روش های افزایش انگیزه برای ورزش
کد خبر: ۶۴۹
تاریخ انتشار: 2015 May 18    -    ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
همه میدانیم ورزش برایمان خوب است اما انجام مرتب ورزش، به این سادگی نیست. پایبندی به برنامه ورزشی برای بسیاری از ما کار سختی است. و هر بار صدایی درونمان میگوید امروز نه، اما فردا ورزش میکنم. انگیزه شما را به برنامه ورزشی پایبند میکند.

1- اهداف عملی برای خود تعیین کنید. هدف رسیدن به تناسب اندام ممکن است فعلا برایتان خیلی سنگین باشد به خصوص اگر به تازگی میخواهید ورزش را شروع کنید. جرالد اندرس روانشناس ورزش، میگوید: "افراد تازه کار دوست دارند بهترین اهداف را برای خود در نظر بگیرند اما معمولا فشار زیادی بر آنها وارد شده و خسته میشوند." بنابراین سعی نکنید با یک ساعت در روز، ورزش را شروع کنید. به جای این کار، اهداف قابل دستیابی و معقول تعیین کنید مثل دو تا سه مرتبه ورزش در هفته، هر بار به مدت بیست تا سی دقیقه.

2- در برنامه جلو بروید. نمودار یا جدولی برای برنامه ورزشی خود داشته باشید، میتوانید آن را آنلاین تهیه کرده یا از کتابهای تناسب اندام استفاده کنید. به دنبال پیشروی در برنامه ورزشی خود باشید، خواه افزایش سرعت دویدن باشد یا تکرار بیشتر یا سِت های حرکات ورزشی یا افزایش دفعات ورزش در هفته، در هر صورت به پیشرفت ادامه دهید.

3- احساس گناه را کنار بگذارید. اندرس میگوید : واقع بین باشید، احتمال زیادی دارد که یک یا دو روز را ورزش نکنید. اگر بپذیرید که ممکن است از برنامه ورزشی خود گاهی عقب بیفتید، بهتر میتوانید از نظر روانی با پس روی های خود کنار بیایید و نگذارید مانعی برای پیشرفتتان شوند. نگذارید یک قدم اشتباه شما را تسلیم کند.

4- فقط بر خودتان تمرکز کنید. اندرس میگوید همیشه افرادی با تناسب اندام بهتر، انعطاف پذیرتر و ورزشکار تر از شما وجود دارند. خود را با بقیه مقایسه نکنید. نگذارید مقایسه باعث انحراف شما از اهدافتان شود. زمان و شیوه ورزش شما برای شرایط شما مناسب است، کاری به دیگران نداشته باشید.

5- افراد حمایتگر داشته باشید. به دنبال افرادی باشید که شما را به ادامه مسیر تشویق کنند. فرقی نمیکند این افراد دوستانتان باشند یا اعضای خانواده یا همکار یا همسایه، از آنها بخواهید شما را دلگرم کنند. آنها باید حمایتگر باشند نه منتقد. اگر قوت قلب مثبت و مفید تبدیل به انتقاد شد، با ملایمت به دوست خود بگویید نیازی به عیب جویی ندارید.

6- ورزش را برای خود به فعالیتی جالب بدل کنید. اگر نمیتوانید انگیزه ای پیدا کنید، شاید فعالیت مناسبی را انتخاب نکرده اید یا سابقا آن را دوست داشته اید اما حالا برایتان جذاب نیست. فعالیتهایی را انتخاب کنید که بیشتر از همه دوست دارید و برایتان لذت بخش است. به یاد داشته باشید ورزش نباید حتما در باشگاه انجام شود. شاید ترجیح بدهید به پیاده روی بروید.

7- استراحت کنید. در هنگام ورزش چند دقیقه با خود صحبت کنید. شاید بخواهید ورزش را ادامه دهید، اگر نه، میتوانید به جای یک جلسه طولانی ورزش، مدت زمان آن را به چند جلسه در روز تقسیم کنید.  

8- ورزش را راحت و قابل دست یابی کنید. وقتی سرتان شلوغ است، لازم نیست زمان زیادی را صرف رفتن به باشگاه کنید. میتوانید به جای آن از فایلهای ویدئویی ورزش استفاده کنید. اگر برای ورزش در پایان روز خیلی خسته هستید، زنگ هشدار را صبح کمی زودتر کوک کنید و پیش از رفتن به محل کار، ورزش کنید.

9- گذشته را فراموش کنید. شاید در کودکی زیاد ورزش نکرده اید اما آن سالها گذشته است. هدف شما اکنون برنده شدن در رقابت ورزشی نیست، شما ورزش میکنید تا سالم بمانید و از زندگی لذت ببرید.

10- به خود پاداش بدهید. برای رسیدن به اهداف ورزشی به خود پاداش بدهید. پاداشهایی مانند ماساژ، لوازم شخصی، موسیقی جدید یا هر چیز دیگری که از آن لذت میبرید برای تشویق و دلگرم کردنتان مفید هستند.

سیمرغ

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار