پدیده «بادر ماینهوف» یا وهم تکرار چیست؟!
کد خبر: ۶۶۴۴۰
تاریخ انتشار: 2017 March 06    -    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
روزنامه نگاری به نام «سنت پول مینه سوتا» در سال ۱۹۹۴ میلادی پس از آن که در ۲۴ ساعت نام این گروه را دو بار به طور اتفاقی از سوی منابع شنید، بدون برنامه ریزی قبلی نام «بادر ماینهوف» را روی این پدیده گذاشت.
 
 
پدیده «بادر ماینهوف» یا وهم تکرار چیست؟!   اختصاصی «تابناک باتو»؛ آیا تاکنون شده چیز جدیدی مثل یک گوشی هوشمند یا یک کفش نو بخرید و پس از آن ببینید که بسیاری از مردم بعد از شما یا دائما در حال حرف زدن درباره آن چیز و یا خریدن آن هستند؟! تا به حال شده کلمه ای بیاموزید و از روز بعد ببینید که تقریبا همه افرادی که اطراف شما هستند به نوعی از آن استفاده می کنند. برای مثال با خودتان می گویید: خیلی عجیب است در راه که داشتم می آمدم دیدم چند نفری دارند درباره همان موضوع خاصی که چند روز ذهن مرا به خود مشغول کرده حرف می زنند. به این پدیده «بادر ماینهوف» یا وهم تکرار می گویند.
 
پدیده بادر ماینهوف چیست؟!

این پدیده وقتی اتفاق می افتد که شما چیز مشخص و معینی را می بینید و روی آن تمرکز می کنید. در این وقت ناگهان درمی یابید هر فردی که در اطراف شما زندگی می کند درباره ی آن موضوع مورد تمرکز شما و چیزی که در زندگی شماست سخن می گوید. در صورت چنین حالتی فکر نکنید که دیوانه شده اید، زیرا ذهن شما مشتاق چیز جدیدی است که آن را یاد گرفته و یا صاحبش شده اید و ذهن شما بر اساس «توجه انتخابی» عمل می کند. توجه انتخابی به حالتی گفته میشود که فرد به صورت انتخاب شده به یک محرک توجه کرده و دیگر محرک ها خودکار فراموش می شوند.
 

 

برخی می گویند این یک ترفند و فریب روانی است که خودتان با دست خود به درون آن می افتید و بعد از خریدن تلفن جدید که برایتان ارزشمند است به آن توجه می کنید.
ذهن شما آنچه ناآشنا و نامانوس است نادیده می گیرد و نسبت به آن تجاهل در پیش می گیرد و در مقابل الگوی شناخته شده را پیگیری می کند و غیر آن را پس می زند و برای یک یا دو بار هم که شده به سوی آن متمایل گشته و کشیده می شوید.

وجه نامگذاری؛ فراکسیون ارتش سرخ آلمان
 
 

شاید با شنیدن نام بادر ماینهوف Baader-Meinhof متوجه شده باشید که بین اسم این پدیده و فراکسیون ارتش سرخ آلمان تشابهی وجود دارد. فراکسیون ارتش سرخ که در سال ۱۹۷۰ میلادی تأسیس شد، در مراحل اولیه تشکیل گروه با نام بادر ماینهوف فعالیت می کرد. گروه بادر ماینهوف یکی از بارزترین و فعال ترین گروه چپ مسلح آلمان غربی پس از جنگ بود.

روزنامه نگاری به نام «سنت پول مینه سوتا» در سال ۱۹۹۴ میلادی پس از آن که در ۲۴ ساعت نام این گروه را دو بار به طور اتفاقی از سوی منابع شنید، بدون برنامه ریزی قبلی نام «بادر ماینهوف» را روی این پدیده گذاشت.
 
به همین دلیل، هیچ ارتباط عجیب و غریب و خاصی بین گروه بادر ماینهوف و پدیده «وهم تکرار» وجود ندارد، مگر یک نامگذاری اتفاقی و تصادفی از سوی یک روزنامه نگار.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار