دفع خطرات قلبی: افراد میانسال بخوانند
کد خبر: ۶۶۴۸۵
تاریخ انتشار: 2017 March 07    -    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
نتایج یک تحقیق در کشور هلند؛
محققان یادآور شدند که وزن اضافی موجب تسریع تصلب شریان ها (تصلب شرایین) یا همان آترواسکلروزیس (atherosclerosis) می شود که در نهایت می تواند به بیماری های قلبی منجر شود؛ اما به نظر می رسد که ورزش و فعالیت بدنی با کاهش پلاک و همچنین با کاهش نیاز به اکسیژن در قلب، این روند را معکوس می کند.

دفع خطرات قلبی برای افراد میانسال دارای اضافه وزن با ورزش    اختصاصی «تابناک باتو» ؛آیا به دنبال دلیل بهتری برای برخاستن و حرکت هستید؟ یک مطالعه‌ی مشاهده‌ای در کشور هلند نشان می دهد که ورزش و تمرینات ورزشی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را از افراد میانسال دارای اضافه وزن و یا چاقی مفرط دفع کند.

در این تحقیق که روز چهارشنبه در مجله‌ی پزشکی «اقدامات پیشگیرانه‌ی قلبی و عروقی اروپا» (European Journal of Preventive Cardiology) منتشر شد، آمده است: خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افراد دارای وزن معمولی یا دارای اضافه وزن و یا حتی چاقی مفرط که فعالیت بدنی زیادی دارند، کاهش چشمگیری را نشان می دهد. در عین حال، افرادی که اضافه وزن و یا چاقی مفرط دارند، به ترتیب 1.33 و 1.35 برابر، شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی خواهند داشت.

دفع خطرات قلبی برای افراد میانسال دارای اضافه وزن با ورزش

پژوهشگران در کشور هلند، بیش از پنج هزار فرد 55 سال به بالا را که سابقه‌ی بیماری قلبی نداشتند، مورد بررسی قرار دادند و در مرحله‌ی ابتدایی، شاخص توده بدنی یا همان بی ام آی (BMI)، میزان فعالیت بدنی، رژیم غذایی، تحصیلات، سابقه‌ی خانوادگی بیماری های قلبی، مصرف الکل و استعمال دخانیات آنها را ثبت کردند.

محققان، شرکت کنندگان را با توجه به شاخص توده بدنی به سه گروه وزن متعادل، اضافه وزن و چاقی مفرط تقسیم کردند و سپس موارد بیماری های قلبی و سطح فعالیت بدنی آنها را 15 سال تحت نظر گرفتند.

در این پژوهش، صرف نظر از دسته بندی شاخص توده بدنی (BMI)، هر سطحی از فعالیت بدنی و ورزش با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط شناخته شد. پژوهشگران هیچ ارتباطی بین شاخص توده بدنی به عنوان یک عامل مستقل و بیماری های قلبی نیافتند.

محققان یادآور شدند که وزن اضافی موجب تسریع تصلب شریان ها (تصلب شرایین) یا همان آترواسکلروزیس (atherosclerosis) می شود که در نهایت می تواند به بیماری های قلبی منجر شود؛ اما به نظر می رسد که ورزش و فعالیت بدنی با کاهش پلاک و همچنین با کاهش نیاز به اکسیژن در قلب، این روند را معکوس می کند.

دکتر کلودیان دانا (Klodian Dhana)، محقق فوق دکترای بخش اپیدمیولوژی (همه‌گیر شناسی) مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس (Erasmus) شهر روتردام در کشور هلند در یک بخش خبری اعلام کرد: افرادی که تحرک و فعالیت بدنی زیادی دارند، از اثرات مخرب بافت چربی در بیماری های قلبی و عروقی به دور خواهند ماند و به همین علت، می توانیم نتیجه‌گیری کنیم که تاثیر مثبت فعالیت بدنی روی بیماری های قلبی و عروقی بسیار مهم‌تر از اثرات منفی شاخص توده بدنی یا همان بی ام آی (BMI) است.

اگر مطالبی که گفته شد، همچنان باعث تشویق شما به ورزش و تحرک بیشتر نمی شوند، این نکته را نیز باید بدانید که ورزش و فعالیت بدنی، همچنین می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سرطان را کاهش دهد و باعث بهبود حال عمومی شما شود.

بنا بر اعلام انجمن قلب آمریکا، هر فرد برای حفظ سلامتی به 150 دقیقه ورزش ملایم و یا 75 دقیقه ورزش قدرتی یا همان فعالیت شدید بدنی در هفته نیاز دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار