کارهای خطرناکی که مدل‌ها انجام می‌دهند
کد خبر: ۶۴۱۱۷
تاریخ انتشار: 2017 February 14    -    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
شاید با دیدن مدل‌ها به این نتیجه برسیم که آن‌ها زندگی ایده‌آل و شادی دارند. مدل‌ها درآمد خوبی دارند و با طراحان معروفی کار می‌کنند. به‌علاوه به واسطه‌ی شغل‌شان به جاهای دیدنی دنیا سفر می‌کنند. اما حقیقت زندگی مدل‌ها چیست و این شرایط به چه قیمتی به دست می‌آید؟

کارهای خطرناکی که مدل‌ها انجام می‌دهندشاید با دیدن مدل‌ها به این نتیجه برسیم که آن‌ها زندگی ایده‌آل و شادی دارند. مدل‌ها درآمد خوبی دارند و با طراحان معروفی کار می‌کنند. به‌علاوه به واسطه‌ی شغل‌شان به جاهای دیدنی دنیا سفر می‌کنند. اما حقیقت زندگی مدل‌ها چیست و این شرایط به چه قیمتی به دست می‌آید؟

کارا دلوین مدل

در مطالعات و تحقیقات، بارها به اختلالات خوردن در مدل‌ها اشاره شده است. این‌بار مجله‌ی بین‌المللی اختلالات خوردن، بار دیگر تاکید کرد که اغلب مدل‌ها به دلیل فشارهای زیادی که از سوی آژانس‌های مدلینگ برای کاهش وزن به آن‌ها وارد می‌شود، دچار کاهش وزن شدید هستند. کارا دلوین، یکی از پردرآمدترین مدل‌های دنیا، اخیرا در مصاحبه‌ای مدلینگ را «وحشتناک» خواند. او می‌گوید: «سخت است در حرفه‌ای باشی که هرروز همه به تو می‌گویند زیادی خوش گذرانده‌ای و باید وزن کم کنی.»

مطالعه‌ای دانشگاهی روی ۴۵۰ مدل ۱۸ ساله که سال گذشته در هفته‌ی مد نیویورک شرکت کرده بودند انجام شد که نشان داد مدل‌ها نه‌تنها کمبود وزن دارند، بلکه از روش‌های ناسالم و خطرناک برای کاهش وزن و لاغر ماندن استفاده می‌کنند. دکتر ریچل راجر، پروفسوری که هدایت این پروژه را بر عهده داشت گفت: «اکثر این مدل‌ها نوجوان و جوان هستند و درشرایط خطرناکی از اختلالات خوردن قرار دارند که پیامدهایی جدی‌ روی رشد و زندگی آینده‌ی آن‌ها خواهد داشت.»

این مطالعه نشان داد که کاهش وزن و اختلال خوردن در این مدل‌ها ارتباطی مستقیم با فشاری دارد که از طرف آژانس‌های مدلینگ به آن‌ها وارد می شود. از ۶۲ درصد از مدل‌ها خواسته شده بود تا وزن خود را کاهش دهند و ظاهر خود را تغییر دهند. به ۵۴ درصد از مدل‌ها گفته شد که اگر وزن خود را کاهش ندهند، شغلی در این صنعت پیدا نخواهند کرد. به ۲۱ درصد از آن‌ها گفته شد که اگر وزن خود را کاهش ندهند، در نمایش‌ها شرکت داده نشده و از آنها حمایت نخواهد شد. این یک فضای پر استرس را برای مدل‌ها ایجاد می‌کند و آنها حاضرند هرکاری انجام دهند تا لاغر بمانند و شغل خود را از دست ندهند. از خوردن پنبه و دستمال کاغذی گرفته تا مصرف کوکائین و دیگر مواد مخدر.

کیرا دیخیتار

کیرا دیختیار، یکی از مدل‌های روسی در سال ۲۰۱۲، در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز گفت که سوپرمدل‌ها بسیار وابسته به سیگار، ملین‌ها، قرص‌های لاغری و داروهای ضد اشتها هستند. او در این مصاحبه گفت: «من شنیده‌ام که آژانس‌های مدلینگ، مدل ها را وادار می‌کنند کوکائین مصرف کنند تا متابولیسم بدن را سرعت ببخشند و کمتر غذا بخورند. انواع و اقسام تزریقات در بین مدل‌ها رواج پیدا کرده، از جمله تزریق T3 که مدل‌ها برای افزایش عملکرد تیروئید و در نتیجه افزایش متابولیسم بدن مصرف می‌کنند.»

هنگامی‌که به زمان نمایش لباس و کت‌واک‌ها نزدیک می‌شویم، این استرس برای مدل‌ها بیشتر می‌شود. جکی کریستی، طراح لباس و مدل سابق می‌گوید: «قبل از نمایش زنده‌ی لباس، مدل‌ها از هر روشی برای کاهش چربی و آب بدن استفاده می‌کنند. حتی برخی مدل‌ها از رژیم‌های ناسالم و خنده‌داری مانند رژیم سوپ کاهو و رژیم لیمو ترش، استفاده کرده و قرص‌های لاغری مصرف می‌کنند. گاهی، یک ماه تمام از دیتاکس‌ها و سم‌زداها استفاده می‌کنند و ۳ ساعت در روز ورزش می‌کنند. این دیوانگی است.»

یکی از مدل‌های جوانِ ویکتوریا سیکرت، درباره‌ی زمانی گفت که آژانس مدلینگ او را چاق خواند و به همین دلیل رژیم‌های سختی را شروع کرد. این مدل ۲۳ ساله یک‌بار شاهد از حال رفتن یکی از مدل‌ها و بستری شدن او به دلیل اختلالات خوردن بود.

ایزابلا کارو

یکی از بدترین و وحشتناک‌ترین موارد این رژیم‌های سخت و ناسالم، مربوط به مدل فرانسوی، ایزابل کارو است. او روزانه یک عدد شکلات و یک فنجان چای که هربار تنها یک قاشق غذاخوری از آن می‌خورد را مصرف می‌کرد. او می‌دانست که این کار خطرناک باعث مرگش می‌شود، اما به گرسنه نگه‌داشتن خود ادامه داد. ایزابلا کارو در سال ۲۰۱۰، بر اثر آنورکسیا یا کم‌خوری عصبی از دنیا رفت.

کریستی کلمنتس درباره‌ی موارد عجیب و ترسناکی که در طی سال‌ها فعالیت به‌عنوان سردبیر مجله‌ی وُگ از مدل‌ها دیده بود، صحبت کرد: «مدل‌ها برای از بین بردن احساس گرسنگی خود دستمال کاغذی می‌خوردند، به خود گرسنگی می‌دادند و برای کاهش وزن جراحی می‌کردند.»

آلیس جکسون، یکی از مدل‌های پلاس سایز گفت که گاهی در روز فقط کاهو مصرف می‌کرده و دو ساعت در روز ورزش می‌کرده است.

 سوفی نولانِ مدل نیز اعتراف می‌کند که اختلالات خوردن باعث شد به شدت دچار کاهش وزن شود. او روزانه هفت ساعت ورزش می‌کرد و کم‌خوری عصبی باعث شد  چندین بار در بیمارستان بستری شده و دچار حملات قلبی شود.

مدل کندال جنر

برخی از حقایق دنیای مدلینگ

۱- در دنیای مدلینگ، سایز صفر «خیلی چاق» محسوب می‌شود

BMI  (حجم توده‌ی بدنی) اگنس هدنگارد، مدل ۱۹ ساله، ۱۷/۵ است، که کاملا لاغر محسوب می‌شود. اما آژانس مدلینگ بارها به او گفته است که بسیار چاق به نظر می‌رسد. او می‌گوید: «در صنعت مدلینگ، شما نباید لاغر باشید، بلکه باید بیش از اندازه لاغر باشید. آژانس‌های زیادی بوده‌اند که علاقه داشتند با من کار کنند اما زمانی که از اندازه‌ی بدن من باخبر می شدند، داستان کاملا فرق می‌کرد.»

۲- مدل‌ها وبلاگ‌های آنورکسیا یا کم‌خوری عصبی را می‌خوانند

مدل‌ها اغلب به دنبال روش‌های سریع لاغری هستند و این روش‌ها را در وبلاگ‌های آنورکسیا می‌خوانند که بدترین و ناسالم‌ترین روش‌ها را برای لاغری پیشنهاد می‌کنند. برای مثال، آن‌قدر بچرخید که بر اثر سرگیجه نتوانید غذا بخورید. به جای غذا، آدامس بدون قند بجوید. از دردِ احساس گرسنگی، لذت ببرید و غذا خوردن را منزجرکننده بدانید.

۳- رژیم پنبه

بریا مورفی، دختر ادی مورفی که به‌عنوان مدل فعالیت می‌کند، در مصاحبه‌ای با good morning America گفت مدل‌های زیادی را دیده که پنبه را در آب‌میوه خیس می‌کرده و می‌خوردند. این کار باعث می‌شود مدل‌ها بدون این‌که وزن اضافه کنند، احساس سیری کنند. طبق گفته‌ی مختصصان، این روش بسیار خطرناک است؛ زیرا پنبه حاوی مواد شیمیایی است و خوردن آن برای بدن ضرر دارد.

۴- مصرف مواد مخدر

اگر می‌خواهید درباره‌ی زندگی واقعی مدل‌ها بدانید، جانیس دیکینسن، اولین کسی است که باید به سراغش بروید. او در دورانی که فعالیت‌های مدلینگ می‌کرد با اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کرد. او می‌گوید مقادیر زیادی مواد مخدر و الکل در اختیار مدل‌ها گذاشته می‌شد.

این موارد تنها چند مورد از حقایق زندگی مدل‌ها است و به ما نشان می‌دهند که زندگی مدل‌ها نه تنها ایده‌آل نیست بلکه می تواند عذاب‌آور باشد.

بنیتا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار