ورخویانسک؛ قطب سرد سیبری +عكس
کد خبر: ۶۳۹۸۰
تاریخ انتشار: 2017 February 09    -    ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
در منطقه یاکوتیای سیبری، بیش از صد کیلومتری داخل دایره قطب شمال، شهر کوچکی به نام ورخویانسک قرار دارد. دمای زمستان در اینجا به منفی 50 درجه سانتیگراد می رسد و آن قدر سرد است که هیچکس نمی تواند بیش از 15 دقیقه بیرون از خانه بماند. تنها راه محافظت از سرما پیچاندن پوست و خز حیوانات دور خود و حرکت کردن است.
 
ورخویانسک در سال 1638 توسط قزاق ها بنا شد. موقعیت آن در بالای رودخانه یانا باعث شده که این نام را برای این شهر انتخاب کنند زیرا به زبان روسی، ورخویانسک به معنی شهر بالای یانا است. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، ورخویانسک به عنوان تبعیدگاه زندانیان سیاسی استفاده می شد. امروزه فرزندان آن ها و همچنین شکارچیان یاکوت جمعیت 1300 نفری این شهر را تشکیل داده اند. ورخویانسک یکی از ایزوله ترین شهرهای این منطقه است. هیچ جاده ای به اینجا وجود ندارد. در زمستان وقتی کل منطقه با یخ پوشیده می شود، از طریق رودخانه یخ زده یانا و رانندگی روی باتلاق های یخ زده، قابل دسترسی است. در تابستان، وقتی رودخانه و باتلاق ها ذوب می شوند تنها راه دسترسی به ورخویانسک به وسیله هلیکوپتر است.
 
ساکنان بیشتر زمستان را به خواب زمستانی می گذرانند و از بیرون رفتن اجتناب می کنند. خانه ها با آتش چوب گرم می شوند و آب گرم از دستگاه حرارت مرکزی پمپاژ می شود و در تمام زمستان آن را گرم نگه می دارد. کسانی که مجبورند بیرون بروند خودشان را با آتش زدن چوب در کلبه های کنار جاده ها گرم نگه می دارند و ماشین ها روشن نگه داشته می شوند. مدارس وقتی دما به منفی 55 درجه سانتیگراد برسد بسته می شوند.
 
باوجود زمستان سخت، تابستان ها به طرز شگفت انگیزی با دمای بیش از 30 درجه در ماه های ژوئن، جولای و آگوست گرم است. درواقع بین بالاترین و پایین ترین دمای ورخویانسک تفاوت دمای زیادی بیش از صد درجه سانتیگراد است. پایین ترین دمایی که درخویانسک ثبت شده منفی 67.8 درجه سانتیگراد در سه روز متوالی در فوریه 1892 است. و بیشترین دمای ثبت شده در 25 جولای 1988 و 37.3 درجه سانتیگراد بوده است که این به معنی بیشترین تفاوت دما در جهان است.
 
ورخویانسک؛ قطب سرد سیبری
 
 
ورخویانسک؛ قطب سرد سیبری 
 
ورخویانسک؛ قطب سرد سیبری
 
 
ورخویانسک؛ قطب سرد سیبری 
 
ورخویانسک؛ قطب سرد سیبری
 
 
ورخویانسک؛ قطب سرد سیبری 
 
ورخویانسک؛ قطب سرد سیبری
 
 
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار