معروف ترین کوتاه قدان تاریخ
کد خبر: ۶۳۷۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 February 07    -    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
در زمان وقوع انقلاب کبیر فرانسه کوتاه قد معروفی به نام ریچبورگ با ۵۸ سانتیمتر قد به نفع انقلاب فرانسه جاسوسی می کرد. او با تقلید نقش یک کودک و همراه زنی که نقش مادر او را داشت به جمع آوری اطلاعات می پرداخت. می گویند او حافظه فوق العاده قوی داشت و در مدت زمانی کم اطلاعات قابل توجهی را حفظ می کرد.
معروفترین کوتاه قدان تاریخ  اختصاصی «تابناک باتو»؛ کوتاه قدی و اختلال رشد قدی، یک مورد پزشکی به شمار می آید که در آن غده هیپوفیز در تولید هورمون رشد دچار مشکل می شود و در اثر آن، قد افراد مبتلا اغلب به بیش از ۱۳۰ سانتیمتر افزایش نمی یابد.

اما در طول تاریخ افراد بسیاری با چنین اختلالی زندگی کرده اند که در این گزارش با مشهورترین آنها آشنا خواهید شد.

ریچبورگ
 
معروفترین کوتاه قدان تاریخ 

در زمان وقوع انقلاب کبیر فرانسه کوتاه قد معروفی به نام ریچبورگ با ۵۸ سانتیمتر قد به نفع انقلاب فرانسه جاسوسی می کرد. او با تقلید نقش یک کودک و همراه زنی که نقش مادر او را داشت به جمع آوری اطلاعات می پرداخت. می گویند او حافظه فوق العاده قوی داشت و در مدت زمانی کم اطلاعات قابل توجهی را حفظ می کرد. گفته می شود او در دستگیری لوئی شانزدهم که قصد فرار به خارج از پاریس را داشته نقش مهمی ایفا کرده است. ریچبورگ در سال ۱۸۵۸ میلادی و در ۹۰ سالگی از دنیا رفت.

استیلا رایدلی
 
معروفترین کوتاه قدان تاریخ 

در زمان های گذشته بیشتر افرادی که از اختلال رشد قدی رنج می بردند، در سیرک ها به کار گرفته می شدند. معروفترین آنها استیلا رایدلی بود که سرانجام در سال ۱۸۷۰ با یک دزد آشنا شد و به سرقت و جیب بری روی آورد. هیچ کسی نمی توانست تشخیص دهد که رایدلی چهل سال دارد. او با لباس های بچگانه می توانست خیلی راحت به هر طرف سرک بکشد و اشیای قیمتی را بدزدد و درون عروسک خود قرار دهد. سرانجام او با شاه دزد ماجرا که با او وارد یک رابطه عاطفی هم  شده بود درگیر می شود و به خاطر این مشاجرات در نهایت او را لو داده و به پلیس تحویل می دهند. پلیس از درون عروسک رایدلی مقدار قابل توجهی اشیای قیمتی خارج کرد. او به بیست سال زندان محکوم شد و در زندان از دنیا رفت.

ماتیو باشینجر
 
معروفترین کوتاه قدان تاریخ 

او یک موسیقی دان نابغه بود و با وجود این که دستهایش کف نداشت می توانست به خوبی ترومپت بنوازد. او از داشتن کف پا هم محروم بود به همین دلیل او را بر روی میز می گذاشتند تا هنرنمایی کند.

برث هولد
 
معروفترین کوتاه قدان تاریخ 

در قرن نوزدهم مرد کوتاه قدی به نام برث هولد زندگی می کرد. او صورت غیر عادی و تا حدودی ترسناک داشت. برث هولد در خانواده فقیری به دنیا آمد و سرانجام به عنوان دلقک به قصر پادشاه لومبارد یکی از مناطق شمالی ایتالیا وارد شد. او به تدریج توانست پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند و به مرتبه وزیر دربار ارتقا پیدا کند. می گویند چهره ترسناک او نتیجه رسم و رسوم رایج شده در آن زمان بوده که به موجب آن نوزادان تازه متولد شده را به عمد  دچار اختلالات شکلی می کردند تا راحت بتوانند آنها را  به عنوان دلقک به قصرها وارد کنند. به این ترتیب کودکان را درون جعبه های چوبی و یا شیشه ای تنگ موسوم به (تشینج) قرار می دادند تا به استخوان های آنها فشار وارد شود. وقتی کودکان تغییر شکل یافته بزرگ می شدند آنها را در بازاری به نام (فیو رم مورینیوم) می فروختند. هر چقدر تغییرات چهره و بدن اساسی تر بود قیمت هم بالاتر می رفت.
 
معروفترین کوتاه قدان تاریخ 

کوتاه قدان در مصر باستان

در مصر باستان با افراد دارای اختلال رشد قدی مانند آدم هایی با قد معمولی رفتار می شد و حتی به دلیل چنین اختلالی احترام بیشتری به آنها می گذاشتند. یکی از آنها در زمان خانواده پنجم فراعنه (سنیت) به بالاترین مقام قصر دست یافت و پس از مرگ هم مقبره او را در کنار هرم خوفو قرار دادند.
 
معروفترین کوتاه قدان تاریخ 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
4
3
برث هولد از همشون با حال تر بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار