نگاهی به 10 فیلم کم‌ فروش سال95
کد خبر: ۶۶۴۳۵
تاریخ انتشار: 2017 March 06    -    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
امسال نیز با وجود فروش چند فیلم بالای ۱۰ میلیارد تومان، در پایین جدول سالانه فروش (که تا این‌جا مشخص شده و احتمالا همینطور باقی خواهد ماند)، با آثاری مواجهیم که شکست سختی در گیشه سینماها داشته‌اند. در حالی‌که هزینه تولید فیلم در این سال‌ها مابین پانصدمیلیون تا یک‌میلیاردتومان در حداقلی‌ترین و ارزان‌ترین حالتش تخمین زده شده است.
نگاهی به 10 فیلم کم‌ فروش سال95
امسال نیز با وجود فروش چند فیلم بالای ۱۰ میلیارد تومان، در پایین جدول سالانه فروش (که تا این‌جا مشخص شده و احتمالا همینطور باقی خواهد ماند)، با آثاری مواجهیم که شکست سختی در گیشه سینماها داشته‌اند. در حالی‌که هزینه تولید فیلم در این سال‌ها مابین پانصدمیلیون تا یک‌میلیاردتومان در حداقلی‌ترین و ارزان‌ترین حالتش تخمین زده شده است. این فیلم‌ها در بهترین حالت ۱۴۲میلیون و در بدترین حالت ۱,۵میلیون فروش کرده‌اند، فاجعه‌ای که اصلا قابل هضم نیست. پاسخ به این سوال که چرا و با چه حساب‌وکتابی به اکثر این فیلم‌ها وام داده می‌شود و دولت از آن‌ها حمایت می‌کند موضوع این بحث نیست. در این‌جا بیشتر می‌خواهیم به معرفی و مقایسه در غالب جدولی کوتاه بپردازیم که کم‌فروش‌ترین و شکست‌خورده‌ترین فیلم‌های سال چه فیلم‌هایی هستند.
 
ماجرایی که هر سال اتفاق می‌افتد ولی در هیاهوی حواشی جشنواره و فروش‌های چندمیلیاردی فیلم‌های اول جدول فروش، نادیده گرفته می‌شود. سوژه‌های تکراری و کلیشه‌ای، بازیگران ناآشنا و یا نه‌چندان محبوب و زمان اکران نامناسب از مهم‌ترین دلایلی است که در کنار تبلیغات نامناسب و عوامل نه‌چندان حرفه‌ای به شکست فاجعه‌آمیز این فیلم‌ها دامن زده‌اند. به این دلیل که همین فیلم‌ها با تبلیغاتی بهتر و در زمانی مناسب‌تر شاید ده‌ها برابر این میزان از فروششان می‌فروختند و به این شکل شکست‌خوردگان مطلق گیشه نامیده نمی‌شدند و البته مدیریت اکران که از مهم‌ترین مباحث حل نشده سینمای ایران در همه این سال‌ها بوده و هست که اگر حل شود فیلم‌ها در شرایط متعادل و منصفانه‌تر با تبلیغات تلویزیونی و شهری برابر می‌توانند رقابت کنند و هم دیده شده و هم در گیشه موفقیت کسب کنند.
 
شکست خوردگان گیشه 95

ربوده شده

«ربوده شده» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی بیژن میرباقری و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی ساخته سال ۹۴ است. «ربوده شده» پس از فیلم‌های «طبقه سوم»، «دوزخ، برزخ، بهشت» و... پنجمین ساخته بیژن میرباقری در مقام کارگردان است.
 
شکست خوردگان گیشه 95
 
داستان: زوجی در آستانه مهاجرت دچار مشکلاتی می‌شوند که مسیر زندگی‌شان را تغییر می‌دهد.

بازیگران: نیکی کریمی، روزبه بمانی، سروش صحت، مارال فرجاد، پگاه خسروی، حامدجوادی، کامران ملکی و پرویز آبنار.

نویسنده و تدوین: بیژن میرباقری

تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی

صدابردار: پرویزآبنار

جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیگ

مشاور رسانه‌ای و مدیرتبلیغات
: محسن سرافراز
 


سایه

«سایه» فیلمی به کارگردانی مسعود نوابی است که داستان آن به پسر و دختری می‌پردازد که قصد دارند با یکدیگر ازدواج کنند اما با مخالفت پدر روبه‌رو می‌شوند…
 
شکست خوردگان گیشه 95

بازیگران: رضا کیانیان در نقش سرگرد ساجدی، پدرام شریفی، دیبا زاهدی، فاطمه گودرزی، شبنم مقدمی، ثریا قاسمی و محمود مقامی

نویسنده: سعید رنجبر و وانا همتی

تهیه‌کننده: بهنام شهیدی

موسیقی: ستار اورکی

مجری طرح: بهنام شهیدی و حمیدرضا سعیدپور
 


فرار از اردو

«فرار از اردو» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی غلامرضا رمضانی، داستان گروهی از دانش‌آموزان شهرستان میبد برای اردویی دوروزه به شمال کشور است که در آستانه رفتن به سمت دریا، برنامه آن‌ها توسط مسؤلان مدرسه تغییر می‌کند که این تغییر برنامه مسائل و مشکلاتی را در پی دارد. «فرار از اردو» با نام قبلی «فرار از قلعه رودخان» نهمین ساخته غلامرضا رمضانی بعد از فیلم‌های «گنجشكك اشی مشی»، «همبازی» و... محسوب می‌شود.
 
شکست خوردگان گیشه 95

بازیگران: محمد بحرانی، سیروس همتی، شکرخدا گودرزی وگروهی از دانش آموزان شهرستان میبد یزد

نویسنده: غلامرضا رمضانی

تهیه‌کننده: حسن آقاکریمی

مدیر فیلمبرداری:
محمدرضا سکوت

جوایز: برنده پروانه زرین بهترین کارگردانی برای غلامرضا رمضانی در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

و چهارمین فیلم از نگاه مردمی در دوره ۳۳ جشنواره فیلم فجر
 


ابوزینب

فیلمی به کارگردانی علی غفاری، ماجرای مقاومت یک خانواده لبنانی در سال‌های اشغال این کشور به دست نیروهای رژیم صهیونیستی را روایت می‌کند. این فیلم روایتگر ایثار و فداکاری مادر خانواده‌ای‌ است که با تحمل رنج‌های فراوان، رازی را در سینه نهفته دارد. «ابوزینب» چهارمین ساخته علی غفاری پس از «شاهرگ»، «چراغ قرمز» و «استرداد» به حساب می‌آید.
 
شکست خوردگان گیشه 95

بازیگران: کارمن لبس، باسم مغنیه، عمار شلق و یوسف حداد

نویسنده: محمود غلامی و رضا اسکندر

تهیه‌‌کننده: مرتضی شعبانی

جلوه‌های ویژه میدانی: داتود رسولیان

جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: محمدصادق کریمیان
 


رفقای خوب

«رفقای خوب» فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی مجید قاری‌زاده ساخته سال ۹۴ است. این فیلم داستان زندگی یک بازیگر پیشکسوت را روایت می‌کند که سال‌هاست جلوی دوربین نرفته و حالا که بناست مراسم تجلیلی برایش برگزار شود هم هیچ‌کس از محل زندگی‌اش خبر ندارد. این‌جاست که رفقای قدیمی این بازیگر که آن‌ها نیز مدت‌هاست به‌دنبالش هستند درصدد برمی‌آیند تا با کمک نوه‌اش، او را پیدا کنند.
 
شکست خوردگان گیشه 95

بازیگران: جمشید مشایخی، داریوش اسدزاده، محمد کاسبی، عنایت بخشی، رضا رویگری، احمدرضا اسعدی، نوید لایقی مقدم، رامین ناصرنصیر و نعیمه نظام‌دوست
 


بچه‌های جسور

«بچه‌های جسور» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حجت‌اله سیفی و شهناز ارسالی، ساخته سال ۹۱ است.
 
شکست خوردگان گیشه 95

داستان: دانیال و خواهرش در یک جست‌وجوی ذهنی وارد یک شهر قدیمی زیر زمینی می‌شوند که آدم‌هایش به طلسم افسونگر گرفتار شده‌اند. آدم‌هایی که یا به شکل حیوان در آمده‌اند و یا به مردان کوتوله‌ای تبدیل شده‌اند...

بازیگران: رضا ایرانمنش، لیلا بوشهری، مهرداد فلاحتگر و محمد نوری/ بازیگران نوجوان: مسیح سیفی، زهرا عباس زرگری و یعقوب نفهان.

نویسندگان: حجت‌اله سیفی و شهناز ارسالی

تهیه‌کننده: حجت‌اله سیفی

مجری طرح و پخش: ناهید فیلم
 


کربلا جغرافیای یک تاریخ

مستندی به کارگردانی داریوش یاری، در فاز نخست مروری مستندگونه بر حرکت حماسی امام حسین(ع) از ابتدا تا پس از شهادت در روز عاشورا دارد و در فاز بعدی چگونگی عزاداری در فرهنگ‌های مختلف در جهان را در ماه محرم بررسی می‌کند.
 
شکست خوردگان گیشه 95

تهیه‌کننده: بهروز مفید

نویسنده: داریوش یاری

موسیقی: مجید انتظامی

پخش: حوزه هنری
 


دوازده صندلی

«دوازده صندلی» فیلمی به کارگردانی اسماعیل براری و نویسندگی داریوش رعیت، ساخته سال ۹۰ است. فیلم سینمایی «دوازده صندلی» که در جشنواره سی‌ام فیلم فجر شرکت کرده بود توقیف شد و پس از چهارسال توقیف و لغو مجوز در سال ۹۵ مجوز اکران را کسب کرد.
 
شکست خوردگان گیشه 95

داستان: هیچ انسان عاقلی ارزشمندترین دارایی خود را در صندلی عقب اتوموبیلش مخفی نمی‌کند پس هویدا نخست وزیر رژیم پهلوی هیچ‌گاه عاقل نبوده است! مسابقه‌ای تند و نفس‌گیر برای یافتن پیکان هویدا آغاز می‌شود…

بازیگران: احمد نجفي، داريوش اسدزاده، افسر اسدي، جمشيد جهان‌زاده، مصطفي طاري، ارژنگ اميرفضلي، رامتين خداپناهي، عليرضا اوسيوند، رضا توكلي، مهران رجبی و آرش نوذري

تهیه‌کننده: اسماعیل براری

نویسنده: داریوش رعیت
 


حریر

فیلمی به کارگردانی فریال بهزاد در سال ۹۴ ساخته شده است.
 
شکست خوردگان گیشه 95

داستان: چاقی بیش از حد دختری جوان و با استعداد موانع زیادی را در زندگی برایش به‌وجود آورده است. چیزی که او نمی‌داند این است که وقتی اعتماد به‌نفس داشته باشد و خود را باور کند می‌تواند هر هدفی را قابل دسترس کند...

بازیگران: علیرضا جلالی‌تبار، ژاکلین آواره، امیر صالحی‌زاده و روشنک عجمیان

تهیه‌کننده: غلامرضا آزادی

پخش: شکوفا فیلم
 


شرفناز
 
«شرفناز» فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی حسن نجفی ساخته سال ۹۳ است. این فیلم ابتدا با عنوان «راحله» از اداره نظارت و ارزشیابی مجوز ساخت گرفته بود که بعد به «شرفناز» تغییر نام داد. تهیه‌کنندگی «شرفناز» را در ابتدا جمال شورجه بر عهده داشت که در آغاز فیلمبرداری، تهیه‌کنندگی نیز به حسن نجفی واگذار شد.
 
شکست خوردگان گیشه 95

همه صحنه‌های فیلم در منظقه چابهار فیلمبرداری شده است. «شرفناز» اثری کاملا متفاوت با ساخته‌های پیشین نجفی است و باتوجه به فضای بیابانی و مناطق کویری در شرایط تولید سختی فیلمبرداری شده است.

داستان: شرفناز می‌ترسد الیاس کوچکش به سرنوشت احمد دچار شود. او سال‌هاست که به فرار از این جهنم دره می‌اندیشد. سرانجام یک روز با الیاس به آن سوی کوه‌های رنگی می‌گریزد که همیشه آرزوی دیدنش را داشت.

بازیگران: حمیرا ریاضی، ضرغام استادی‌اصل، علی اوسیوند و یاسمن اوسیوند همراه با تعدادی از هنرمندان بومی منطقه

نویسنده و تهیه‌کننده: حسن نجفی

مدیر فیلمبرداری: بایرام فضلی

پخش: حوزه هنری

مطلب مغفول در مقدمه این مطلب که لازم است در موخره یادآور شود، ضعف زیاد فیلم‌ها در اجرا، متن و حداقلی‌ترین المان‌های جذب مخاطب است. به‌طوری که برخی از این فیلم‌ها اگر در تلویزیون و در روزهای انتهایی هفته نیز برای خانواده‌ها نمایش داده شود احتمالا مخاطب چندانی نخواهند داشت، چه برسد به سینما که مخاطبانش کمی متفاوت‌تر هستند و برای دیدن فیلم هزینه و وقت می‌گذارند. به عبارتی ‌سازندگان و نمایش‌دهندگان این فیلم‌ها باید بیش از هرچیز از خود بپرسند چرا و با چه فاکتورهایی مردم علاقه‌مند به سینما باید در ترافیک و هوای آلوده کلان‌شهرها به سینماها بیایند و این فیلم‌ها را که حداقلی‌ترین عناصر جذب مخاطب را ندارند، تماشا کنند؟!
 
روزنامه صبا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار