«کیهان کلهر» معتبرترین جایزه موسیقی دنیا را گرفت
کد خبر: ۶۴۳۸۴
تاریخ انتشار: 2017 February 13    -    ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
در پنجاه و نهمین دوره جوایز موسیقی گرمی آلبوم  sing me home از گروه جاده ابریشم به رهبری یویوما برنده جایزه گرمی بهترین موسیقی جهانی شد.

گروه «جاده ابریشم» به رهبری یویوما نوازنده ویلنسل و نوازندگی کمانچه کیهان کلهر برنده بهترین جایزه بخش «موسیقی جهانی» «گِرَمی» شد. این گروه موسیقی را یویوما در سال 2000 میلادی خلق کرد؛ گروهی که نوازندگان آن از تبارهای مختلف‌اند و تنوع سازهای به کار گرفته در آن هم هویتی بین‌المللی به آن بخشیده است. یویوما سرپرست این گروه آمریکایی چینی تباری است که به عقیده بسیاری از کارشناسان بهترین نوازنده ویلنسل حال حاضر جهان است. سال گذشته نیز مورگان نویل فیلم‌ساز مشهور، مستندی درباره این گروه موسیقی تحت عنوان «موسیقی غریبه‌ها» ساخت.

مراسم اهدای جوایز گرمی که مهمترین جایزه موسیقی جهان محسوب می‌شود یکشنبه شب 24 بهمن در سالن استیپلز لس‌آنجلس برگزار شد و طی آن آثار برجسته موسیقی در یک‌سال گذشته مورد تقدیر قرار گرفت. مراسم امسال جایزه گِرَمی تحت تاثر شرایط سیاسی آمریکا و به اصطلاح پدیده ترامپ قرار گرفت.

کیهان کلهر  آهنگ‌ساز و نوازندهٔ کمانچه است، کلهر در کنار کمانچه، تنبور، سه‌تار و شاه‌کمان نیز می‌نوازد. او در زمینه آهنگسازی برای موسیقی متن فیلم هم فعالیت داشته است، او با هنرمندان مختلف از فرهنگ‌های دیگر همکاری‌هایی داشته است. همکاری هنری کلهر با اردال ارزنجان از ترکیه، شجاعت حسین خان از هند، یویوما از چین، ژائو ژیپینگ، عالیم قاسمف از جمهوری آذربایجان،بروکلین رایدر از آمریکا، ارکستر فیلارمونیک نیویورک، کوارتت کرونوس، و گروه سازهای بادی هلن  او را به هنرمندی بین‌المللی تبدیل کرده است.

کلهر با هنرمندان ایرانی از جمله محمدرضا شجریان، علی‌اکبر مرادی، شهرام ناظری، حسین علیزاده و گروه دستان هم به اجرای موسیقی پرداخته است. کیهان کلهر پیش از این نیز با آلبوم‌های بی تو بسر نمی‌شود، فریاد، باران و فراتر از نقشه جغرافیا که در آن‌ها به‌عنوان آهنگ‌ساز و نوازنده نقش داشته نامزد جایزه گرمی شده بود.
منبع: خبرگزاری فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار