ساختن DNA ‌مصنوعی برای خلق شکل جدیدی از حیات
تاریخ انتشار: 2017 February 02    -    ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
حروف جدیدی در کتاب خلقت؛
 ساختن DNA ‌مصنوعی برای خلق شکل جدیدی از حیات

ساختن DNA ‌مصنوعی برای خلق شکل جدیدی از حیات  به گزارش «تابناک باتو»؛ تلاش بی‌پایان دانشمندان در جهت مطالعه و ویرایش و تغییر مولکول حیات یا DNA همچنان ادامه دارد. در پایان سال ۲۰۱۶، دانشمندان با استفاده از یک قیچی و ویرایشگر ژن موسوم به نام CRISPR، برای نخستین بار تلاش کردند با تغییر ژنوم بیماران مبتلا به سرطان در جهت بهبودی آنها تلاش کنند و حالا بر اساس اخبار جدید، آنها توانسته‌اند که با استفاده از DNA مصنوعی، شکل جدیدی از حیات را بسازند.

بنا بر این گزارش، در تحول جدید آنها میکروبی به نام «ای کولای» را با DNA مصنوعی در آزمایشگاه ساخته‌اند که قادر به تولید به پروتئین خاصی است که کاربرد دارویی دارد. نتایج این تحقیق به تازگی در ژورنال Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

DNA مولکول بزرگی از اسیدهای نوکلئیک است که حاوی دستورالعمل‌های ژنتیکی برای همه جانداران است. علیرغم تنوع بسیار زیاد اشکال حیات روی کره زمین، الفبای استفاده شده در DNA، شامل فقط ۴ حرف است. DNA شامل تنها ۴ باز مولکولی آدنین، گوانین ، سیتوزین و تیمین است. آدنین با تیمین و نیز سیتوزین با گوانین با اتصالات هیدروژنی متصل می‌شود و از این طریق مارپیچ مضاعف حیات ساخته می‌شود.

اما دانشمندان برای نخستین بار موفق شده‌اند که بازهای جدیدی به «حروف قبلی حیات» بیفزایند، آنها نام دو حرف جدید را X و Y نهاده‌اند. به این ترتیب میکروب «ای کولای» تازه تولید شده به جای ۴ باز آلی، حاوی ۶ باز نوکلئوتیدی است.

نویسندگان مقاله ادعا می‌کنند که کار آنها نخستین گم عملی در جهت ساختن موجوداتی با ویژگی‌های واقعا متفاوت است.

البته افتخار خلق نخستین موجود زنده با DNA مضنوعی به مؤسسه پژوهشی Scripps می‌رسد که سه پال پیش این کار را انجام داد. اما این موجود به سرعت می‌مرد و نمی‌توانست به صورت منظم بازهای ژنتیکی خود را به نسل‌های جدید خود منتقل کند. اما «ای کولای» جدید، یک موجود نیمه‌صناعی است که می‌تواند مانند یک موجود عادی، تقسیم سلولی کند.

البته باید خاطرنشان کنیم که اجزای X و Y در DNA «ای کولای» جدید، فعلا عملکردی نیستند، یعنی علیرغم حضور در DNA و منتقل شدن به فرزندان «ای کولای»، عملکرد ژنتیکی خاصی ندارند.
یک پزشک