بازار طلا دیگر سکه نیست
کد خبر: ۶۲۶۲۰
تاریخ انتشار: 2017 January 28    -    ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
 
مجتبی فیروزی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا خودش را مثال زد و گفت که «سرمایه طلای من طی این مدت نه تنها اضافه نشده که حتی حدود چهار کیلو کمتر شده است.»
 
به اعتقاد وی، «مهمترین دلیل این رشد منفی دریافت بالای مالیات از جمله مالیات بر ارزش افزوده از صنف طلا و جواهر فروشان بوده است.»
 
محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر هم 14 دی گفت که در سال های اخیر با افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، فروش و تولید طلا در کشور به یک سوم کاهش یافته است.
به گفته این مسوول اتحادیه طلا و جواهر، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به روش متداول کنونی صنعت طلا را به ورطه نابودی می کشاند.

** مالیات طلا از سودش بیشتر است
رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهر کرمانشاه معتقد است: از اصل طلا باید تنها یک بار مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود نه اینکه هر بار که طلا آب و دوباره وارد بازار شد از آن مالیات گرفت.
وی افزود: طلا مانند لوازم مصرفی نیست که پس از مصرف از بین برود بلکه ممکن است در یک سال چندین بار آب شده و وارد بازار فروش شود.
 
آنچنان که فیروزی گفت،‌ «امسال میزان مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد و مالیات بر درآمد طلا فروشان هم 2 درصد تعیین شده در حالی که سود طلا فروش تنها هفت درصد است و این عادلانه نیست.»
 
ابراز نگرانی رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهر کرمانشاه در حالی است که بیشتر طلا فروش ها هنگام فروش طلا به مشتری می گویند مالیات بر ارزش افزوده را روی صورت حساب او نمی کشند.
فیروزی درباره این ابهام توضیح داد که اداره مالیات می داند که طلا فروش های نمی توانند مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری بگیرند؛ بنابراین برای گرفتن آن به طلا فروش فشار زیادی نمی آورد و در عوض مالیات را به صورت «علی الرس»(محاسبه مالیات توسط ماموران مالیاتی) محاسبه می کنند که رقم کمتری است.

** کمتر کسی به خرید طلا رغبت دارد
رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهر کرمانشاه بر این باور است که در کنار کاهش آمار ازدواج، «افت شدید ارزش طلا در زمان فروش» هم سبب رکورد بازار طلا و فروش کمتر آن شده است.
 
فیروزی عنوان کرد که مالیات های زیاد قیمت فروش طلا را بالا می برد و خریداران هنگام فروش طلای خود حدود 30 درصد ضرر می کنند به همین دلیل کمتر کسی به خرید طلا رغبت دارد.
 
رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهر کرمانشاه عنوان کرد که «طبق ابلاغ وزارت اقتصاد ظاهرا مقرر شده که با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب اصناف استان، افزایش مالیاتی برای سال 96 اعمال نشود.»
 
او بر همین مبنا ابراز امیدواری کرد که مالیات دریافتی از طلافروشان در سال 96 نسبت به سال 95 اضافه نشود.

** چشم امید طلا فروش ها به خانه ملت
تلاش هایی در دولت و مجلس برای کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا انجام شده اما هنوز به جای مشخصی نرسیده است.
 
سید کامل تقوی‌ نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی در این باره از تصویب تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داده و گفته که «پیشنهاد سازمان مالیاتی کاهش 6 درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده این کالا است.»
 
البته رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفته است که «اکنون مالیات بر ارزش افزوده طلا طبق قانون برنامه پنجم توسعه ۹ درصد است که در پیش نویس لایحه جدید دولت، دریافت مالیات از اصل ارزش طلا حذف و مالیات بر کارمزد(اجرت)، جایگزین آن خواهد شد.»
 
قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله قوانینی است که به طور آزمایشی در کشور اجرا می شود و دولت یازدهم برای دایمی کردن آن، پیش نویس لایحه ای را در دست تهیه دارد اما به توجه به کمبود وقت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد دارند اجرای این قانون را در قالب لایحه بودجه سال آینده برای یکسال دیگر تمدید کنند.
 
اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا از سال 89 آغاز شد و اعضای این صنف هر سه ماه یکبار باید اظهارنامه های خود را ثبت کنند.
 
طبق این قانون، مالیات از کل فروش طلا (طلای خام + اجرت + سود فروشنده) محاسبه می شود اما طلا فروش ها اعتقاد دارند که چون اصل طلا یک کالای سرمایه ای و نه مصرفی است، باید این مالیات شامل اصل طلا نشود.
 
در شهر حدود یک میلیونی کرمانشاه کمتر از 300 واحد خرید و فروش طلا و جواهر فعال است.
منبع: خبرگزاری ایرنا
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار