فیلمی برای نابودی خانواده!؟
کد خبر: ۶۳۷۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 February 08    -    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
مشکل اساسی و بنیادین فیلم «ایتالیا,ایتالیا» درست در جایی است که قاطبه سینمای ایران هم از همان نقطه دچار ضعف و نقصان هستند،یعنی نداشتن فیلمنامه. تقریبا چیزی به اسم فیلمنامه در فیلم وجود ندارد همانگونه که در فیلم اثری از قصه نیست.
 
مقدمه فیلم ایتالیا ایتالیا با رنگ و لعابی جذاب و خاص آغاز می شود و ما با پرسوناژ «نادر برف کوبان» آشنا می‌شویم که مجموعه‌ باورها، بینش‏ها، ارزش‏ها، آداب و سنن، اخلاق و اندیشه‏‌های پذیرفته شده ایرانی را فراموش کرده است و با یادگیری زبان ایتالیایی غرق در جهانی دیگری شده است. او به نوعی به خودبیگانگی فرهنگی دچار است و خصایص فرهنگی خود را در نسبت با فرهنگ عامه عرفی از دست داده است و خودش را در جامعه دیگری تصور می‌کند. در این شرایط آدمی با ویژگی‌های موصوف، ممکن است به فردی خاص وابستگی فراوانی پیدا کند.
 
ایتالیا ایتالیا را بیشتر می توان فیلمی سفارشی آن هم از نوع سفارش توسط یک سفارتخانه معرفی کرد که ترویج آداب مسیحیت، عدم داشتن روابط مناسب و در آخر تبلیغ گردشگری یک کشور دیگر از ضعف های عمده این فیلم است.

نکته جالب توجه در رابطه با نام فیلم ایتالیا ایتالیا، این است که در قبل از انقلاب سریالی با همین نام از تلویزیون پخش می‌شد. آن سریال در زمان خودش، به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های ایران تبدیل شده بود و به همین دلیل بسیاری احساس می‌کنند صباغ زاده با انتخاب نام ایتالیا ایتالیا برای فیلم خود، قصد داشته بخشی از مخاطبان قدیمی را به پای فیلم خود بکشاند.
 
 «فیلمنامه به شدت سر مسائلی که اهمیتی ندارد، کش می آید. در عوض سر مسائل مهمی مثل بارداری زن به سرعت رد می شود. فیلمساز به خیال همین خیال پردازی ها، فیلم را به ویدیو کلیپی بلند با صدای بالا تبدیل کرده است که باقی در میان آن جای داده شده است.
 
در جای جای فیلم همچون کلیپ شوهای هندی بازیگران مشغول آواز خواندن و رقص هندی هستند.
 
فرهنگ غربی و جایگزینی یک گربه به جای فرزند در زندگی زناشویی موضوع مهمی است که در این فیلم تبلیغ می شود.
 
سبک غذا خوردن و حتی چیدمان منزل به شکل غربی، روابط دوستانه زن با مرد همکار تا حدی که کارگردان تلاش می کند آن را موجه و دور از اشکال نشان دهد همگی گویای ضدیت این فیلم با فرهنگ اسلامی و حتی ایرانی است.
 
اقتباسی بودن فیلم ایتالیا ایتالیا، هم ضعف دیگری ست که با اقتباس از یکی از داستان‌های جومپا لاهیری، نویسنده جوان هندی‌تباری که ساکن آمریکا است، ساخته شده است.
 
ایتالیا ایتالیا، بدون هیچ قصه ای و حتی فیلم نامه ای بنیان خانواده و سبک زندگی را نشانه رفته است و هر چند تماشاگران در خلال فیلم سکانس ها را به سخره می گیرند اما آنچه مهم است اثری است که دیدن این فیلم بر زندگی عامه مردم می گذارد!
منبع: جام نیوز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
0
0
بنیان خانواده را رانتخواران و دزدان میلیاردی واملاک نجومی نشانه رفته اند......همچین که فکر میکنید گل وبلبل نیست............
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار