پدیده های طبیعی از دیدگاه انسان های نخستین
کد خبر: ۶۵۳۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2017 February 23    -    ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
اما امروزه نگاه علمی جای اساطیر و افسانه ها را گرفته و پیشرفت های علم زمین شناسی باورهای آنها را به چالش کشیده است. در این گزارش با چند نمونه از باورهای انسان باستان درباره پدیده های طبیعی آشنا خواهید شد.
 
 
پدیده های طبیعی از دیدگاه انسان های نخستین  اختصاصی «تابناک باتو»؛ راه رسيدن بشر به علم و آگاهی آسان نبوده است. انسان ها مسیر سخت و طاقت فرسایی برای گشودن درهای علم و دانش پیموده اند تا از تاریکی جهل به روشنایی های دانایی و علم رهسپار شوند.‌ پدیده های طبیعی همچون توفان، سیل و ... در باور مردمان باستان به افسانه ها و اساطیر مرتبط بودند. اما امروزه نگاه علمی جای اساطیر و افسانه ها را گرفته و پیشرفت های علم زمین شناسی باورهای آنها را به چالش کشیده است. در این گزارش با چند نمونه از باورهای انسان باستان درباره پدیده های طبیعی آشنا خواهید شد.

فوران آتشفشان ها
 
پدیده های طبیعی از دیدگاه انسان های نخستین
 

آتشفشان ها برای انسان باستان همچون جهنمی متصاعد از دهلیزهای تو در تو و پنهان زمین بود. شراره های هولناک، خاموش ناپذیر و خروشان در نظر انسانهای جهان کهن با الهه ها و اساطیر بی ارتباط نبودند‌. رومیان باستان فوران آتشفشان ها را به «وولکان» رب النوع آتش و آهنگری نسبت می دادند.

وقتی وولکان یکی از ایزد بانوان را کمک کرد، خشم ژوپیتر خدای خدایان را برانگیخت. او وولکان را به اعماق زمین تبعید کرد. وولکان در اعماق زمین به کارش ادامه داد و قدرتمندانه با چکش بر سندان می کوبید‌.  از برخورد چکش بر سندان او آتش و شعله برمی خاست و از گذرگاه های زمین بیرون می آمد. رومیان باستان  فوران آتشفشان را نتیجه کوبیده شدن چکش وولکان بر سندان آهنگری اش می دانستند.

باد و توفان در بیابان
 

 

در بیابان های شبه جزیرة العرب، توفان های مهیبی رخ می داد. بادیه نشینان و بیابان گردها درباره ی توفان افسانه ها و اساطیر بسیاری ساختند. آنها توفان را به عالم جن نسبت می دادند و بر این باور بودند که وقتی جنیان در بیابان ها به جنگ کردن با یکدیگر  می پردازند، بر اثر مبارزه ی آنها گرد و غبار و توفان ایجاد می شود. آنها توفان های بیابانی را حاصل کشمکش و جنگ میان جنیان برمی شمردند.

رعد و برق
 
 

روی کوه های برفی اسکاندیناوی اساطیر نورس (نوردیک) باور و میراث فکری مردم بودند. در افسانه های اسکاندیناوی رعد و برق را به ثور یا تور (Thor) نسبت می دهند. ثور محبوبترین ایزد در اساطیر اسکاندیناوی، ایزد آذرخش، توفان و تندر بوده است. مردی عظیم الجثه با ریش و موهای سرخ.

وایکینگ ها می گفتند در هنگام توفان تور بر ارابه اش که توسط دو بز کشیده می شود سوار می گردد و در آسمان به پرواز درمی آید و پتکی که کوتوله ها برایش ساخته اند،به سوی دشمنان غول پیکرش پرتاب می کند. در نتیجه آن صاعقه شکل می گیرد. تور از اهمیت و ارزش بالایی برای مردم اسکاندیناوی برخوردار بود.

سیل
 

 

سیل از افسانه سرایی فراعنه در امان نبود. آنها سیل را نیز همچون سایر پدیده های طبیعی بر اساس باورها و اندیشه های خود درباره طبیعت و کائنات تعريف می کردند. داستان سیل از جایی شروع می شود که ازیریس به عنوان معلم به زمین فرود می آید، او در میان مردم محبوب می شود و مردم به او عشق می ورزند تا جایی که آتش کینه و حسد «ست»  برادرش شعله ور می شود.

«ست» می کوشد تا خود را از شر ازیریس نجات دهد. او تابوت زیبا و چشم نواز می سازد که به اندازه ازیریس است. سپس همه را به جشن باشکوهی فرا می خواند سپس تابوت را می آورد و به کسی که تابوت اندازه او شود وعده پاداش می دهد. ازیریس در تابوت می رود و ست در آن را قفل می کند و تابوت را به اعماق دریا می اندازد. همسر ازیریس که «ازیس» نام داشت، از موضوع آگاه می شود و با سرعت به طرف دلتا می رود و در میان اندوه فراوان اشکی از چشمانش جاری می شود و نیل سرازیر می شود و ساحل امن آن را در خود فرو می رود. به این ترتیب سیل برای آنها حکایتی از کینه، عشق و صلح بوده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۶۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
1
12
غره نشویم! هنوز هم بشر گرفتار جهل و لاجرم اسیر خرافات و موهومات است.
استیون هاوکینگ
|
United Arab Emirates
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
5
6
با گذشت چند سال دیگر خواهیم دید که همه باور‌های متافیزیک به سرنوشت این افسانه‌ها دچار خواهد شد و فقط فیزیک معتبر خواهد بود
پاسخ ها
علی
| |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
اقای هاوکینگ که تاکنون چندین بار نظراتش راعوض کرده بهتر است در این پیشگویی اش تجدید نظرکند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار