جزئیات دقیق حکم فیفا علیه تراکتورسازی
کد خبر: ۶۳۹۳۲
تاریخ انتشار: 2017 February 09    -    ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
مشاور حقوقی و بین الملل باشگاه تراکتورسازی طی بیانیه ای به اتفاقات اخیر و حکم صادره باشگاه واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است:

بسمه تعالی
بیانیه نجفی مشاور حقوقی و بین الملل باشگاه تراکتورسازی پیرامون حکم اخیر فیفا
 
نظر به اینکه در روزهای اخیر موج عظیمی از اخبار گوناگون وضد ونقیض در خصوص محرومیت باشگاه تراکتورسازی منتشر گردیده که باعث نگرانی خاطر هواداران عزیز تراکتور را فراهم نموده لازم است توضیحات مفصلی در این رابطه به این عزیزان که بیش از همه نگران شرایط تیم خود هستند عرض نماییم:

1- یقین بدانید که مدیریت فعلی جایگاه ویژه ای را برای مدیریت امور حقوقی قائل شده است و کمیته ای نیز در این ارتباط در حال دنبال نمودن لحظه به لحظه امور است لیکن آنچه که متأسفانه هم اکنون بعضاً شاهد آن هستیم تیم های مختلفی را تاکنون دچار دردسر کرده ناشی از بی توجهی دراز مدت مدیران فوتبالی و سیاست گذاری های کلان در بخش ورزش حرفه ای است که من نیز اکنون قصد ندارم وارد آن شوم ولی قصد دارم به این عزیزان بگویم که مسأله از کجا سرچشمه می گیرد تا خواسته های به حق خود را با اطمینان از مراجع متولی این امر خواستار شوند .لازم است گفته شود که از زمان مدیریت جدید ، باشگاه با انبوهی از مطالبات بازیکنان خارجی و داخلی و مربیان مواجه بوده که با آرای مختلف از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و فدراسیون جهانی فوتبال ، باشگاه در شرایط ناگوار و سختی قرار گرفت . زمان ورود مدیریت جدید به باشگاه هیچ درآمد و موجودی در حساب باشگاه نبود تنها پس از پیگیری چند ماهه حدود یک میلیارد تومان از afc دریافت شد که هرگز کفاف بدهی های باشگاه را نمی داد .
 
در این زمان نه چشم انداز مناسب مالی وجود داشت و نه پرونده ها در مسیر حل و فصل قرار داشتند . تقریبا در موضوع مطالبات بازیکنان داخلی و خارجی با یک ویرانه مواجه بودیم . از همان زمان سعی کردیم پرونده بازیکنان را مرتب و مطالعه کرده و یک سیستم دقیق و منظم برای این موضوع ایجاد نماییم . متاسفانه نامه اخیر مورد بحث به قبل از سیستماتیک شدن پرونده ها باز می گردد و از همین رو وارد سیستم نشده بود .

2- در چند روز اخیر دیدیم که برخی شایعات منتشر شد که به هیچ وجه صحت نداشت . یکی از این اخبار این بود که طلب ژائو ویلا یا دیگر بازیکنان سابق و یا مربی اسبق تونی الیویرا پرداخت نشده و این اهمال مدیران فعلی است که توجه لازم را نکرده اند و محرومیت شامل حال تراکتور شده. در این رابطه لازم است توضیحاتی برای روشن شدن افکار عمومی بیان گردد. در واقع حکمی که باعث محرومیت تراکتور سازی  از نقل و انتقال بازیکن شده حکم صادره مربوط به بازیکن حمزه یونس می باشد و نکته قابل توجه اینکه این رای نه توسط کمیته انضباطی فیفا بلکه از سوی اتاق حل اختلاف فیفا (DRC) صادر گردیده که البته صلاحیت صدور چنین مجازاتی از مقررات مصوب 2016 فیفا برای اتاق حل اختلاف پیش بینی شده است و قبل از تصویب قانون اخیر این مجازات در صلاحیت کمیته انضباطی بود.
 
نمونه بارز در نظر گرفتن چنین مجازاتی برای اولین بار از سوی DRC رأی مربوط به استقلال است چرا که در غیر این صورت با توجه به تعدد پرونده های باشگاههای ما در فیفا پرسپولیس ، ذوب آهن و سایر تیمهای بزرگ نیز خیلی وقت پیش به این مجازات محکوم می شدند.  از این مقدمات قصد داریم به این نتیجه برسیم که عدم توجه به حقوق ورزشی در حوزه فوتبال و به روز نبودن ما در این عرصه یکی از دلایل ضربه خوردن فوتبال ما از چنین احکامی است .

3- در متن رای صادره به صراحت اشاره گردیده که دلیل صدور چنین مجازاتی برای تراکتور از سوی اتاق حل اختلاف وجود سه فقره پرونده با موضوع فسخ زود هنگام بدون دلیل موجه از سوی تراکتور در خصوص آقای ژائو ویلا ، آقای بیتای و آقای رمزی است بنابراین آنچه مسلم است اینکه بی توجهی افرادی که خواسته یا ناخواسته در عقد قرارداد یا اخراج و عدم پرداخت حقوق بازیکنان نقش داشته اند در رای فیفا قطعا تاثیر گذاشته است . مسلما تقصیر کسانی که با این بازیکنان قراردادهای گران قیمت امضا کرده اند و سپس بدون توجه به عواقب آن ، این قراردادها را فسخ کرده اند و تعهدات سنگین برای باشگاه ایجاد نموده اند محفوظ است . این رویه در چند سال اخیر در باشگاه تراکتور سازی وجود داشته و بازیکنان زیادی از داخل و خارج به همین دلیل به فدراسیون فوتبال ایران و فیفا شکایت برده اند .
 
اکثر این بازیکنان قبل از پایان قرارداد به دلیل عدم دریافت حقوق باشگاه را ترک می کنند یا اینکه قرارداد آنها فسخ می شود .

4- به آگاهی طرفداران عزیز تراکتور می رسانم که رای صادره حتی با وصف اعتراض در مهلت قانونی نزد دادگاه داوری ورزشی نیز ثمری نداشت و این مجازات دیر یا زود اعمال می شد و اینکه کمیته مطالبات حقوقی بازیکنان در تاریخ 23/8/95 به ریاست دکتر غفاری زمانی تشکیل گردید که 20 روز از صدور رای گذشته بود و رای عملاً قطعیت یافته بود و کمیته اولویت خود را پرونده لوپز قرار داد که خطر کسر امتیاز داشت که بحمدالله پرونده حل و فصل و مختومه شد و حتی فیفا  نامه تقدیر و تشکر خود را به ما ابلاغ کرد.

 در خصوص پرونده آقای الیویرا و ویلا نیز سازش نامه ای با وکیل مشترک آنان در دست امضا است که مطالبات آنان نیز به صورت اقساط پرداخت می گردد و این دستاورد بسیار بزرگی است چرا که مبلغ کل مطالبات آنان از 4 میلیارد تومان بالاتر است که پرداخت آن برای باشگاه بسیار دشوار و عملاً غیر ممکن بود و این کمیته برای الباقی پرونده ها نیز در حال مذاکره است. به امید خداوند اجازه نمی دهیم خطری متوجه تراکتور شود و در این مقطع که اکثر پرونده ها جز معدودی علیه ماست چاره ای جز مدیریت پرونده ها نداریم.  تا شاید این ویرانه به سمت آباد شدن حرکت کند .

به نظر بنده حقیر ، با توجه به سختگیرانه تر شدن مقررات فیفا و وجود پرونده های متعدد باشگاههای ایرانی در فیفا فدراسیون می بایست از ثبت هر گونه قرارداد جدید با خارجیان تا اطلاع ثانوی و روشن شدن تکلیف پرونده های متعدد باشگاههای ایرانی در فیفا جلوگیری شود و یا تحت شرایط خاصی با نظارت دقیق این گونه قراردادها ثبت شوند تا وضع از این بدتر نشود بعلاوه می توان ازحقوقدانان شایسته ای که در این حوزه تحقیق می نمایند و در فدراسیون هم حاضر هستند با کمک وکلای باشگاهها در این زمینه بهره جست .
 
ما از ابتدای حضور در باشگاه سعی کردیم از منافع و حقوق باشگاه دفاع کنیم. تیمی بدون بودجه دولتی و با انبوهی از گرفتاری ها و مشکلات ساختاری و مالی . در عین حال همه تلاش خود را کردیم تا هیچ خطری از جانب فیفا ما را تهدید نکند . واقعیت این است که نامه های محکومیت فیفا پیاپی صادر می شود و این در حالی است که باشگاه به سختی می تواند مبالغ مورد نظر را تهیه نماید . با این حال تمام سعی باشگاه متمرکز به پرداخت تعهدات گذشته است.

5- ما اکنون قصد نداریم تقصیرها را متوجه دیگر نهادها کنیم. چرا که این رویکرد کمکی به حل مساله نخواهد کرد . از همین رو تمام تلاش خود را برای باز شدن پنجره تابستانی نقل و انتقالات انجام خواهیم داد . در این میان صبر و آرامش و حمایت هواداران کمک بزرگی برای باشگاه تراکتورسازی خواهد بود.

 سایت رسمی باشگاه تراکتورسازی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار