دانستنی های جالب درباره «کوکابورای بال آبی»
کد خبر: ۶۴۹۶۵
تاریخ انتشار: 2017 February 19    -    ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
جوجه‌های کوکابورا کور و لخت به دنیا می‌آیند. جوجه‌ها با تیزی کوچک نوک خود پوسته تخم را می‌شکافند. در طول هفته‌های اول زندگی، جوجه‌ها بسیار عصبی و پرتکاپو هستند و اغلب جوجه‌های بزرگ، جوجه ها‌ی کوچک را می‌کشند.
 دانستنی های جالب درباره «کوکابورای بال آبی»
 
دانستنی های جالب درباره «کوکابورای بال آبی»
  اختصاصی «تابناک باتو»، کوکابورای بال آبی (Dacelo leachii / Blue-winged Kookaburr) بزرگترین پرنده از دسته ماهی خورک‌ها و یک نوع از کوکابورا‌هاست و نوک بلند و سر مربعی شکل دارد. پرنده کوکابورا نماد استرالیا شناخته می‌شود. سر این نوع کوکابورا خطوط و رگه‌های قهوه‌ای رنگ دارد، در حالی که شانه ها، قسمت پایین و دم (در پرنده نر) آبی رنگ هستند. آن‌ها پرندگان خجالتی هستند و به سختی متوجه حضور آن‌ها میان شاخ و برگ درختان خواهید شد.

رژیم غذایی آن‌ها از انواع مختلف موجودات ساکن زمین است. کوکابورا پرنده‌ای گوشتخوار است و از حشرات، موش، قورباغه، خزندگان، ماهی و ... تغذیه می‌کند. او با نوک باز به سمت طعمه‌ی خود شیرجه می‌رود. نوک او به شکلی است که مناسب شیرجه زدن و شکار موجودات و حشرات است. پس از یک شکار موفق این پرنده بار دیگر به شاخه‌ای که روی آن نشسته بود، بازمی‌گردد. کوکابورا طعمه را چند بار به شاخه‌ای که روی آن نشسته می‌کوبد. او در هنگام شکار کردن مار‌ها بسیار دقت می‌کند. غذاهای هضم نشده و قی شده توسط پرنده کوکابورا را می‌توان روی زمین و زیر لانه دید.
 
دانستنی های جالب درباره «کوکابورای بال آبی» 

جوجه‌های کوکابورا کور و لخت به دنیا می‌آیند. جوجه‌ها با تیزی کوچک نوک خود پوسته تخم را می‌شکافند. در طول هفته‌های اول زندگی، جوجه‌ها بسیار عصبی و پرتکاپو هستند و اغلب جوجه‌های بزرگ، جوجه ها‌ی کوچک را می‌کشند. در یک تا دو ماه اول پدر و مادر به جوجه‌های جوان می‌آموزند که چگونه شکار کنند و وقتی به اندازه کافی بزرگ شدند و توانستند از خودشان دفاع کنند از لانه خارج می‌شوند.
 
دانستنی های جالب درباره «کوکابورای بال آبی» 

کوکابورا قهقهه‌های دیوانه وار می‌زند تا به حیوانات دیگر درباره ورود به قلمرواش هشدار بدهد. بومیان استرالیایی درباره این پرنده‌ها افسانه‌های جالب زیادی دارند. بومیان استرالیایی می‌گویند روح بزرگ (Biami) که در تفکر بومیان استرالیا خالق و خدای آسمان‌ها بود، نخستین کوکابورا را خلق کرد تا وقتی چشمه خورشید هر صبحدم برمی‌آید با صدای بلند و قهقهه سان خود مردم و سایر موجودات را از خواب بیدار کند و با صدایش که شبیه خنده است همزمان با طلوع خورشید شادی و مسرت را در سراسر سرزمین استرالیا برانگیزد. روح بزرگ نیز از شادی مردم شاد می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار