مسجدی که از زیر خاک بیرون آمد
کد خبر: ۶۵۶۵۵
تاریخ انتشار: 2017 February 26    -    ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
به نقل از پایگاه خبری «الوسط»، این مسجد قدیمی و تاریخی که در روستای القریه» واقع در جزیره «ستره» بحرین واقع است، «الزاهر» نام داشته و قدمت آن به ۷ یا ۸ قرن قبل بر می‌گردد.
اداره اوقاف الجعفری بحرین اعلام کرد: «الزاهر» یکی از مساجد معروف به «مساجد تپه» در بحرین است که براساس برآورد‌های اولیه قدمت آن به ۷ یا ۸ قرن قبل برمی‌گردد و این اداره از حدود یک سال پیش‌، پروژه مستندسازی این مسجد را آغاز کرده است.
 
کابران شبکه‌های اجتماعی تصاویری از این مسجد تاریخی منتشر کردند که بارش‌های شدید اخیر در بحرین سبب نمایان‌شدن پایه‌های آن شده بود، این در حالی است که یک مقبره تاریخی نیز در نزدیکی این مسجد قرار دارد.
 
«جاسم حسین آل عباس»، نماینده واحد تحقیق و مستندات اداره اوقاف جعفری بحرین در این باره گفت: واحد آثار باستانی این اداره از اسفندماه سال گذشته پروژه مستندسازی این مسجد تاریخی را آغاز کرد، به طوری که مساحت و دیوارهاي از بین رفته آن را تصویرسازی و اطلاعاتی میدانی درباره این مسجد و گورستان مجاور آن جمع‌آوری کرد و تحقیقی جامع درباره مکان آن انجام داد.
وی در ادامه برخی از تشریفات پیچیده و طولانی را از عدم دلایل ثبت این مسجد و گورستان مجاور آن دانست و گفت: پایه‌های این مسجد نشان می‌دهد که دارای سه رواق و یک محراب بلند بوده و معماری آن شبیه مساجد «العذار» و «السعادات» در روستای «کرانه» و مسجد «الخیس» در روستای «باربار» بوده است.

اداره اوقاف جعفری بحرین اعلام کرد: همچنین، در مجاور ویرانه‌های این مسجد، یک گورستان قدیمی نیز وجود دارد که خیلی اتفاقی کشف شد به طوری که یک روز هنگامی که یک کامیون برای تخلیه بار به این تپه می‌آید، یکی از چرخ‌های آن در یک حفره می‌افتد و پس از بررسی و کندوکاو معلوم می‌شود که این حفره به یک قبر تاریخی تعلق دارد که در کنار آن قبرهای زیادی نیز قرار دارند.
 
منبع: ایکنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار