افزایش سلامت روان با مصرف بیشتر میوه و سبزیجات
کد خبر: ۶۶۱۸۳
تاریخ انتشار: 2017 March 04    -    ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
تنها در دو هفته؛
یافته ها در پژوهش های جدید نشان می دهند که تنها در طول دو هفته با افزایش مصرف میوه و سبزیجات، سلامت روان نیز بهبود می یابد. برای ارزیابی دقیق تر و مطمئن تر تغییرات سلامتی می بایست این تحقیق در بازه ی زمانی طولانی تری انجام شود. این محققان همچنان ادعا می کنند که یافته های آنها بر تاثیر افزایش مصرف میوه و سبزیجات در ارتقای سلامت روان دلالت دارند.

 افزایش سلامت روان با مصرف بیشتر میوه و سبزیجات  اختصاصی «تابناک باتو»؛ میوه ها و سبزیجات بخش عمده ی یک رژیم غذایی سالم هستند اما فواید میوه ها و سبزیجات فقط به سلامت جسم خلاصه نمی شود. یافته ها در پژوهش های جدید نشان می دهند که تنها در طول دو هفته با افزایش مصرف میوه و سبزیجات، سلامت روان نیز بهبود می یابد.

دکتر تاملین کونر (Tamlin Conner) از بخش روانشناسی دانشگاه اوتاگو (Otago) نیوزیلند و همچنین سرپرست این پژوهش و همکارانش دریافتند که جوانانی که به طور روزانه و به مدت 14 روز، میوه و سبزی بیشتری مصرف کرده بودند، افزایش قابل توجهی در شادابی و انگیزه را تجربه کردند.

این پژوهشگران، نتایج تحقیقات خود را به تازگی در مجله پلوس وان (PLOS One) منتشر کرده اند.

افزایش سلامت روان با مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

طبق اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده، بزرگسالان می بایست روزانه حدود دو فنجان میوه و حدود دو تا سه فنجان سبزیجات مصرف کنند. یک فنجان میوه معادل یک نصفه گریپ فروت و یا یک پرتقال بزرگ و همچنین یک فنجان سبزیجات معادل یک فلفل دلمه ای بزرگ و یا یک سیب زمینی بزرگ پخته است.

میوه ها و سبزیجات به عنوان جزئی از رژیم غذایی سالم، می توانند به کاهش خطر ابتلا به چاقی مفرط، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، سکته و برخی از انواع سرطان کمک کنند.

همچنین مطالعات انجام شده در سال های اخیر اثبات کرده اند که مصرف میوه و سبزی می تواند سلامت روان را بهبود ببخشد. دکتر کونر و تیم تحقیقاتی وی قصد دارند تا مطالعات بیشتری در مورد این ارتباط انجام دهند.

افزایش انگیزه و شادابی با مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات

این تیم تحقیقاتی برای این پژوهش، از 171 دانشجوی بین 18 تا 25 سال نام نویسی به عمل آوردند و آنها را برای دو هفته، به سه گروه تقسیم کردند. یک گروه همان رژیم غذایی قبلی خود را پیگیری کردند و یک گروه نیز به شخصه، دو وعده اضافی از میوه ها و سبزیجات تازه (شامل هویج، کیوی، سیب و پرتقال) را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کردند. در عین حال، گروه سوم با کوپن های از پیش پرداخت شده و همچنین پیامک های یادآوری مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، کار را ادامه دادند.

در زمان شروع و پایان این مطالعه، شرکت کنندگان از لحاظ خلق و خو، شادابی، انگیزه، علائم افسردگی و اضطراب و سایر عوامل موثر بر سلامت روان و تندرستی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

پژوهشگران دریافتند، شرکت کنندگانی که به شخصه میوه و سبزیجات اضافی را در این مدت 14 روزه (3.7 وعده در روز) مصرف می کردند، ارتقاء محسوسی را در تندرستی روانی خود تجربه و احساس کردند. بهبود هایی علی الخصوص در شادابی، انگیزه و سرزندگی این شرکت کنندگان قابل مشاهده بود.

اما دو گروه دیگر در این مدت، هیچ گونه بهبودی در سلامت و تندرستی روان خود نشان نداند. علاوه بر این نتایج، بهبودی در علائم افسردگی و اضطراب در هیچ کدام از این سه گروه مشاهده نشد. این پژوهشگران یادآور شدند: برای ارزیابی دقیق تر و مطمئن تر تغییرات سلامتی می بایست این تحقیق در بازه ی زمانی طولانی تری انجام شود.

این محققان همچنان ادعا می کنند که یافته های آنها بر تاثیر افزایش مصرف میوه و سبزیجات در ارتقاء سلامت روان دلالت دارند.

نتیجه گیری این تیم پژوهشی

"تغذیه جوانان با میوه ها و سبزیجات با کیفیت بدون اطلاع رسانی پیامکی و بدون اختصاص کوپن می تواند در مدت زمان دو هفته، منتج به بهبود سلامت روان آنها شود. این اولین پژوهشی است که نشان می دهد، تغذیه جوانان با میوه ها و سبزیجات با کیفیت می تواند در کوتاه مدت، منجر به ارتقای سرزندگی، شادابی و انگیزه ی آنها شود. این یافته ها به عنوان تایید اولیه بر وجود ارتباطی بین مصرف میوه و سبزیجات و تندرستی تلقی می شود و مطالعاتی در مقیاس بزرگتر می تواند ضمانتی بر صحت این یافته ها باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار