به جای گشتن دنبال دارو با 1490 تماس بگیرید
کد خبر: ۶۲۷۹۱
تاریخ انتشار: 2017 January 29    -    ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۸
مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: شماره تماس 1490 در کمترین زمان ، اطلاعات تمام مکان هایی را که داروی مورد خواست مردم را دارند، به آنها اطلاع می دهند.
 
دکتر شهریار اسلامی تبار افزود: با این تماس، حداقل تعداد افرادی که به تصور نبودن فلان دارو راهی مراکز غیر مجاز تهیه دارو می شوند، کاهش می یابد.
 
وی با تشریح علل گرایش مردم به داروهای قاچاق گفت: فرهنگ سازی مهمترین راهکار عملی و پیشگیرانه جلوگیری از قاچاق محسوب می شود. علاوه بر مردم پزشکان نیز باید در این خصوص توجیه شوند.
 
مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو افزود: هنگامی که مصرف کننده داروی مورد نظر را پیدا نمی کند یا می پندارد که قیمت داروهای قاچاق نسبت به نمونه اصل پایین تر است از مهم ترین دلایل گرایش مردم به داروهای قاچاق است.
 
اسلامی تبار افزود: از دیگر تصورات غلطی که مردم را به سمت داروهای قاچاق می کشاند این است که مردم فکر می کنند داروهای خارجی نسبت به نمونه های داخلی، اثربخشی بیشتری دارد .
 
این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو گفت: این درحالی است که اگر دارویی کیفیت نداشته باشد،در همان بخش تحقیق و توسعه شرکت ها معطل می ماند و ارگان های نظارتی اجازه تولید به آنها ها نمی دهند چه برسد به اینکه وارد سطح عرضه شوند.
 
اسلامی تبار تاکید کرد: داروی قاچاق ارزان تر نیست؛ مردم باید بپذیرند اگر دارویی به آسانی یافت نمی شود و اجبار تهیه آن از بازارهای ممنوعه وجود دارد، امکان گران تر فروختن آن از قیمت معمول، وجود دارد و از لحاظ سلامت و کیفیت نیز به داروی قاچاق به هیچوجه نمی توان اعتماد کرد.
 
اسلامی تبار تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایل گرایش مردم به داروی قاچاق، تجویز و توصیه پزشک به تهیه داروی خارجی برغم وجود نمونه مشابه داخلی است یا گاهی نیز پزشکان داروهایی را برای بیماران تجویز می کنند که جزء داروهای رسمی کشور نیست.
 
وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید پزشکان را مجاب کرد داروی خارج از فهرست دارویی ننویسند، البته طرح ممنوعیت تجویز داروی خارج از فهرست به مجلس شورای اسلامی نیز ارائه شده و قرار است تدابیر قانونی برای جلوگیری از تجویز داروهای تک نسخه ای پزشکان اندیشیده شود.
 
دکتر اسلامی تبار یادآور شد: بیمار عموما چشم به دهان پزشک معالج خود دوخته است و به او اعتماد دارد بنابراین هنگامی که پزشک بی هیچ مستند علمی در کیفیت داروی ایرانی تشکیک ایجاد می کند بیمار هم ناگزیر اطاعت می کند؛ شاید بهتر باشد در همان ابتدا فرهنگ اعتماد به دارو های ایرانی را از پزشکان آغاز کنیم.
 
ايرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار