١٠ عادت بد در رانندگی
کد خبر: ۶۳۱۴۶
تاریخ انتشار: 2017 February 03    -    ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰
وسیله ی نقلیه ی شما یکی از گرانترین دارایی های شما است، و همچنین قطعاً یکی از وسایلی است که شما به آن بسیار متکی هستید و از آن بسیار استفاده می کنید. بنابراین شما می خواهید تا جایی که ممکن است به خودروی شما آسیبی وارد نشود.
 
حتی اگر شما تمام اقدامات مربوط به تعمیر و نگه داری خودرو را در محل مناسب به خوبی انجام می دهید، مسائل دیگری برای حفظ خودرو در بهترین شرایط ممکن وجود دارد که در صورت نادیده گرفتن آنها آثار بدی بر روی خودروی شما می گذارند.
 
در ادامه به توضیح ١٠ عادت بد رانندگی که می تواند آسیب ناخواسته، اما قابل توجهی به خودروی شما وارد کند، می پردازیم.
 
١– استفاده نکردن از ترمز دستی
 
زمانی که بر روی یک سطح شیب دار پارک می کنید، حتماً از ترمز دستی استفاده کنید حتی اگر فکر نمی کنید که استفاده از آن ضروری باشد. ( ماشین شما دارای گیربکس اتوماتیک است). اگر این کار را انجام ندهید، فشار بسیار زیادی را به گیربکس خودرو وارد می کنید، دقیقاً به قسمتی از سیستم انتقال قدرت که فقط یک پین کوچک وجود دارد، این پین به اندازه ی انگشت کوچک دست شما است. این پین کوچک parking pawl نام دارد و اگر شما از ترمز دستی استفاده نکنید کل وزن خودروی شما بر روی این پین کوچک قرار خواهد گرفت.
 
٢–تغییر دنده از دنده ی عقب به دنده ی حرکت به جلو یا بر عکس زمانی که خودرو هنوز کاملاً متوقف نشدهاست.
 
در یک خودرو با گیربکس اتوماتیک، تغییر دنده از دنده ی عقب به دنده ی حرکت به جلو مانند تغییر دنده از دنده ی یک به دنده ی دو در گیبرکس دستی نیست. شما گیربکس را مجبور به انجام کاری می کنید که برای آن در نظر گرفته نشده است و در نتیجه می توانید با این کار به میل کاردان و سیستم تعلیق خودرو آسیب وارد کنید.
 
٣– فشار دادن پدال کلاچ زمانی که احتیاج نیست
 
در خودروهای با گیربکس دستی، بعضی اوقات رانندگان در زمانی که احتیاج نیست پدال کلاچ را فشار می دهند و آن را درگیر نگه می دارند. این کار می تواند به سیستم هیدرولیک آسیب وارد کند، دقیقاً جایی که چدنی دیسک و فلایویل قرار دارند. درگیر نگه داشتن کلاچ ناخواسته باعث می شود که چدنی دیسک بر روی فلایویل خراش ایجاد کند. ادامه ی این کار در آینده باعث ایجاد مشکل در سیستم کلاچ می شود.
 
٤– بنزین کم در مخزن سوخت خودرو
 
ممکن است به هر دلیلی شما برای مدت طولانی با مقدار کم بنزین حرکت کنید، مثلاً زمانی که به پمپ بنزین مراجعه می کنید مقدار کمی بنزین می زنید. رانندگی با خودرو به مدت طولانی با بنزین کم به خودرو آسیب می رساند. این کار به خودروی شما فشار وارد می کند که بنزین موجود در سطح پایین باک را استفاده کند، جایی که رسوبات بنزین در آنجا قرار دارند. این کار باعث می شود تا رسوبات فیلتر سوخت را مسدود کنند و یا اینکه رسوبات عبور کرده و وارد موتور شوند.
 
٥– فشار دادن پدال ترمز در سرازیری ها
 
بعضی رانندگان هنگام رانندگی در سراشیبی احساس می کنند که با درگیر نگه داشتن ترمز بهتر می توانند در مواقع اضطراری عمل کنند در نتیجه با این کار باعث ایجاد سایش در سیستم ترمز می شوند. در واقع این مدل رانندگی کردن بیشتر باعث خرابی ترمز می شود. در نتیجه سعی کنید به جای این کار اگر می توانید با دنده ی سنگین تر رانندگی کنید.
 
٦– افزایش سرعت ناگهانی و ترمزهای شدید
 
افزایش سرعت ناگهانی یا ترمزهای شدید می تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. همچنین می تواند اثر بدی بر روی قطعات سیستم ترمز مانند لنت ترمز و دیسک بگذارد.
 
٧– استفاده از دنده به عنوان تکیه گاه دست
 
اگر یک راننده ماشین های مسابقه ای نیستید، هیچ دلیلی وجود ندارد که در هنگام رانندگی از دنده به عنوان تکیه گاه دست استفاده کنید. با این کار وزن دست شما به گیربکس انتقال داده می شود و باعث ایجاد فرسایش غیر ضروری می گردد.
 
٨– حمل وسایل سنگین غیر ضروری در خودرو
 
حمل وسایل سنگین غیر ضروری در خودرو باعث افزایش مصرف سوخت می شود و همچنین باعث ایجاد فشار به قطعات و قسمت های مختلف خودروی شما می شود.
 
٩– اشتباه گرم کردن موتور خودرو
 
بهترین راه برای گرم کردن موتور خودرو در یک صبح سرد این است که بعد از روشن کردن خودرو چند دقیقه بدون هیچ فعالیتی اجازه دهید خودرو گرم شود. بالا بردن دور موتور خودرو درست بعد از روشن کردن به منظور گرم کردن موتور کار درستی نیست. این کار باعث تغییر ناگهانی دما در موتور می شود و در واقع آسیب بیشتری به آن وارد می کند. همچنین این کار به دلیل اینکه روغن هنوز در موتور به خوبی و کامل به چرخش در نیامده است، باعث می شود به موتور فشار بیاید.
 
١٠–نادیده گرفتن علامت های هشدار دهنده در خودرو
 
اصولاً خودروها قبل از ایجاد شدن هرگونه مشکل مکانیکی صدای غیر معمولی ایجاد می کنند. شما صدای عادی خودروی خود را می دانید، بنابراین نادیده گرفتن صداهای جدید و عجیب در خودرو می تواند باعث بدتر شدن اوضاع شود و مشکل بیشتر شود. اگر در خودرو صدای غیر عادی شنیدید سریعاً به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهد و خودرو را به حالت اول باز گرداند.
 
اگر شما هر یک از این عادات بد رانندگی را دارید، از اطلاعاتی که کسب کردید استفاده کنید و این عادات را ترک کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار