واکنش عجیب داعش در مواجهه با ترامپ
کد خبر: ۶۳۴۴۲
تاریخ انتشار: 2017 February 05    -    ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
«واشنگتن پست» در یادداشتی نوشت: رئیس جمهور ترامپ تا به حال چیزهای زیادی درباره داعش گفته است. او در طول سخنرانی مراسم تحلیفش قول داد که گروه تروریستی داعش را ریشه کن کند. ترامپ در مصاحبه ای در هفته جاری داعش را جنگجویانی «بدجنس و موش هایی کثیف» خواند. اما داعش به شکلی عجیب در مورد ترامپ ساکت بوده است.

سازمان شبه نظامی داعش که با سیل پیام ها و فیلم های تبلیغاتی استادانه اش در رسانه های اجتماعی شناخته می شود، تا کنون تنها به چند مورد زودگذر درباره ترامپ بسنده کرده است. درحالی که رئیس جمهور امریکا با لفاظی ها و سیاست هایی ضد اسلامی، به نظر مزیتی تبلیغاتی برای این گروه به حساب می آید.

در ویدیویی که داعش ماه گذشته منتشر کرد، تصاویری از ترامپ دیده می شد که در پاسخ به تهدید، از حاضر شدن پشت تریبون امتناع می کند و تصاویری منتخب از رئیس جمهور نشان داده شد که ژستی هراسان به خود دارد. تصاویر دیگر ترامپ در میان سایر تصاویر رهبران جهان دیده می شود.

استفاده نکردن بیشتر از ترامپ مایه تعجب تحلیلگران است به ویژه که القاعده مسیری دیگر را طی کرده و در تبلیغات گسترده خود تمسخر رهبر جدید آمریکا را هدف گرفته است. چارلی وینتر، محقق ارشد در مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی در کالج کینگ لندن و یکی از متخصصین در زمینه رسانه های داعش، اعتقاد دارد که داعش در حال حاضر به عمد آتش علیه ترامپ را خاموش نگه داشته است. او گفت: «من فکر می کنم آنها فقط در انتظار زمان مناسب هستند.»

آنها ممکن است منتظر زمانی مناسب باشند چرا که کانال های رسانه های اجتماعی معمول تندروها در حال حاضر غرق در تبلیغات ضد ترامپ است. وینتر گفت: «این کانال ها آن قدر آسیب وارد می کنند که نیاز به اضافه کردن چیزی نباشد. نظر ترامپ در مورد شکنجه و نظر او در مورد مسلمانان چیزهایی است که مردم هم اکنون مدام درباره آن صحبت می کنند.»

اما وینتر که از نزدیک عملیات سازمان های رسانه ای داعش را دنبال می کند انتظار دارد که این رویکرد خاموش پایان یابد. با از دست رفتن قلمرو اعضای داعش تحت فشار نظامی موجود او معتقد است که یک کمپین تبلیغاتی با محوریت ترامپ می تواند تاثیری حداکثری داشته باشد. وینتر گفت: «من هیچ شکی ندارم که آنها مقدار زیادی فیلم های آرشیوی از ترامپ دارند که در آن چیزهای وحشتناکی گفته است. تحریم ترامپ خیلی زود ممکن است با فیلمی یکی دو ساعته تغییر کند.»

وینتر اشاره می کند که القاعده در شبه جزیره عربستان در حال حاضر توجه رسانه ها را در مورد ترامپ به خود مشغول کرده است. آنها همچنین دو صفحه ویژه در مجله عربی زبان خود به ترامپ اختصاص داده اند. مقاله ای با این تیتر که ترامپ جهان را با رئیس جمهور شدن خود شوکه کرده و پیش بینی می کند که آینده ای تیره و تار پیش روی آمریکا است، از معروف ترین کارهای آنهاست. این مقاله نتیجه می گیرد: «آمریکایی ها 11/9 (روز انتخاب ترامپ) را به مانند 9/11 (روز حادثه تروریستی برج های دوقلو) به یاد خواهند داشت.»
منبع: خبرگزاری تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار