شب‌های یخبندان در راه مازندران
کد خبر: ۶۳۲۷۰
تاریخ انتشار: 2017 February 03    -    ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران با استناد به پیش بینی هواشناسی مبنی بر منفی شدن دمای هوای استان طی جمعه و شنبه شب ، از شهروندان خواست تا در مصرف گاز هر چه بیشتر صرفه جوئی کنند.

هواشناسی مازندران پیش بینی کرده است که با خروج سامانه بارشی از استان از عصر امروز جمعه ، شهروندان امشب و فرداشب شاهد کاهش نسبتا شدید دمای هوا و یخبندان در مناطق جلگه ای و کوهستانی خواهند بود.

بر اساس این پیش بینی ، دمای هوای ساری امشب به 2 درجه زیر صفر و شنبه شب هم به یک درجه زیر صفر می رسد. سرمای هوا پس از فروکش کردن بارش برف در مناطق کوهستانی هم تا 20 درجه زیر صفر می رود.

مدیر کل بحران استانداری مازندران عصر جمعه پس از برگزاری جلسه شورای هماهنگی گفت : با توجه به اخطار هواشناسی مبنی بر کاهش شدید دمای هوای امشب و فردا ، صرف جویی در سوخت گاز ضروری است.

علی اصغر احمدی افزود : برای جلوگیری از افت فشار گاز مشترکان خانگی مدارس و دانشگاههای مازندران فردا شنبه شانزدهم بهمن تعطیل اعلام و از ادارات هم خواسته شده است تا از انرژی برق و سوخت گازوئیل برای گرم کردن محیط استفاده کنند. 

وی به قطع گاز جایگاههای سی ان جی ، صنایع و مشترکان غیرخانگی پرمصرف اشاره کرد و گفت که تامین گاز مشترکان خانگی ، بیمارستان ها و صنایع کم مصرف در اولویت شرکت گاز قرار دارد و صنایع عمده و سپس نیروگاهها نیز در اولویت آخر هستند.

احمدی افزود : در حال حاضر بر اساس اعلام شرگت گاز مازندران ، فشار گاز در شبکه مطلوب است و مشکلی وجود ندارد و لازم است شهروندان برای جلوگیری از افت فشار همزمان با کاهش شدید دمای هوا و یخبندان طی امشب و فرداشب ، بیشتر صرفه جویی کنند .

 روشن نگه داشتن یک بخاری در منزل 

مدیر عامل شرکت گاز مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از همکاری شهروندان استان طی 48 ساعت گذشته در صرفه جویی در مصرف گاز قدردانی کرد و گفت : با توجه به کاهش دمای هوا که در تمامی مناطق به زیر صفر خواهد رسید ، از مشترکان خانگی تقاضا می شود با روشن کردن یک بخاری در پایداری گاز استان مشارکت کنند.

محمد اسماعیل ابراهیم زاده وضعیت فشار گاز شبکه را در حال حاضر مطلوب توصیف کرد و افزود : امروز جمعه پس از گذشت 33 روز از قطع شدن گاز وارداتی ترکمنستان ، تاکنون گاز مشترکان خانگی استان های شمالی قطع نشده است که این مهم مرهون همکاری مردم است .
بخشی از گاز مورد نیاز استان های شمالی بویژه مازندران در سال های گذشته از طریق واردات از ترکمنستان تامین می شد ولی شرکت ترکمن گاز از دی ماه امسال به دنبال بارش برف و سرمای کم سابقه پائیزی به صورت خودسرانه جریان گاز را قطع کرد.

شرکت ترکمن گاز که در دهه 80 با قطع کردن ناگهانی گاز صادراتی خود به ایران موفق شده بود قیمت آن را تا 30 برابر افزایش دهد ، این بار هم در پی سوء استفاده از سرما و یخبندان پائیزی برای نقد کردن مطالبات معوقه خودخوانده بود که شرکت ملی گاز ایران به آن تن نداد.
با این که بیش از یک ماه از قطعی گاز وارداتی ترکمنستان می گذرد و تاکنون سه موج سرما کشور را در نوردید ولی صرفه جوئی مردم و برنامه ریزی مسئولان سبب شد تا برخلاف پیش بینی شرکت ترکمن گاز ، هیچگونه قطعی گاز برای استان های شمالی و کشور رخ ندهد.
میزان وردات گاز از ترکمنستان حدود پنج میلیون متر مکعب بود ، در حالی که تنها با تعطیلی جایگاههای سی ان جی در مازندران حدود یک میلیون متر مکعب روزانه در مصرف گاز صرفه جویی می شود.

مازندران یک میلیون و 215 هزار مشترک گاز دارد. در حال حاضر هوای استان مازندران آفتابی است .
 
ايرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار