چگونه از ماشین گرفتگی کودکان جلوگیری کنیم؟
کد خبر: ۶۵۸۹۷
تاریخ انتشار: 2017 March 01    -    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵

اگر دچار ماشین گرفتگی می شوید، به احتمال زیاد از این که به تنهایی در جاده به مدت طولانی سفر کنید، می ترسید. ماشین گرفتگی تنها یک مورد از انواع بیماری های حرکتی است که بعضی اشخاص هنگامی که سوار اتومبیل هستند آن را تجربه می کنند. سرگیجه، خستگی، و حالت تهوع می تواند سفر را برایتان ناخوشایند کند. پس در وهله اول باید ببینیم که چگونه می توان از آن پیش گیری کرد.

گام ۱

بفهمید که چرا ماشین گرفتگی برایتان اتفاق می افتد. بیماری حرکت به دلیل اختلاف بین چیزی که می بینید (در این مورد، در داخل خودرو مغزتان می گوید که هنوز نشسته اید) و آنچه احساس می کنید (سیستم بدنتان که تعادل را از طریق گوش میانی تان برقرار می کند، به مغزتان می گوید که در حال حرکت هستید) به وجود می آید. تضاد بین آنچه می بینید و آنچه حس می کنید، باعث فرستادن پیام توسط انتقال دهنده عصبی می شود که به اشتباه توسط بدنتان به عنوان سیگنال-توهم- مسمومیت دریافت می شود، بنابراین بدنتان سعی می کند تا خود را از آنچه که باعث به وجود آمدن این وضعیت می شود، خلاص کند.

گام ۲

از پنجره بیرون را نگاه کنید. تماشای مناظر درحال حرکت بیرون می تواند به سیستم تعادلتان کمک کند تا حرکت را تشخیص دهد و عدم تطابق را که باعث ماشین گرفتگی می شود رفع کند. روی یک شیء تقریبا ثابت -مثل افق- تمرکز کنید. از کارهایی که باعث تمرکز روی یک نقطه ثابت -مانند بازی یا مطالعه- می شود، خودداری کنید. به اطراف نچرخید و زیاد از یک نقطه به نقطه دیگر نگاه نکنید.

گام 3

ندلی جلوی ماشین بنشینید. (در صورت امکان) رانندگی کنید. رانندگان چون همیشه روی جاده تمرکز می کنند، به ندرت دچار ماشین گرفتگی می شوند. نشستن در صندلی کنار راننده هم خوب است چون نه تنها از شیشه جلو مناظر بیشتری را می توانید ببینید، بلکه در بعضی اتومبیل ها، جلوی ماشین در جاده های پر از دست انداز کمتر تکان می خورد. اگر رانندگی برایتان ممکن نیست یا تمایل ندارید، می توانید تجسم یا وانمود کنید که در حال رانندگی هستید. این کار اغلب می تواند به کاهش تهوع کمک کند.

	چگونه به ماشین گرفتگی دچار نشویم

گام ۴

اگر می توانید چشم هایتان را ببندید. حتی می توانید بخوابید. وقتی چشمانتان بسته است چیزی نمی بینید و عامل به وجود آمدن بیماری حرکتی از بین می رود.

 چگونه به ماشین گرفتگی دچار نشویم

گام ۵

پنجره را باز کنید. در بسیاری از مردم تنفس هوای سرد و تازه کمک می کند که حس بهتری داشته باشند هر چند دلیل این امر مشخص نیست. اگر برایتان ممکن نیست که پنجره را باز کنید، به سمت پایین پنجره خم شوید و نفس بکشید. از آنجا هوای تازه به درون اتومبیل نفوذ می کند. بعضی افراد، بوی خاصی (مثل خوشبو کننده هوای داخل ماشین، عطر، دود، و مواد غذایی) حالشان را بد می کند. اگر می توانید از این موارد دوری کنید یا اینکه بوی آرامش بخشی مثل سنبل یا نعناع را اسپری کنید تا بوهای دیگر را از بین ببرد.

چگونه به ماشین گرفتگی دچار نشویم

گام ۶

استراحت کنید. بیرون بروید و پاهایتان را دراز کنید. روی یک نیمکت یا زیر یک درخت بنشینید و از طریق دهانتان نفس های عمیق بکشید تا به آرامشتان کمک کند. این کار به خصوص برای سفرهای طولانی در جاده های پر پیچ و خم مهم است. این کار هم به کاهش ماشین گرفتگی کمک می کند و هم راننده استراحت می کند.

گام ۷

از این مرحله برای کاهش تهوعتان استفاده کنید. از آنجا که تهوع ضعیف کننده ترین علامت ماشین گرفتگی است. همیشه اقدامات خوبی برای پیشگیری از آن به کار ببندید. یک نوع درمان کلاسیک که به دلیل ضد تهوع و ضد استفراغ بودن، به طور گسترده ای به رسمیت شناخته شده است، استفاده از ریشه زنجبیل است. به یاد داشته باشید که اگر چه داروهای ضد تهوع زیادی وجود دارند اما ممکن است برای تهوع ناشی از ماشین گرفتگی کارایی نداشته باشند.
چند عدد بیسکوییت (کلوچه) زنجبیلی قبل از مسافرت، در طول آن و پس از رسیدن به مقصد بخورید.
سایر چیزهای مفید برای خوردن آب نبات زنجبیلی (جویدنی)، زنجبیل شکری (اگر گرم بودن زنجبیل برایتان اهمیت ندارد) و شیرینی نعناعی زنجبیلی است.
اگر می خواهید به جای دوری سفر کنید، می توانید با خودتان در یک فلاسک چای زنجبیلی ببرید. چای نعناع یکی دیگر از گزینه های خوب است.
نعناع تازه هم می تواند به کاهش تهوع کمک کند. نعناع خواب آلودگی و سایر عوارض جانبی داروهای ضد تهوع را به همراه ندارد. با خوردن ۲ برگ شروع کنید و اگر دیدید نیاز دارید، می توانید به مقدار بیشتری هم از آن استفاده کنید.
می توانید آب نبات نعناعی (نوعی از آن که دیر آب می شود) را در دهان خود نگه دارید. این کار روش خوبی است که حتی بر روی کسانی که حالت تهوع در آن ها آغاز شده است هم اثر می گذارد.
گوش دادن به موسیقی می تواند ذهنتان را از بیماری دور نگه دارد.

 

گام ۸

طب فشاری را امتحان کنید. اگر احساس می کنید که ممکن است دچار ماشین گرفتگی شوید، فشار ملایمی روی ساعد خود (بین تاندون ها) در حدود ۳ سانتی متر (تقریبا ۱ اینچ) یا بعد از مفصل مچ دست وارد کنید. همچنین می توانید یک باند برای مچ دستتان بخرید تا این کار را برایتان انجام دهد.این کار به طور موقت می تواند باعث به تاخیر انداختن یا کاهش تهوع در شما تا زمانی که در سفر هستید شود. می توانید این باندها را از داروخانه ها تهیه کنید.

گام ۹

از داروهایی که از ماشین گرفتگی جلوگیری می کنند، استفاده کنید. داروهای با دوز بالا و نسخه ای وجود دارد که برای ماشین گرفتگی موثر هستند. بسیاری از آنها حاوی دیمن هیدرنات، مکزلین و یا اسکوپولامین هستند. قبل از مصرف حتماً به عوارض استفاده از آنها توجه کنید -به خصوص اگر می خواهید رانندگی کنید- و نظر دکتر خود را در مورد استفاده از آن ها بپرسید. آنتی هیستامین ها می توانند حالت تهوع ناشی از ماشین گرفتگی را با کند کردن حسگر حرکت گوش داخلی کمتر کنند. این دارو می تواند بخشی از مغز را که تهوع را کنترل می کند مسدود کند. آنتی هیستامین باعث خواب آلودگی می شود و بر توانایی تان تاثیر می گذارد.
درمان های عامیانه
بسیاری از "راه حل های عامیانه” وجود دارد که روی بعضی افراد تاثیر می گذارد، اما دلیل آن را نمی توان توضیح داد و ثابت نشده است. اگر روی بقیه تاثیری نداشته باشد احتمالا می گویند که اتفاقی بوده است.
– بو کردن روزنامه را امتحان کنید.
– خوردن غذاهای ترش (یا هر چیز ترشی) قبل و در طول سفر می تواند به کاهش احساس بیماری کمک کند.
– یک باند پلاستیکی دور مچتان ببندید. همچنین می توانید از باندهای مخصوص بیماری های حرکتی استفاده کنید. سفتی باند پلاستیکی باعث حواس پرتی می شود و از تهوع جلوگیری می کند.
– آدامس بجوید (این کار احساس تهوع را از بین می برد.)
– بیسکوییت نمکدار یا سایر تنقلات شور مصرف کنید.
– یک تکه گچ بر روی نافتان قرار دهید.
– سرتان را به طور مداوم در تماس با صندلی یا پنجره قرار دهید.
– به موسیقی (با هدفون) گوش دهید. از یک دستگاه پخش مثلMP3 پلیر استفاده کنید. این کار برای دستکاری اطلاعاتی که گوش میانی برای مغز می فرستد و منجر به حالت تهوع می شود، مفید است.
– سرتان را تکان ندهید.

چگونه به ماشین گرفتگی دچار نشویم

نکات و هشدارها

    از تمرکز بر روی هر نوشته یا هر چیزی داخل ماشین برای مدت طولانی خودداری کنید چون دچار ماشین گرفتگی می شوید. اگر خواندن نقشه باعث می شود حالتان بد شود، از راننده بخواهید که به بررسی نقشه بپردازد.
    روی اشیای در حال حرکت تمرکز نکنید. روی چیزی در افق تمرکز کنید که حرکت نمی کند. این کار کمک می کند به خواب بروید و در مورد همه چیزهای خوبی که می خواهید انجام دهید فکر کنید.

    بخوابید. هنگامی که بیدار می شوید احتمالاً به مقصد رسیده اید.
    مه غلیظ به شدت دیدتان را محدود می کند و می تواند احساس بیماری را در شما تسریع کند. اگر با این مورد مواجه شدید سعی کنید چشمانتان را ببندید و به خواب بروید. اگر نمی خوابید چشمانتان را بسته نگه دارید و به کارهایی که می خواهید در مقصد انجام دهید فکر کنید.

    برای کمک به کودکان برای جلوگیری از ماشین گرفتگی آنها را روی یک صندلی بنشانید که دید واضح و روشنی از بیرون داشته باشند و آن ها را تشویق کنید که به بیرون نگاه کنند. اجازه ندهید که داخل ماشین فیلم تماشا کنند چون باعث ماشین گرفتگی در آن ها می شود.

    نفس های عمیق بکشید تا اکسیژن بیشتری به گردش در بیاید.
    پنجره را برای داخل شدن هوای تازه باز بگذارید.
    تهویه ماشین را روشن کنید.

    قبل از سفر از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنید. خوردن شکلات صبح قبل از رفتن به سفر می تواند حالتان را بدتر کند.
    اگر چیزی در معده تان وجود نداشته باشد، نمی توانید استفراغ کنید درست است؟ پس می توانید وقتی می خواهید سوار ماشین شوید مدتی از روز را چیزی نخورید. غذاهای ساده مثل یک کاسه کوچک غلات یا دو قطعه نان تست به عنوان صبحانه بخورید. بعد از غذا می توانید یک بسته کوچک کراکر بیسکوییت نمکدار بخورید. این کار کمک می کند که استفراغ نکنید.

    بوی پوست پرتغال تازه یا لیمو کمک می کند که حالت تهوعتان از بین برود.
    خوردن کمی نمک هم می تواند مفید باشد.

    خود را سرگرم نگه دارید، به موسیقی گوش دهید یا با خانواده و دوستانتان به صحبت بپردازید این کار حالت تهوع را از شما دور می کند.
    آواز بخوانید و به رادیو گوش دهید.
    در مورد این بیماری با کسی صحبت نکنید و اگر کسی به آن دچار شد به او نگاه نکنید.
    سعی کنید یک بازی مانند ۲۰ سوالی انجام دهید تا ذهنتان به جای بیماری، روی حدس زدن جواب متمرکز شود.

    به طور کامل از غذا خوردن اجتناب نکنید. این کار می تواند باعث برگشت اسید معده تان شود.

    قبل از استفاده از هر نوع دارو برای پیشگیری از ماشین گرفتگی با پزشکتان مشورت کنید.

    حتی اگر تمام اقدامات احتیاطی را انجام دهید باز هم ممکن است بیمار شوید. کیسه های یکبار مصرف مخصوص تهوع و استفراغ به همراه داشته باشید. همیشه در ماشین جوش شیرین داشته باشید. اگر داخل ماشین استفراغ کردید، فوراً جوش شیرین به آن محل بمالید تا بوی آن را از بین ببرد و بعداً آنجا را تمیز کنید.

    اگر مشکلات معده مانند GERD (رفلکس اسید معده) دارید، مکیدن نعناع می تواند باعث سوزش معده تان شود، این موضوع را با پزشکتان مطرح کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار