خبر خوش برای پایتخت نشینان
کد خبر: ۶۴۴۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2017 February 14    -    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
بیلان آبی تهران امروز مثبت شد. وضع ذخایر آبی پایتخت که تا اواخر دی درشرایط بحران به سر می‌برد، حالا درشرایط عادی قرار گرفته است. به گفته محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای تهران بارش‌های استان تهران از ١٤١میلیمتر گذر کرد که درمقایسه با مدت مشابه ‌سال آبی گذشته یک‌درصد رشد و درمقایسه با درازمدت ٢٦‌درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ درحالی‌ که سطح بارندگی‌ها تا پایان دی‌ماه ٢٦‌درصد کمتر ازمدت مشابه سال گذشته بوده است. به دنبال بهبود سطح بارندگی‌ها حجم مخازن سدهای پنج‌گانه تهران نیز از ٥٨٠‌میلیون متر فراتر رفته که از افزایش ٦٠‌میلیون مترمکعبی نسبت به پارسال خبر می‌دهد. هرچند که وضع بارندگی درتهران درحالت عادی قرار گرفته، اما وضع منابع آبی درسطح کشور همچنان بحرانی است. طبق آمارهای موجود سطح بارندگی‌ها درکشور درمقایسه با ‌سال گذشته ٣٦‌درصد کمتر شده است.

تهران سالانه ۱۵۰‌میلیون مترمکعب بیلان منفی دارد

با وجود مثبت‌شدن سطح بارندگی‌ها درتهران، نگرانی‌ها در رابطه با اضافه برداشت از منابع زیرزمینی همچنان ادامه دارد. درحالی متوسط سطح برداشت از منابع تجدیدپذیر آب در دنیا ٢٥‌درصد و خطر قرمز آن ٤٠‌درصد اعلام می‌شود که به گفته مدیرعامل آب‌منطقه‌ای تهران در استفاده از منابع تجدیدپذیر درتهران از مرز ٦٥‌درصد هم گذر کرد که این امر خطری بزرگ برای نسل‌های آینده به شمار می‌آید. آنگونه که بختیاری اعلام کرده، در ١٥‌سال گذشته مصرف بی‌رویه آب‌های تجدیدپذیر کشور، بیلان منفی ١١٠‌میلیارد مترمکعبی را دراین زمینه به همراه داشته و این بیلان در سطح استان تهران سالیانه منفی ١٥٠‌میلیون مترمکعب است.

سال تمام شد، بودجه تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی نرسید

حالا وزارت نیرو طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی را در دستورکار خود قرار داده است. طرحی که با وجود شرایط بحرانی آب با بی‌مهری مسئولان روبه‌رو شده است. مدیر آب‌منطقه‌ای تهران دراین‌باره می‌گوید: امسال ١٧٠‌میلیارد ریال بودجه برای این طرح درنظر گرفته شده بود که با وجود گذشت ١١ماه از ‌سال، حتی یک ریال آن تخصیص نیافته است. با این وجود، این طرح از پیشرفت ٢٥‌درصدی از ابتدای امسال تاکنون برخوردار بوده است. او ادامه داد: «از آغاز امسال تاکنون، آن را شامل مسدودکردن ٨٣٠ حلقه چاه غیرمجاز و نصب ٤١٨ کنتور هوشمند عنوان کرد که اعتبار آنها از محل اعتبارات داخلی شرکت تأمین شده است.»

برداشت غیرمجاز، چاه‌های مجاز
در استان تهران ١٣‌هزار حلقه چاه مجاز و ٣٢‌هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم که درمجموع می‌توان گفت، ٤٥‌هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در استان تهران وجود دارد، اما درحالی که بسیاری مسدودشدن چاه‌های غیرمجاز را راهکار جلوگیری از اضافه برداشت از منابع زیرزمینی می‌دانند که مدیر آب ‌منطقه‌ای تهران معتقد است؛ تنها ١٠‌درصد اضافه برداشت‌ها به این چاه‌ها برمی‌گردد و مابقی آن به چاه‌های مجازی مربوط می‌شود که بیش از سطح استاندارد برداشت آب دارند. بختیاری ادامه داد: درحال حاضر، ٢,٥‌میلیارد مترمکعب از چاه‌های استان تهران برداشت می‌شود که ٢‌میلیارد و٢٠٠‌میلیون مترمکعب آن مربوط به چاه‌های مجاز است.

منبع : شهروند
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
6
اقا بحران اب رو جدی بگیرید... واقعا باید فکر اساسی برای تمام کشور بکنیم. چرا صنایع مرتبط با بهره وری اب رو رشد نمیدیم... باور کنید خیلی سودآور هستن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
1
2
پروردگارا شکر خیلی وقت بود که خبر خوش نشنیده بودم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار