عقل با اجسام لویی
 
– زوال عقل مختلط
 
– بیماری پارکینسون
 
– بیماری هانتینگتون
 
با توجه به انجمن آلزایمر، حدود پنج میلیون امریکایی درحال‌حاضر مبتلا به AD هستند.
 
۲. ریسک ابتلای زنان به این بیماری بالاتر از مردان است.
 
با توجه به وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده‌ی امریکا، تعداد زنان مبتلا به آلزایمر حدودا دو برابر مردان مبتلا است. AD همچنین با سرعت بیشتری در زنان رشد می‌کند تا در مردان.
 
کوچک شدن مغز در زنان مبتلا به AD در مقایسه با مردان مبتلا به این بیماری شدیدتر است. محققان نشان می‌دهند که تغییرات مغز در زنان مبتلا به AD ممکن است در اثر دلایل دیگری باشد.
 
۳. قلب و مغز شما بسیار با هم مرتبط هستند.
 
بیماری قلبی می‌تواند خطر ابتلا به AD را بالا ببرد. دیگر اختلالاتی که باعث بیماری‌های قلبی می‌شوند نیز با ریسک بالاتر ابتلا به AD مرتبط هستند. برخی از این اختلالات عبارتند از:
 
– فشار خون بالا
 
– کلسترول بالا
 
– دیابت
 
– رژیم غذایی نامناسب
 
– سبک زندگی غیر فعال
 
بیماری‌های قلبی همچنین می‌توانند باعث بروز دمانس عروقی که ناشی از تنگ شدن عروق خونی مغز است، باشند. تنگ شدن عروق خونی منجر به کاهش اکسیژن در بافت مغز می‌شود.
 
۴. آموزش و یادگیری می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.
 
به گفته ی موسسه‌ی ملی کهنسالی (NIA)، هر چه‌ قدر بیش‌تر یاد بگیرید و آموزش ببینید، خطر ابتلا به AD در شما بیش‌تر کاهش می‌یابد. شانس ابتلا به AD بسیار کم‌تر خواهد بود اگر مغزتان را در کهنسالی فعال نگه دارید با انجام فعالیت‌هایی مانند:
 
– حضور در کلاس‌های آموزشی
 
– یادگیری زبان‌های خارجی
 
– نواختن آلات موسیقی
 
انجام فعالیت‌های گروهی یا تعامل با دیگران نیز خطر ابتلا را کاهش می‌دهد.
 
۵. AD یکی از علل اصلی مرگ است.
 
انجمن آلزایمر می‌گوید AD ششمین علت اصلی مرگ در ایالات متحده است. حدود یک نفر در هر سه سالمند در اثر AD یا نوع دیگری از زوال عقل می‌میرد.
 
در سال ۲۰۱۰، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) گزارش داد که AD جان بیش از ۸۴۰۰۰ نفر را در ایالات متحده گرفت. تنها بیماری‌های قلبی، سرطان، برخی از بیماری‌های تنفسی، سکته‌ی مغزی و مرگ و میر ناشی از حوادث، بیشتر از آلزایمر باعث مرگ انسان‌ها می‌شوند.
 
۶. این بیماری در میان علل مرگ، منحصر به فرد است.
 
انجمن آلزایمر همچنین می‌گوید AD تنها علت مرگ از میان ۱۰ علت اصلی مرگ در ایالات متحده است که هیچ‌گونه روشی برای جلوگیری، درمان، یا کند شدن آن وجود ندارد.
 
تحقیقات روی ساخت واکسن آلزایمر همچنان ادامه دارد. اما تا کنون هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از توسعه‌ی AD یافت نشده‌است. با این حال، داروها می‌توانند برخی از علائم را تسکین دهند.
 
۷. بیماری آلزایمر پر هزینه است.
 
با حدود پنج میلیون امریکایی که مبتلا به آلزایمر هستند، هزینه‌ی درمان این بیماری همچنان رو به افزایش است. با توجه به انجمن آلزایمر، در سال ۲۰۱۶ این رقم حدودا به ۲۳۶ میلیارد دلار رسید.
 
پیش‌بینی می‌شود که تعداد امریکایی‌هایی که این بیماری را دارند، در سال‌های آینده افایش بیابد. طبق برآوردها AD ممکن است برای ایالات متحده بیش از ۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۵۰ هزینه داشته باشد.
 
۸. این بیماری در قرن گذشته کشف شد.
 
یک پزشک آلمانی به نام آلویس آلزایمر این بیماری را در سال ۱۹۰۶ کشف کرد. او توضیح داد که بیماری دارد به نام اگوست دی. که حافظه‌اش را از دست داده و مشکلات دیگر عقلی نیز دارد.
 
پس از مرگ بیمار، دکتر آلزایمر اشاره کرد که بخش‌هایی از مغز بیمار کوچک شده بود. روانپزشکی که با دکتر آلزایمر کار می‌کرد، این اختلال را در سال ۱۹۱۰ نام‌گذاری کرد.
 
۹. این بیماری با از دست دادن حس بویایی مرتبط است.
 
با توجه به موسسه‌ی ملی بهداشت (NIH)، فرد مبتلا به AD ممکن است حس چشایی خود را از دست بدهد. مطالعات متعدد، از جمله مطالعه‌ای که در مجله‌ی علوم اعصاب منتشر شد، نشان می‌دهند که تغییرات در حس بویایی ممکن است از نشانه‌های اولیه AD باشد.
 
مهم است که توجه داشته باشید تغییرات در توانایی بویایی شما همچنین ممکن است در اثر علل دیگری باشد، از جمله:
 
– بیماری پارکینسون
 
– آسیب مغزی
 
– عفونت سینوس
 
۱۰. امید به زندگی در افراد مبتلا متفاوت است.
 
مدت زمان لازم برای پیشرفت AD از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین پیش‌بینی این‌که فرد مبتلا چه مدت زنده خواهد ماند، بسیار دشوار است. موسسه‌ی ملی کهنسالی (NIA) گزارش می‌دهد که افراد مسن معمولا سه تا چهار سال با AD زندگی می‌کنند. افراد جوان‌تر که به این بیماری مبتلا می‌شوند، ممکن است به مدت ۱۰ سال یا بیشتر با این اختلال زندگی کنند.
 
بازده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار