طنز؛ گونه‌شناسی مهمانان نوروزی
کد خبر: ۶۶۸۴۵
تاریخ انتشار: 2017 March 10    -    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
علم توانسته است موانع زیادی را از پیش پای بشر بردارد و با ارائه‌ شناخت بهتر از پدیده‌ها، شیوه‌ برخورد آدمی با آن‌ها را بهبود بخشد. از آنجا که دسته‌بندی پدیده‌ها برای شناخت بهتر، از ارکان علم است، بی‌شک دسته‌بندی مهمانان نوروزی هم کمک شایانی به شناخت و مواجهه‌ بهتر با این پدیده‌ شایع خواهد‌کرد. پس از تحقیقات میدانی بسیار، موفق به گنجاندن مهمانان در چهار دسته‌ اصلی شدم:

سریع‌ النزول‌ها: این دسته از مهمانان با سرعت عجیبی نزول اجلال می‌کنند؛ به گونه‌ای که صدای زنگ خانه با صدای توپ تحویل سال توسط ایشان ادغام می‌شود. هیچ چیز بیشتر از دیدن چهره‌ متعجب و غافلگیر صاحب‌خانه اغنایشان نمی‌کند.
 
سرلوحه‌ زندگی‌شان «قورباغه را قورت بده» است و همان‌هایی هستند که بچه‌هایشان سه روز تعطیل قبل از عید تمام پیک نوروزی‌شان را حل می‌کنند. اگر از دیگر آشنایان هم سوال کنید، متوجه خواهید شد که دقیقا همین افراد در همان ساعت، مهمان آن‌ها هم بوده‌اند. گویی توانسته‌اند با تقسیم میتوز تکثیر و به شکل موازی مهمان خانه‌های مختلف شوند.

در برخورد با این گونه حس شکار شدن به شما دست می‌دهد. بهترین عکس‌العمل در حین مواجهه با این پدیده حفظ خونسردی و اقدام به پذیرایی است. چندان کاری با آجیل‌هایتان ندارند و پیش از ورود کامل، با باز شدن در توسط شما اغنا شده‌اند.

متمدنین: اینگونه‌ نادر از مهمان شدیدا مبادی آداب هست. عموما چیزی میل ندارد و تنها برای حفظ ادب سه عدد تخمه ژاپنی، نصف فنجان چای و یک گوشه از بیسکوییت را با عذرخواهی فراوان میل می‌کند. در پاسخ به اصرار شما یا می‌گوید چند جای دیگر هم بوده‌ و صرف شده، یا باید چندجای دیگر هم برود و علي‌رغم میل‌شان نمی‌توانند میل کنند.

در اکثر مواقع بچه‌هایشان را با خودشان نمی‌آورند تا علاوه بر پیشگیری از مزاحمت بیشتر، میزبان مجبور به پرداخت عیدی نشود. درصورت حضور فرزندان، شما با تربیت‌شده‌ترین بچه‌هایی مواجه می‌شوید که در سال اخیر دیده‌اید. تعداد مجاز مصرف تخمه‌ژاپنی و شیرینی از قبل با آن‌ها هماهنگ شده و پاسخ‌ تمامی سوالات احتمالی میزبان را از بر هستند.

در مواجهه با این گونه‌ درحال انقراض، احساس معذب بودن، نارضایتی از خود، بی‌فرهنگی و بدویت خواهید داشت. فرزندان این‌ها چماق‌های سال آینده‌ والدین‌تان هستند برای مقایسه کردن شما با آن‌ها. بهترین شیوه‌ مواجهه با این دسته پرت کردن حواس‌تان به گوشی یا تلویزیون است.

تاتاریتی‌ها: چند دقیقه قبل از ورود این دسته، شما دچار پیش‌آگاهی خواهید شد. صدای همهمه‌ وهم‌آلودی از دور به گوش می‌رسد که کم‌کم بیشتر و نزدیک‌تر می‌شود. انگار چیزی شبیه کوچ یا کودتا درحال شکل گرفتن است.
 
این گونه از مهمانان عموما حاصل کلونی چند خانوار است که به سرکردگی یکی از خانواده‌ها به جریان می‌افتد. تعداد زیادی بچه(صفر تا نوزده سال) با چندنفر بزرگسال که با خنده‌های بلند و ممتد وارد خانه می‌شوند و از دیدن شما ابراز خوشحالی می‌کنند. عموما کاری با شما ندارند و حین خوردن میوه و آجیل دو‌به‌دو با هم صحبت می‌کنند. (درحالی که شما همه‌ا‌ش در آشپزخانه‌اید.)

اهل اتلاف وقت نیستند و به شکل سازماندهی‌ شده‌ای برای احقاق بیشترین بازده در حال تلاش‌اند. به هیچ وجه به نخودچی، تخمه و بیسکوییت‌ها دست نمی‌زنند و تمرکزشان تنها روی مغزیجات و میوه‌ها است. پس از اتمام آذوقه بچه‌ها با نگاه مظلومانه‌ای پیام «عیدی من یادت نره» را به میزبان مخابره می‌کنند. به طور میانگین این دسته دو یا سه بچه‌ غایب دارند که تا به حال کسی آن‌ها را ندیده، اما عیدی‌شان توسط دیگر بچه‌ها مطالبه می‌شود تا مبادا ذره‌ای پول در خزانه باقی بماند.

احساسی که در مواجهه با این گونه‌ شایع به شما دست می‌دهد وصف‌ناپذیر است؛ سعی کنید حداقل لذت ببرید.

شوهرعمه‌سانان: این گونه از مهمانان هیچ عجله‌ای برای رفتن به مهمانی بعدی از خودشان نشان نمی‌دهند و اصولا اعتقادی به ترک محل ندارند. دوست ندارند روی شما را زمین بیندازند و از تمام پذیرایی‌های شما استقبال می‌کنند. ترجیع‌بند نطق‌شان «دیگه چه خبر؟» است که مابین سوالات تخصصی‌شان از چگونگی و چیستی زیست شما، مطرحش می‌کنند. اگر درحالت نیم‌خیزِ پیش از برخاستن به آن‌ها تعارف «حالا بودید» را بزنید، دوباره فرود خواهند آمد. درصورتی که در نیمه‌ دوم روی مبل چهارزانو نشستند، بهتر است تسلیم شوید و برایشان پیژامه بیاورید. این استایل نشانه‌ ماندگار شدن‌شان است.

بینابین سوالات تخصصی‌شان برای تلطیف فضا شوخی‌هایی از طرف مرد خانواده اعمال می‌شود که پس از چند ثانیه، خودش سکوت حاکم را با صدای خنده‌ انفجاری‌اش می‌شکند. شما مجبور به لبخند می‌شوید، درحالی که همسرش از ذوق قرمز شده و شِکری می‌خندد و با نگاهی حامل پیام «خدا مرگت نده» زیرچشمی سنگ نمکش را نظاره می‌کند. بیماری رایج این گونه زخم بستر و پارگی دیافراگم در اثر خنده است.

احساس تخلیه‌ اطلاعات و انرژی را تجربه خواهید‌کرد. مقاومت نکنید و تمام سوالات را پاسخ دهید و نظرات اعمالی را تمام و کمال پذیرا باشید. مدام به خود یادآور شوید که این نیز بگذرد، و این مهمانی قوی‌ترم می‌کند. 
روزنامه قانون
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار