روایت هایی از شهروندان درگیر سیل و برف
کد خبر: ۶۴۹۹۶
تاریخ انتشار: 2017 February 19    -    ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
استان های شمالی درگیر برف هستند و استان های جنوبی گرفتار سیل، گرد و غبار نفس کشیدن را برای خوزستانی ها سخت کرده. تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده شبیه فیلم های آخر الزمانی است. دراین شرایط مدیریت بحران بحث اصلی محافل رسانه ای و سیاسی کشور است.

فارغ از گزارش های رسمی و آنچه مسئولان اعلام می کنند ما درتماس با چند تن از شهروندان عادی روایت آنها را از ماجرا جویا شدیم. اینکه با چه مشکلاتی مواجه هستند و آیا مدیران شهری و استانی به درستی درحال مدیریت بحران هستند یا خیر.

1.استان گیلان

بارش برف امسال دراستان گیلان حداقل در 10 سال اخیر بی سابقه است. گفته شده در نقاطی از شهر رشت ارتفاع برف به 80 سانتیمتر رسیده. خانم خوش سرور از ساکنان خیابان معلم رشت  می گوید: از دو شب پیش که بارش برف شروع شد قطعی برق و آب دربعضی نقاط رخ داد. مثلا منطقه تختی و پشت تاکسیرانی را من خبر دارم که با مشکل قطع برق مواجه شدند. درکل به علت هشدارهایی که از پیش داده شده بود ما آمادگی لازم را داشتیم و خسارات به اندازه برف سال 83 نیست.

فهیمه از ساکنان خیابان گلسار رشت درگفت و گو با هفت صبح اوضاع را اینطور توصیف می کند:" قطع برف دربعضی نقاط پیش آمده مثل بلوار سمیه که 12 ساعت برق نداشتند و بلوار گیلان هم درساعاتی با قطع برق مواجه بودند. شهرداری مسیرهای اصلی را در شهر باز کرده و رفت و آمد درجریان است. داخل کوچه ها را هم خود ساکنان برفروبی کردند. این شهروند درادامه توضیح می دهد: ارتفاع بارش برف در منطقه ما به 50 تا 60 سانتیمتر رسیده. در مناطقی که نزدیک به کوه هستند میزان بارش برف بیشتر بوده و درنقاط نزدیک به دریا کمتر. ما حداقل در 5 سال اخیر شاهد چنین وضعیتی نبودیم و در سال 86 هم دریک بازه زمانی یک هفته ای این میزان برف بارید. این بار اما فقط در طول 12 ساعت این حجم برف بارید. او درمورد کیفیت مدیریت بحران دررشت می گوید:" با توجه به بارش برف هفته پیش و خرابی هایی که به بار آمد این هفته شهرداری و دیگر دستگاه ها آمادگی بیشتری داشتند. از چند روز پیش درختان را هرس کردند و ماشین های برفروبی به سرعت فعال شدند. چون هفته پیش چندین درخت روی خودروها سقوط کرد و درخود خیابان گلسار سقوط درخت روی پست برق باعث خاموشی منطقه شد.

2. استان فارس

جاری شدن سیل روزهای سختی را برای اهالی روستاها و شهرستان های استان فارس رقم زده. آقای حاجی پور از ساکنان شهرستان مهر این استان می گوید:" شهرستان ما با 420 میلی متر بارش رکورد دار بارش درسطح استان است. رودخانه خشک مهران طغیان کرده و سه محور اصلی شهرستان مسدود شده است. او به این سوال که آیا عملیات امدادرسانی به خوبی درحال انجام است یا خیر توضیح می دهد: دستگاه های مختلف مثل هلال احمر، ستاد بحران، بسیج و ... وارد عمل شدند اما مردم رضایت ندارند.

ساکنان مسکن مهر و شهرک ایثار به علت اینکه درپایین دست گوراب ها قرار داشتند با دستور دادستانی تخلیه شدند. آسفالت ها تخریب شده منازل مسکونی بیش از هزار خانوار خسارت دیده است.

3. جهرم

اهالی شهر جهرم در استان شیراز نسبت به سایر مناطق این استان آسیب های بیشتری دیده اند. مهرداد روشناس از اهالی جهرم درمورد اتفاقات چند روز اخیر می گوید: از هفته گذشته بارندگی ها آغاز شد و روز به روز شدت گرفت. در 30 سال گذشته اهالی جهرم چنین بارانی را ندیده بودند.

روستاهای محمد آباد، فاطمیه، زیبا شهر، حاجی آباد و ... از جمله مناطقی بودند که در آن بارندگی ها بسیار شدت یافته بود و سیل وحشتناکی به راه افتاد. از چند روز قبل ستاد مدیریت بحران و مسئولان مختلف هشدارهای زیادی داده بودند و اهالی این منطقه را ترک کرده بودند. آنها را در سالن های ورزشی و مدارس اسکان دادند و نیروهای هلال احمر نیز به آنها رسیدگی می کردند.

روستای یرج یکی دیگر از روستاها بود که کاملا زیر آب رفت و خسارات زیادی را دید. این روستا کاملا زیر آب رفته است. با وجود ا ین که برخی از روستائیان زمین هایشان را برای سد سلمان فارسی فروخته بودند اما تا آخرین دقایق حاضر به ترک خانه های خود نبودند.

یکی از مشکلات عمده این چند روز آن بود که روستاییان حاضر به ترک خانه های خود نبودند و می ترسیدند در زمان بازگشت به منازل خود چیزی از خانه هایشان باقی نمانده باشد که متاسفانه دربرخی از مناطق این اتفاق رخ داد.

به جز مشکلات راه ، تخریب برخی روستاها و مسیرهای ارتباطی، قطعی گاز در برخی مناطق نیز چند روزی است که ادامه دارد.

4. کرمان

برخی از شهرهای استان کرمان نیز سیل های گسترده ای به خود دیده است. فاطمه فتاحی که ساکن بم است می گوید: شهرها و استان های اطراف بم دچار بحران شدیدی شده اند. شهرستان ریگان یکی ازآنهاست که بارش به شدت وحشتناک است و مردم تخلیه شده اند و دراطراف بم چادر زده اند.

آب سد نسا نیز سرریز کرده است و باعث شده تا شدت سیل شدیدتر شود.

برخی امکانات این شهرها مانند برق، آب و ... قطع شده است.

روستاهای عامریه، روداب و ... نیز همگی در وضعیت بحرانی به سر می برند.
منبع : هفت صبح
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار