توزیع برنج دولتی ۳۸۰۰ تومانی تا اردیبهشت
کد خبر: ۶۴۲۳۱
تاریخ انتشار: 2017 February 12    -    ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰

مسیح کشاورز اظهار کرد: دولت در راستای جلوگیری از افزایش قیمت برنج در داخل کشور و اینکه هندی‌های نتوانند  قیمت برنج خود را بالا ببرند اعلام کرد، تنها با قیمت قبلی (هر تن 850 دلار) امکان واردات از هند وجود دارد.

توزیع برنج دولتی ۳۸۰۰ تومانی تا اردیبهشت 96

وی افزود: هندی‌ها می‌گویند ما 25 درصد کاهش تولید داریم، بنابراین باید افزایش قیمت داشته باشیم و این محصول را به قیمت 850 دلار در هر تنی که ایران تعیین کرده است نمی‌توانیم بفروشیم و قیمت ما  بیشتر از 900 دلار است.

کشاورز تاکید کرد: در این شرایط هندوستان می‌تواند برنج به تاجر ایرانی نفروشد و تاجر ما نیز مجبور به خرید از این کشور نیست و امکان واردات کسری برنج از پاکستان و تایلند فراهم است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج  درباره نرخ برنج سایر کشورها در مقایسه با هند گفت: قیمت هر تن برنج پاکستانی اکنون حدود 900 دلار است اما نرخ برنج تایلندی بسیار کمتر از هندی است.

کشاورز درباره نوع برنج  هندی که به طور معمول با کشور وارد می شود گفت: برنج هندی که صادر می‌شود رقم 1121 باسماتی و خانواده آن  است و در کشور نیز اجازه نداریم رقم دیگری وارد کنیم.

وی تصریح کرد: دولت در کنار  اقدام برای کاهش قیمت عرضه برنج در بازار داخلی، بازار ناسالمی را نیز ایجاد کرده است زیرا  به شرکت بازرگانی داخلی مجوز داده است هر کیلوگرم برنج را 3 هزار و 400 تومان به فروش برساند درحالی‌که برنج برای ما 4 هزار و 50 تومان تمام می‌شود. در این شرایط بخش خصوصی نمی‌توانند رقابت کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج  با اشاره به دلیل اینکه بخش خصوصی نمی‌تواند با دولت رقابت کند گفت: برنج‌های دولتی قدیم خرید هستند و ما به التفاوت 500 تومانی را برای واردات پرداخت نکرده‌اند.

وی افزود: دولت بسیاری از هزینه‌های که بخش خصوصی مانند انبار داری و حمل و نقل  پرداخت می‌کند همانند بخش خصوصی نمی‌پردازد.

کشاورز با بیان اینکه کیفیت برنج بخش خصوصی بهتر از دولتی است تأکید کرد:  درگذشته نیز مشاهده‌شده است که دولت برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه بوده که این امر نشان دهنده تفاوت کیفیت محصول بخش خصوصی و دولتی است.

وی افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار است که شرکت بازرگانی دواتی ایران به مدت 4 ماه اقدام به توزیع برنج  به قیمت 3 هزار و 800 تومان کنند.

بنابراین گزارش، بر اساس اعلام دولت، برنج هندی باکیفیت باقیمت هر کیلوگرم 3800 تومان و برنج اروگوئه‌ای با قیمت هر کیلوگرم 2600 تومان در فروشگاه های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف کارمندی و کارگری و همچنین اصنافی که وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی کند، عرضه می‌شود.

 
تسنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار